FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok här kommer del 2 av "hjälp en microsoftnisse hur man använder gratisgrejjor".
Jag har portat ett projekt till att använda MySQL på min utvecklingsburk. Hur kör jag lämpligast över allt data från min lokala databas till webhotellets (Loopia i detta fall). Importera & köra dumpar är begränsade till ca 2Mb så det känns ju inget kul. Testade av ren naivitet att försöka koppla MySQL Administrator direkt mot min server host på Loopia men det verkade ju inte heller fungera. Så. hur gör man (smidigast) <_< ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm, gör en backup i mysql administrator, har aldrig upplevt att storlek är något problem med dem, och kör sedan restore mot databasen på loopia.
Är problemet att du inte kan ansluta till databasen på loopia från din lokala dator så kan du göra såhär: du loggar in på din loopia kundzon och går in på MySQL under administrera. Sedan trycker du på knappen redigera längst ner. I rutan "värd" så skriver du % så kommer du kunna ansluta utifrån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan ju alltid skriva en bit ASP eller PHP som du kör på Loopia som läser dump-filen och dunkar in den i databasen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
annars, "mysqldump -u user -p databas > dump.sql" i din prompt/skal och sedan "mysql -u user -p databas < dump.sql" på den andra burken.
Om du inte har skalaccess på burken som du skall importera på så funkar det utmärkt att hacka ihop nån liten loop bara som exekverar varje rad för sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
MySQL-Front kan även göra detta åt dig.
Men då blir det rad för rad med Insert. MySQL-Front har stöd för sk "PHP Tunnel". Läs mer på MySQL-Front.de |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Tackar för svaren. wallabou hade den rätta lösningen, dock var det inte riktigt så enkelt för en nybörjare på mysql, men då jag konstaterat att folk använder orden "databas" och "schemas" olika i olika sammanhang så fungerar det nu iaf.
Tackar som bockar. =) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|