FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Antar att det inte finns något max antal tabeller man kan lägga i en databas, men finns det fördelar att dela upp tabellerna över flera databaser? Något som hör till praxis? Hur många tabeller har ni i en databas, ungefär?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Mig veterligen finns det ingen fördel rent prestandamässigt att dela upp tabeller på flera databaser. Den enda fördelen jag kan se är att man möjligtvis får en överskådligare struktur om man nu har väldigt mycket tabeller.
Har haft alltifrån 1 tabell till 80-100st per databas. Ibland på flera platformar som man jobbar mot parallelt/samtidigt i samma applikation. Då gäller det att man har ett bra databasschema över vad alla tabeller innehåller, deras struktur osv :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag tror knappast att Mysql skulle prestera bättre genom att skapa tabellerna i olika databaser. Har du så extrema krav så kanske du ska tänka på en "riktig" databasmotor såsom Sybase och Oracle. Både med Sybase och Oracle kan du styra vilka "lagringsskluster" en viss tabell ska läggas på. Ett lagringskluster kan i sin tur ligga på separata diskar/arrayer för bättre prestanda. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har över 1400 tabeller i en databas, och den klagar inte.. ;)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Här är en kanonbra (verkligen) url från linköpings universitet som hänger ihop lite med databaskursen som går här:
http://www.ida.liu.se/~tompa/databaser/index.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nej, men ännu bättre. http://www.ida.liu.se/~tompa/databaser/ Det är en sida gjord av en mycket kompetent man. Jag tycker att den är lättförstålig och lätt att läsa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det luktar dålig design, men det behöver inte vara så. Låt mig förtydliga. Att manuellt skapa 1400 tabeller är ett ...vetes jobb. Förrutom om man inte använder skript. Använder man skript så antar jag att de flesta tabeller har samma typ av data. Har man samma typ av data i olika tabeller, så luktar det dålig design. Så upplys mig gärna. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Åh, jo det var bra. Tack grazzy och zoran för länken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() EDIT: ett alternativ är förstås att ha en gigantisk tabell, med ett extra fält som är instrumentets namn. Tycker dock att detta skulle göra databasen väldigt svåröverskådlig och är tveksam om det är några prestandamässiga fördelar heller. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|