FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fick idag ett brev om att någon hade gjort kreditupplysning på mig.
Blev lite fundersam då jag aldrig handlar på kredit eller ansöker om lån eller liknande, jag ringde upp bolaget. Det hade tydligen gått till såhär. Jag beställde lite prylar på en webbshopp, valde postförskott. Jag fick aldrig någon avi, var lite "impulshopping" så jag glömde bort det hela senare. Ska tillägga att jag kontaktade företaget också om vart paketet tog vägen efter ett tag, fick då till svar att det var skickat och dom skulle ge mig paketnummer för att jag skulle kunna hämta ut det, men sen blev det tyst. Företaget har nu gjort en kreditupplysning på mig för en avgift för outlöst paket. Saken: Får dom verkligen göra en kreditupplysning för en sådan sak ? Hade jag fått en räkning eller minsta besked om att dom ville ha betalt för frakten så hade dom såklart fått det, rör sig om en fjantsumma. Till saken hör också att jag nyligen flyttade och bytte folkbokföringsadress samt att dom byggt om här i området så posten har funkat riktigt dåligt. Vad bör jag göra ? (förutom att betala frakten närväl den räkningen kommer) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte så att du godkännt deras villkor i och med köp och att du därmed godkänner att de får köra en kreditupplysning på dig?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
Mailat dom igen nu och bett dom skicka fakturan och bad dem förklara varför en kreditupplysning var nödvändig för en summa av 331 spänn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Och varför skall de inte ta en kreditupplysning? Det är ju offentliga uppgifter de har efterfrågat. De har gjort en ekonomisk övervägning ifall det har varit värt att sända dig en påminnelse eller ej.
Många företag tar kreditupplysningar på kunder, även under löpande projekt, för att veta status. Jag vet ett företag som tar kreditupplysning ca 4 gånger om året på alla sina kunder. Varför? Jo, bara för att man gjorde en kreditupplysning när någon blev kund innebär inte att kunden fortfarande har samma betalningsförmåga/kreditbedömning. http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7...7D=format%3DTHW http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?$...W%7D=format=THW Där har du två länkar till de lagar och förordningar som reglerar kreditupplysningar. Men tänk på att det handlar om offentliga uppgifter som bara har sammanställts, och därefter har kreditföretaget gjort en bedömning på din betalningsförmåga utifrån de offentliga uppgifterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du borde väl dessutom fått en avi till den adress du fyllt i? 331kr lär det ju inte kosta att göra en kreditupplysning.. jag gör mina hos ACME Group för 12kr.. Finns billigare också //Mattias |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu är jag inte någon advokat och inte helt säker på att jag minns rätt, men efter någon ändring i den relevanta lagstiftningen (Kreditupplysningslagen och YGL) finns det inte några krav på relevans (eller ens att en kopia skickas ut). Däremot kan det ju bryta mot deras avtal med kreditupplysningsföretaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Menade inte att det kostade 331:- att göra upplysningen, däremot är min skuld på 331:- vilket jag tycker en kreditupplysning inte säger ett smack om att man kan betala eller inte :)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
En gång i tiden (är nog 7-8 år sedan) blev jag nekad att köpa 4 däck på avbetalning (handlade väl om ca 4.000 kr). Varför? Jo, det hade tagits för många kreditupplysningar på mig (fick prata med handläggaren i telefonen på däckfirman), och det var tydligen en riskfaktor... Hur blir det i så fall nu om det är fritt för att alla att fråga om vem som helst? Antalet kreditvärdiga personer minskar ju i så fall (med ovanstående resonemang)... /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I och med att det blivit vanligare med kreditupplysning har jag förstått att man slutat titta på antalet tidigare förfrågningar vid bedömningen.
Det är praxis att skicka ut omfrågandekopior på i princip allt utom AB; jag har uppfattat det som ett krav, men det är möjligt att det inte är så. I och med detta bör det finnas en relation. Å andra sidan finns det egentligen ingen anledning att begära upplysningar om relation saknas. Uppgifterna är för övrigt offentliga och vill du göra det utan att det märks kan du ringa Skatteverket och KFM och fråga - lite mer omständigt men det fungerar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
|