FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har kollat ett tjugotal tutorials om mod rewrite och testat med expel som funnits med, men likväl lyckas jag inte att skriva om en katalog till att accessa en fil istället. Det jag vill ska hända: /page/1/ ska bli: pages.php?id=1 Jag har bland annat testat med: RewriteRule /page/([0-9]+) /pages.php?id=$1 Jag tror inte det är fel på så många tutorials, utan felet ligger nog hos mig eller i värsta fall hos b-one :blink: Är det någon som har någon som har någon ide? MVH /Fredrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
b-one? De har säkert inte modrewrite...
Du får iaf inte glömma: RewriteEngine On överst i filen. Annars ser det rätt ut. Eventuellt kan du lägga till: ^ och $ för att markerna start och slut på strängen du matchar. Om inte annat så tror jag att det ökar effektiviteten något i parsern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Grazzy, jag testade att begränsa med ^ och $ såhär:
RewriteRule ^/products/([0-9]+)$ /products.php?id=$1 Jag får fortfarande en 404 sidan hittas ej.. Kan det vara så att den letar efter "/products/products.php" istället för "/products.php", som jag vill ? Den här fungerar: RewriteRule \.(html)$ rewrite.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Testa ta bort / innan urlen som du rewritar till då. Jag har aldrig använt den. Dock tror jag att modrewrite rent generellt opererar på relativa urls.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och jag som trodde jag hade testat allt
![]() Tack grazzy! Nu rewritar den som den ska. |