Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Serverproblem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-09, 01:10 #1
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Medlem
chrizzs avatar

Hej

Jag har en P4 2.533 med 1GB ram (2x512) som har gått med 2 st IDE-diskar i RAID1.

Datorn bara la av helt plötsligt och blev onåbar. Efter boot och att jag plockat ur en disk så fungerade den väl i 12 timmar ungefär, sen la den av igen. Jag plockade ur disken, bytte den mot en splitterny och installerade ett helt färskt system (Debian 3.1 sarge (stable)). Den funkade i 6 timmar, och nu har den lagt av igen..

Datorn stängs inte av, utan den hänger upp sig helt. Svarar inte på ping eller nånting.

Vad kan vara fel tro? Jag hittar inget i loggarna. Servern står i en AC-kyld serverhall och har gott om fläktar.

Kan det vara nätagget som håller på att ge upp och inte kan leverera bra och jämn effekt? Nätagget är inte välkänt för att vara något vidare faktiskt, det är ett Chieftec som ingår när man köper vissa av deras lådor.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Är tacksam för alla tips jag kan få.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 01:30 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Du kan ju testa med http://www.memtest86.com/ även om det är ett litet långshot..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 07:02 #3
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Vad har du för moderkort samt eventuella PCI-kort?
Testa byta en komponent åt gången om du har möjlighet.
Kragget är ju också en tänkbar kandidat.

Samt, om du har du några udda prylar i den kan det helt enkelt vara så att drivrutinerna ställer till det.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 09:46 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Värmeproblem kanske?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 11:35 #5
chrizzs avatar
Medlem

Medlem
chrizzs avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Jun 9 2005, 09:46
Värmeproblem kanske?
Nä, det är osannolikt. Den står i AC-kyld hall... har mycket fläktar osv.
Oläst 2005-06-09, 11:38 #6
chrizzs avatar
Medlem

Medlem
chrizzs avatar

Citat:
Originally posted by PRQ@Jun 9 2005, 07:02
Vad har du för moderkort samt eventuella PCI-kort?
Testa byta en komponent åt gången om du har möjlighet.
Kragget är ju också en tänkbar kandidat.

Samt, om du har du några udda prylar i den kan det helt enkelt vara så att drivrutinerna ställer till det.
Moderkortet är ett Epox 4G4A+, dvs inget riktigt serverkort. Jag har en PCI-plats med en IDE-kontroller där diskarna nu inte används (en plats användes när datorn gick ned första gången).

I övrigt finns det inget konstigt installerat alls.

Ska påpekas att jag använder det inbyggda nätverkskortet (vilket inte bör vara så lysande) för en site med runt 250-300 samtidiga besökare om kvällarna. Kan det vara det som hänger upp sig?

Jag hoppas nästan på nätaggregatet eftersom det är enkelt att byta ... men jag vet inte, det känns som att det kan vara precis vad som helst.
Oläst 2005-06-09, 12:07 #7
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Jag skulle kolla vad den jobbar på för temperaturer, att den står väl kylt hjälper inte om inte CPU fläkten går som den ska.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 12:20 #8
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
När körde du in en ny kärna senast? Byt ut minnena och nätverkskortet nästa gång du meckar med servern. Eftersom du ändå inte kör ett riktigt server-mobo kanske du kan byta ut det med en annan PC?

Jag har en riktigt jobbig liknande historia. Efter installation av nytt SCSI-kort och nya diskar klarade sig min server bara några timmar innan den dog tvärt utan att skriva loggar. För att göra historien kort kostade det mig ett gäng nya delar och säkert 10 besök i serverhallen. Det konstiga var att skiten fungerade fläckfritt hemma (där den stod flera gånger i flera dagar under inspektion) samt att den fungerade klockrent hos min serverhalls granne där den (tack vare snälla skälar hos DCS) fick stå ett tag. Min serverhall har inte kylanläggning utan håller en ganska hög temperatur vilket så klart var den enda dåvarande förklaringen eftersom grannen, där det fungerade hos, har ordentligt svalt.

Då körde jag Intel-moderkort med dess inbyggda 1Gbit CSA NIC som sitter i nordbryggan (dvs. välanvända grejer i serversamanhang). Det visade sig att jag kompilerat en ny vanilj-kärna det första jag gjorde medans jag meckade med den hemma hos mig, och i den kärnan hade det smygit in sig en bugg som gjorde att skiten krashade när den kopplades in i just den switchen som min serverhall har. Eftersom jag var så insnöad på att det var problem med värmen eller spöken tänkte jag inte ens på att det var en ny kärna jag använde =/
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 12:54 #9
chrizzs avatar
Medlem

Medlem
chrizzs avatar

Citat:
Originally posted by blixtsystems@Jun 9 2005, 12:07
Jag skulle kolla vad den jobbar på för temperaturer, att den står väl kylt hjälper inte om inte CPU fläkten går som den ska.

har installerat lm-sensors och får följande:

garaget:/etc# sensors
eeprom-i2c-0-50
Adapter: SMBus I801 adapter at 0500
Memory type: DDR SDRAM DIMM
Memory size (MB): 512

eeprom-i2c-0-51
Adapter: SMBus I801 adapter at 0500
Memory type: DDR SDRAM DIMM
Memory size (MB): 512

w83627hf-isa-0290
Adapter: ISA adapter
VCore 1: +1.50 V (min = +1.14 V, max = +1.55 V)
VCore 2: +1.44 V (min = +1.14 V, max = +1.55 V)
+3.3V: +2.48 V (min = +2.82 V, max = +3.79 V)
+5V: +5.01 V (min = +0.94 V, max = +6.54 V)
+12V: +12.24 V (min = +0.23 V, max = +7.79 V)
-12V: -11.93 V (min = -14.60 V, max = -11.88 V) ALARM
-5V: -5.10 V (min = -3.75 V, max = -1.24 V)
V5SB: +5.54 V (min = +0.44 V, max = +0.97 V)
VBat: +3.25 V (min = +0.26 V, max = +2.06 V)
fan1: 0 RPM (min = -1 RPM, div = 8)
fan2: 2445 RPM (min = 2636 RPM, div = 8)
fan3: 1687 RPM (min = 760 RPM, div = 8)
temp1: +12°C (high = +26°C, hyst = +60°C) sensor = thermistor
temp2: +44.0°C (high = +120°C, hyst = +115°C) sensor = diode
temp3: +31.0°C (high = +120°C, hyst = +115°C) sensor = thermistor
vid: +1.350 V (VRM Version 8.2)
alarms:
beep_enable:
Sound alarm enabled

Edit: Just NU står server INTE i AC-kyld hall, utan den står i ett meckrum ifall den hänger sig igen så jag kan gå och fixa snabbt.
Oläst 2005-06-09, 12:56 #10
chrizzs avatar
Medlem

Medlem
chrizzs avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Jun 9 2005, 12:20
När körde du in en ny kärna senast? Byt ut minnena och nätverkskortet nästa gång du meckar med servern. Eftersom du ändå inte kör ett riktigt server-mobo kanske du kan byta ut det med en annan PC?

Jag har en riktigt jobbig liknande historia. Efter installation av nytt SCSI-kort och nya diskar klarade sig min server bara några timmar innan den dog tvärt utan att skriva loggar. För att göra historien kort kostade det mig ett gäng nya delar och säkert 10 besök i serverhallen. Det konstiga var att skiten fungerade fläckfritt hemma (där den stod flera gånger i flera dagar under inspektion) samt att den fungerade klockrent hos min serverhalls granne där den (tack vare snälla skälar hos DCS) fick stå ett tag. Min serverhall har inte kylanläggning utan håller en ganska hög temperatur vilket så klart var den enda dåvarande förklaringen eftersom grannen, där det fungerade hos, har ordentligt svalt.

Då körde jag Intel-moderkort med dess inbyggda 1Gbit CSA NIC som sitter i nordbryggan (dvs. välanvända grejer i serversamanhang). Det visade sig att jag kompilerat en ny vanilj-kärna det första jag gjorde medans jag meckade med den hemma hos mig, och i den kärnan hade det smygit in sig en bugg som gjorde att skiten krashade när den kopplades in i just den switchen som min serverhall har. Eftersom jag var så insnöad på att det var problem med värmen eller spöken tänkte jag inte ens på att det var en ny kärna jag använde =/
Jag körde 2.4.x först då det hängde ned sig.

Nu har jag installerat igen, och det är nu 2.4.27, men jag gissar på att det är samma som tidigare faktiskt.

Jag har inte kompilerat själv utan det är kärnan för nya Debian 3.1 sarge (stable) som används. Jag körde Sarge tidigare också, men då var det fortfarande "Testing" och inte "stable".

MVH C.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017