FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har under en längre tid utvecklat en webtjänst.
För att skydda mitt tjänst så skickade jag in en varumärkesansökan till PRV. Jag fick då reda på att mitt namn liknar ett redan registrerat varumärke och att jag behövde få ett godkännande av det företaget. Jag har kontaktat företaget och fått nej. Nu till min fråga. Vad kan hända om jag börjar marknadsföra min tjänst? Är det vad jag kallar min tjänst? Är det domännamnet? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan förlora domänen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, bara för att förtydliga så skiljer sig våra tjänster ifrån varandra.
Min tjänst konkurrerar alltså inte med deras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Har ingen betydelse, liknar domänen deras varumärkesnamn så kan du bli av med den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Man kan nog tryggt säga att ditt första fel var att kontakta ägaren till varumärket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så du tycker att jag skall lansera min tjänst utan att vara säker på att jag får använda namnet???
Inte så smart kanske! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
byt domän och namn på tjänsten om du tror på den. Dumt att förlora den sen...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Tja, du har ju knappast förbättrat dina chanser genom att berätta att du är intresserad av namnet för ägaren av namnet :)
En tvist går inte så fort att du inte har en chans att ändra domännamn i tid etc sedan ändå. Såklart är det som Davve säger bäst att ändra namnet redan nu istället. Det beror ju lite på hur bra det är. Ibland är det bäst att våga chansa lite ;) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så ser inte jag det.
När man ansöker om ett varumärke hos PRV gör dom en jämförselse med dom redan registrerade varumärkerna. Finns det något som liknar det man ansökt om så måste man få en godkännelse av företaget för att ansökningen kan gå igenom. Jag är alltså inte ute efter att konkurrerar med dom och det är inte så att mitt domännamn kan få besökare som vill till deras tjänst. Man kan likna våra namn med tex. poker.se och multipoker.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är inte svaret väldigt enkelt?
PRV sade nej utan samtycke. Det andra företaget sade Nej. Solklart att det är olämpligt att använda namnet. Pröva med ett nytt namn hos PRV och kör på ett namn som godkänns istället. Orkar du bråka kan du säker överklaga i någon instans, men varför göra det jobbigt för sig? Din tjänst borde inte stå och falla med just det första namnet du kom på... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|