FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
FinnMera har granskat detta forum under en längre tid. Vi har efter detta bestämt oss för att det kan vara intressant att vara behjälplig inom frågor angående sponsrade länkar och SEM i allmänhet. Särskilt då det har förekommit en hel del trådar om detta på forumet. Testa oss gärna, så får vi visa vad vi kan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Validating
|
Kul.
Välkomna hit :-) Ni kan säkert reda ut många frågetecken för dom som undrar om sponsrade länkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Välkommen hit, för mig som inte är så insatt i området och inte känner till FinnMera.se kanske du kan berätta vad ni håller på med. Hittade inte så mycket på er sidan, bara en tom vit sida och lite nyheter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vi får tacka för det vänliga bemötandet. Finnmera har problem med hemsidan just.
Vi håller på att återställa från backup, senast efter lunch skall det vara klart. Underbart sätt o börja måste jag säga. Finnmera fokuserar i huvudsak med sponsrade länkar från fyra leverantörer (Google, Overture, Eniro, Espotting). Ska man hårddra det säljer vi tid och kunskap. Vi vet inte om vi är störst med det i Sverige, men vi har hållit med det längst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sådär, nu ska sidan vara uppe.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Ni säljer sponsrade länkar i google... har google någon form av återfösäljar program?
Fick ett samtal från en firma som ville sälja sponsrade länkar till mig ![]() HON sa 1.000 klick för 3.000 kr / 10.000 klick för 25.000 kr. Läser jag på google så kostar ett klick 0.50 kr. (billigaste) + plus 50 kr. startavgift. Är det så smidigt att en återförsäljare sätter sitt eget pris, som i detta fallet, betalar 550 kr till google och sedan behåller 2.450 kr själv ![]() Vet inte om detta har dykt upp i någon annan tråd, men jag undrar om google har någon "IP-spärr" så inte en konkurrent lr liknande klickar upp ens budget... enligt redaktionen-se så finns inte det.. utan man kan klicka upp hela budgeten själv om man vill ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag vet har Google inget ÅF program i den bemärkelsen men det hindrar ingen att köpa trafik för 40 öre/klick och sälja den vidare för 4 kr/klick. Har en bekant som köpte ett sådant paket från JaJa. Han fick 10.000 klick från google för 40.000 kr + fast månadsavgift och trodde han gjort en bra deal fram tills han snackade med mig och jag berättade vad lägsta priset var.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo de har anavcerade anti-fraud-system. Fråga mig inte hur de funkar men de verkar vara "åt rätt håll". Dvs vid tveksamhet så tar google inte betalt. Tycker mig se att om man jämför webbloggarna med adwords-loggarna så har jag fått fler klick än jag betalat för.
Även adsense kör med detta. Om du själv klickar 100 gånger på dina adsense från samma ip så får du inget betalt för det. Ska inte få det iallafall. Lägsta priset för AdWords är som regel bara just ett lägsta pris. Mer populära sökord är självklart dyrare än 50 öre. För några år sedan när sp-länk-agenterna började dyka upp så sa många att det var "bluffmakare som lurade kunderna eftersom de lika gärna skulle kunna köpa själva direkt från Google". Detta har dock visat sig vara en orättvis dom. Det finns en hel del tjänster som "man kan göra själv om man vill/hinner/har lust" men ändå väljer att betala för. De som provat att köra lite större kampanjer på de olika sp-nätverken (google, overture, m.fl) har säkert märkt att det är en del pyssel innan förstår hur det funkar och hur annonserna ska utformas för att ge resultat. För ett företag som har liten dator/internetvana och lite tid för egen försöksverksamhet är det tacksamt att anlita ett agent-företag även om det självklart blir dyrare. Att det blir dyrare är heller inget att hymla med, det är ju självklart att företag vill tjäna pengar. Det finns dock många lycksökande "rötägg" i sponsor-länk-nischen liksom inom seo (och alla andra branscher oxå för den delen) så det är nog vist att ta in lite referenser. Beträffande er, Finnmera så kan jag nämna att jag pratade med en av era kunder i veckan, där vi diskuterade seo och sp-länkar rent allmänt, och han poängterade att de var väldigt nöjda mer er. De hade ökat orderingången markant. Grattis! :) Verkar som om flertalet seo-företag känner sig hotade av sp-länkar och därför försöker svärta ner företeelsen. Jag tror att seo och sp-länkar kompletterar varandra perfekt (iallafall på Google där de inte försöker kamoflera sp-länkar som serp-resultat). Surfare med olika behov tycks ha helt olika klickbeteende. Finns de som hävdar att de aldrig klickar på en sp-länk "för det är ju reklam" men jag tror det är tvärt om för många. Om ett företag är beredda att betala för ett klick så har de antagligen ett relevant erbjudande till mig till skillnad från serpen som kan visa de mest märkliga sidor ibland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det fins vanligtvis två upplägg för tredjepartstjänster för sponsrade länkar. Det ena är att, som du nämnde, att man tar fast pris per klick. Den har fördelen att köparen kan känna sig trygg i att han/hon får x antal klick för ett fast pris. Många kunder föredrar den metoden faktist. Nackdelen är ju att om det blir konkurrens på något sökord riskerar man hamna långt ner i listan. Det andra alternativet är PPC+påslag (du betalar vad det kostar på Google+påslag för hantering av det). Detta passar bäst för folk som tex vill alltid vara på topp, även om klicken springer iväg. Ju större konkurrens det blir på sponsrade länkar, desstu fler kommer att gå över till denna metoden. Ytterst ger SEM-bolag tid och kunskap. Tex ska man ju kunna få statistk när som helst då det är kampanjverktyg och kunna lägga till/ta bort/pausa annonser när det behövs. Google och dom andra sökmotorerna har spärrar som ska hindra att du betalar för falska klick. Hur det är uppbyggt vet bara sökmotorerna och hur säkera dom är vet också bara sökmotorerna. Jag skulle gissa att den är väldigt avancerad då hela deras verksamhet bygger på det förtroendet. Jag skulle gissa att de har mycket med statistika fördelningar över tid, geografi, browser- och cookieinfo mm. Ber om ursäkt för ev felstavningar, för tidigt på morgonen! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|