Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om kreditupplysning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-26, 21:16 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Fick idag ett brev om att någon hade gjort kreditupplysning på mig.

Blev lite fundersam då jag aldrig handlar på kredit eller ansöker om lån eller liknande, jag ringde upp bolaget.

Det hade tydligen gått till såhär.

Jag beställde lite prylar på en webbshopp, valde postförskott.
Jag fick aldrig någon avi, var lite "impulshopping" så jag glömde bort det hela senare.
Ska tillägga att jag kontaktade företaget också om vart paketet tog vägen efter ett tag, fick då till svar att det var skickat och dom skulle ge mig paketnummer för att jag skulle kunna hämta ut det, men sen blev det tyst.

Företaget har nu gjort en kreditupplysning på mig för en avgift för outlöst paket.

Saken:
Får dom verkligen göra en kreditupplysning för en sådan sak ?

Hade jag fått en räkning eller minsta besked om att dom ville ha betalt för frakten så hade dom såklart fått det, rör sig om en fjantsumma.

Till saken hör också att jag nyligen flyttade och bytte folkbokföringsadress samt att dom byggt om här i området så posten har funkat riktigt dåligt.

Vad bör jag göra ? (förutom att betala frakten närväl den räkningen kommer)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-26, 22:59 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Det är inte så att du godkännt deras villkor i och med köp och att du därmed godkänner att de får köra en kreditupplysning på dig?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 16:33 #3
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Originally posted by jonny@May 26 2005, 21:59
Det är inte så att du godkännt deras villkor i och med köp och att du därmed godkänner att de får köra en kreditupplysning på dig?
Godkänt villkoren att en avgift för outhämtat paket tillkommer ja, står inget om kreditupplysning.

Mailat dom igen nu och bett dom skicka fakturan och bad dem förklara varför en kreditupplysning var nödvändig för en summa av 331 spänn.
Oläst 2005-05-27, 21:50 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Och varför skall de inte ta en kreditupplysning? Det är ju offentliga uppgifter de har efterfrågat. De har gjort en ekonomisk övervägning ifall det har varit värt att sända dig en påminnelse eller ej.

Många företag tar kreditupplysningar på kunder, även under löpande projekt, för att veta status. Jag vet ett företag som tar kreditupplysning ca 4 gånger om året på alla sina kunder. Varför? Jo, bara för att man gjorde en kreditupplysning när någon blev kund innebär inte att kunden fortfarande har samma betalningsförmåga/kreditbedömning.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7...7D=format%3DTHW
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?&#036...W%7D=format=THW
Där har du två länkar till de lagar och förordningar som reglerar kreditupplysningar.

Men tänk på att det handlar om offentliga uppgifter som bara har sammanställts, och därefter har kreditföretaget gjort en bedömning på din betalningsförmåga utifrån de offentliga uppgifterna.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 01:23 #5
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Godkänt villkoren att en avgift för outhämtat paket tillkommer ja, står inget om kreditupplysning.

Mailat dom igen nu och bett dom skicka fakturan och bad dem förklara varför en kreditupplysning var nödvändig för en summa av 331 spänn.
Vem som helst får ju ta en kreditupplysning på vem som helst. Men jag vet inte om du måste betala för det.. regleras nog i avtalen.

Du borde väl dessutom fått en avi till den adress du fyllt i?

331kr lär det ju inte kosta att göra en kreditupplysning.. jag gör mina hos ACME Group för 12kr.. Finns billigare också

//Mattias
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 14:44 #6
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Nu är jag inte någon advokat och inte helt säker på att jag minns rätt, men efter någon ändring i den relevanta lagstiftningen (Kreditupplysningslagen och YGL) finns det inte några krav på relevans (eller ens att en kopia skickas ut). Däremot kan det ju bryta mot deras avtal med kreditupplysningsföretaget.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 20:34 #7
Decibels avatar

Decibels avatar

Menade inte att det kostade 331:- att göra upplysningen, däremot är min skuld på 331:- vilket jag tycker en kreditupplysning inte säger ett smack om att man kan betala eller inte :)
Oläst 2005-05-28, 22:55 #8
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by PRQ@May 28 2005, 13:44
Nu är jag inte någon advokat och inte helt säker på att jag minns rätt, men efter någon ändring i den relevanta lagstiftningen (Kreditupplysningslagen och YGL) finns det inte några krav på relevans (eller ens att en kopia skickas ut).
Kravet på att det ska finnas en relation har alltså försvunnit? Inte bra i så fall...

En gång i tiden (är nog 7-8 år sedan) blev jag nekad att köpa 4 däck på avbetalning (handlade väl om ca 4.000 kr). Varför? Jo, det hade tagits för många kreditupplysningar på mig (fick prata med handläggaren i telefonen på däckfirman), och det var tydligen en riskfaktor... Hur blir det i så fall nu om det är fritt för att alla att fråga om vem som helst? Antalet kreditvärdiga personer minskar ju i så fall (med ovanstående resonemang)...

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-29, 00:54 #9
Supermoderator

Supermoderator

I och med att det blivit vanligare med kreditupplysning har jag förstått att man slutat titta på antalet tidigare förfrågningar vid bedömningen.

Det är praxis att skicka ut omfrågandekopior på i princip allt utom AB; jag har uppfattat det som ett krav, men det är möjligt att det inte är så. I och med detta bör det finnas en relation. Å andra sidan finns det egentligen ingen anledning att begära upplysningar om relation saknas.

Uppgifterna är för övrigt offentliga och vill du göra det utan att det märks kan du ringa Skatteverket och KFM och fråga - lite mer omständigt men det fungerar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-29, 01:12 #10
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Vem som helst får ju ta en kreditupplysning på vem som helst.
Jo, men inte när och hur som helst. Detta står att läsa hos Datainspektionen. Där finns även en lista på vilka företag som innehar kreditupplysningstillstånd.
Citat:
Fråga 8:
När får en upplysning lämnas ut?

Svar:
Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett s.k. legitimt behov av den.

Det innebär att han ska ha ingått ett kreditavtal eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller att han i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om du ska hyra en bostad. Ett annat fall kan vara om en arbetsgivare tänker anställa dig och ge dig ett ekonomiskt ansvar.

Den som begär en företagsupplysning, alltså upplysning om en juridisk person, om en näringsidkare eller om en näringsanknuten person behöver inte ha ett legitimt behov för att få ut upplysningen. En kreditupplysning om en styrelseledamot i ett aktiebolag eller en enskild näringsidkare kan alltså lämnas ut utan någon prövning av behovet.

Den som beställer en företagsupplysning måste vara säker på att den omfrågade är näringsidkare eller näringsanknuten. Om frågeställaren är osäker, ska den person som omfrågas betraktas som privatperson.

Om en näringsidkare eller näringsanknuten söker kredit i sin egenskap av privatperson, ska reglerna för personupplysning tillämpas. Då krävs t.ex. att den som begär en kreditupplysning har legitimt behov av den.

(Glöm inte i så fall att påtala för kreditgivaren, att du vill behandlas som privatperson. Kreditgivaren har själv ingen skyldighet att undersöka detta.)
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017