FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har ett flashspel för frågesport där jag loggar alla tider mellan det att frågan laddas till dess att frågan besvaras. Normalt sett skall användaren ha ungefär 18 sekunder på sig att svara. Problemet är att jag har en användare där det ibland kan vara upp till 3 minuter mellan laddning och svar, kan det vara så att denna användare lyckas bromsa tiden eller pausa spelet på någor sätt? Jag har inte så mycket erfarenhet av Flash och har sökt efter detta men inte hittat ngn beskrivning av hur man skulle kunna göra. Spelet är utvecklat i SWISHmax, ngn som vet hur tiden mäts? (Systemklocka? CPU-tid? ...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det går ju att pausa och spola tillbaks genom att höger klicka på en flash film.
Du kan dock specificera högerklick meny alternativ genom actionscript så användaren inte kan påverka playback. Jag känner inte till SWISHmax, men med flash så kan du använda dig av setInterval vilket skulle göra att det inte spelar någon roll om användaren pausar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ett bra svar!
Jag lade till parametern: <PARAM NAME="menu" VALUE="false"> Då försvann högerklicksmenyn i IE men inte i Netscape. Med tillägget menu="false" i embed taggen försvann den även i Netscape. Nu har jag iallafall blockerat menyn för de flesta av mina användare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Måste bara säga att det inte är att rekommendera att mäta tid med frames.
Även om man ser till att det inte går att pausa så är det lätt att fuska om man räknar frames, och det som har långsamma datorer kanske inte kommer upp i 25 fps. För att göra spel rättvisa för alla användare skall man helst använda getTimer för att driva allt som är relaterat till tid.. setInterval kan vara praktiskt ibland men drar mer kraft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmm så har jag iofs aldrig tänkt på det, det är väl iofs inte så många som sitter på såpass gamla burkar som inte klarar av flash utan att lagga så pass?! elelr har jag fel...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag brukar stänga ner sidor som har flash, men jag har rätt långsam dator också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
@grazzy
Nu får du ge dig :) Varenda gång flash nämns måste du kommentera om hur mycket du ogillar det. Så java spel funkar bättre på din långsamma dator? Eller tycker du att html är den mest lämpliga tekniken att skapa avancerad interaktivitet med? Ok att du ogillar hemsidor gjorda med Flash, det kan jag ha en aning förståelse för, men om vi diskuterar webbaserade spel så förstår jag inte hur du kan se flash som ett problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Äh, använd setInterval. Det är säkert mer krävande än getTimer, men det handlar ju inte om särskilt många uträkningar
![]() Men toblin, skicka länken till spelet så ska jag ta och kika lite på vad som kan tänkas vara fel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Då är getTimer att definitivt att rekommendera. Annars kan man ju om man vill fuska med även ett quiz spel som är baserat på frames genam att klogga upp datorn med andra processer medans man spelar för att sänka frameraten. Det är väl inte så stor chans att folk bryr sig, men om tex har tävlingar om priser borde man definitivt tänka på det. Rör det sig å andra sidan om ett grafiskt och scriptmässigt mindre krävande spel där det inte spelar någon direkt roll om någon skulle få för sig att fuska fungerar det i de allra flesta fall att lita på att filmen körs runt 25fps. Men det är knappast direkt enklare att göra än att använda getTimer eller setInterval och ger inga fördelar, så man kan väl säga att det inte är bästa design praxis. Jag håller med bejjan om att setInterval är normalt helt ok för tex en quiz och kan ta ett par sekunder mindre än att implementera jämfört med getTimer. Men jag tyckte det kunde vara värt att notera att det drar lite extra CPU om filmen inte når den framerate man vill. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|