FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej ni på WN,
Jag skrev precis en artikel och önskar få lite feedback innan jag "ger ut" den. Den är inte helt klar med till exempel skalan och siffrorna på Overture verkar galna. Tack för feedback och hoppas jag ger er något nytt att veta kanske. B) Nyckelordseffektivitet (KEI), vad det är och hur det bäst beräknas En artikel av: Jim Westergren, JW-Webbdesign.se Vad krävs för att ranka top 10 på ett valt nyckelord och hur effektivt är det ordet? För ett par veckor sedan försökte jag hitta de rätta nyckelorden till en kund och funderade över vilka ord man skulle optimera efter. Jag hade två verktyg till mitt förfogande där jag kunde se hur populära orden var vilket var Wordtracker och Overture och använde mig av Digitalpoint för att se resultat från bägge dessa tjänster samtidigt. Jag använde dessutom Google för att se hur många träffar de olika orden gav och tänkte att man kanske skulle dividera popularitet med omfattning för att se de som har det högsta värdet. Jag satte mig lite in i detta och tänkte att det måste ha nämnts förut och fann att termen hette KEI efter engelskans Keyword Effeciency Index. Ivrig som jag var läste jag direkt alla artiklar jag kunde hitta som handlade om KEI och sållade ut de bästa två: 1. wordtracker.com/help/keihelp.html 2. web-marketing.smartads.info/2005/choosing-keywords.html Enligt den första artikeln är formeln för KEI den följande: KEI = (P^2/C). P = Popularitet (sökning per dag, addera värdet från Wordtracker och Overture och dela med 2 för att få ett ungefärligt värde, eller om det är ett svenkst ord endast Overture och dela inte med två) C = Omfattning (competitiveness på engelska, sök ordet/frasen på Google och se hur många kommer upp och dela med 1 000) Nu kan man undra varifrån ^2 kommer ifrån. Det är hur bra man själv är på sökmotoroptimering och för det föreslår jag följande skala: P^1 = Nybörjare inom sökmotoroptimering P^2 = Medelmåttigt bra inom sökmotoroptimering P^3 = Professionella färdigheter inom sökmotoroptimering Allting bra än så länge MEN, vilket även jag undrade, - det står ingenting om PageRank och hur bra etablerade de sidor är som är på top 10. Ta ett ord som själva ordet sökmotoroptimering. Det är ett ord som inte har en mer omfattning än 40 300 vilket inte är så väldigt mycket om jag jämför med till exempel webbdesign med 206 000, MEN det är säkert kanske tio gånger svårare att ranka i topp 10. Detta beror på PageRank och det är här den andra utvalde artikeln om KEI kommer in. I denna artikel föreslår författaren en beräkning av medelvärde av PageRank för de på topp 10 och se vad de har för värde. Jag funderade lite på detta och föreslår följande: Använd prlookup.com för att snabbt se PageRank för top 10 för ett valt nyckelord, ränka samman värdet och dela med 10 för att få medelvärdet och låt oss kalla det för PRM (PageRank medelvärde). Jag föreslår sedan denna utveckling av KEI: Top10KEI = KEI / (PRM/2). Top10KEI = < x Nyckelordet absolut effektivt och lätt att optimera för, dvs optimera för detta nyckelord/fras. Top10KEI = x-x Nyckelordet är ok att optimera för och rekommenderas. Top10KEI = 0-x Nyckelordet antingen värdelöst eller alldeles för svårt att optimera för. Exempel 1 Nyckelord: Webbdesign P = (Overture 48) = 48 C = 206 000 / 1000 = 206 Skicklighet enligt skalan: = 2 Detta blir då KEI = (48*48/206) = 11,18 Nästa steg är Top10KEI = KEI / (PRM/2) vilket blir: Top10KEI = 11,18 / (5+3+4+5+4+3+3+3+5+2/10 = 3,7/2 = 1,85) = 6,04 Top10KEI = 6,04 = ??? (Så lågt? Endast 48 sökningar/dag, var det inte 220?) Exempel 2 Nyckelord: resa P = (Overture 1594) = 1594 C = 4 140 000 / 1000 = 4 140 Skicklighet enligt skalan: = 2 Detta blir då KEI = (1594*1594/4 140) = 613 Nästa steg är Top10KEI = KEI / (PRM/2) vilket blir: Top10KEI = 613 / (6+5+5+6+6+6+6+5+4+6/10 = 5,5/2 = 2,75) = 222 Top10KEI = 222 = Medelfall skulle jag tro Exempel 3 Nyckelord: sökmotoroptimering P = (Overture 35) = 35 C = 40 300 / 1000 = 40 Skicklighet enligt skalan: = 2 Detta blir då KEI = (35*35/40) = 30 625 Nästa steg är Top10KEI = KEI / (PRM/2) vilket blir: Top10KEI = 30 625 / (5+5+5+5+3+4+4+4+4+4/10 = 4,3/2 = 2,15) = 14244 Top10KEI = 14244 = Wow! Exempel 4 Nyckelord: SEO (google.com) P = (Wordtracker 3 209 + Overture 1 739)/2 = 2 474 C = 20 800 000 / 1000 = 20 800 Skicklighet enligt skalan: = 2 Detta blir då KEI = (2 474*2 474/20 800) = 294 Nästa steg är Top10KEI = KEI / (PRM/2) vilket blir: Top10KEI = 294 / (7+6+8+6+6+6+6+7+7+6/10 = 6,5/2 = 3,25) = 90,4 Top10KEI = 90,4 = Omöjligt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Oerhört tråkig läsning med så många siffor
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja det är kanske inte helt spännande precis.
Kalkuleringarna stämmer inte helt men det är bra för att få en generell bild. Kom på varför det är en så stor skillnad på sökmotoroptimering (14 244 ) och webbdesign (6,04). 206 000 sidor på webbdesign och 40 300 på sökmotoroptimering MEN medelvärdet på PageRank ligger mycket högre för sökmotoroptimering. Detta är inget som denna KEI beräkning tar i beaktande och det skulle säkert vara omöjligt att få en exakt bild över nyckelordseffektiviteten på ett valt nyckelord. Men genom att bara titta på SERPsen kan man se att det skulle vara bra mycket svårare att ranka #1-5 på sökmotoroptimering än på webbdesign. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|