Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

hur mycket är för mycket?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-05, 18:51 #1
Kristoffersens avatar
Kristoffersen Kristoffersen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Medlem
Kristoffersens avatar

Hallåsan!

Jag har en liten fråga. Jag har inte använt mig av reklam på webbplatser tidigare. så min frågeställning är följande.

Jag har nu TD och Adsense för att få lite reklam på sidan. Dessvärre inte nån större inkomst än men det kan kanske täcka webhotell osv. iaf.

Man vad är rekomenderat? Hur mycket reklam blir för mycket? Placeringar osv...

Vad säger experterna?

/mattias
Kristoffersen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 19:13 #2
pajass avatar
pajas pajas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
pajas pajas är inte uppkopplad
Medlem
pajass avatar

Reg.datum: Mar 2005
det beror ju på vart man placerar det ?

jag har rätt så mycket reklam på min: www.cyberclown.se

jag tycker inte det e överdrivet men det är mycket - tycker jag.
pajas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 19:16 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Tja, man får väl göra en avvägning vad användarna är beredda att stå ut med för ditt innehåll helt enkelt.

Det är en smaksak, på flera av mina svenska siter har jag medvetet valt att ha en väldig låg nivå av reklam för att jag inte tycker det är värt att "hora ut" siterna. På de internationella siterna där jag inte har riktigt samma omtanke om webbplatserna finns det en smula mer reklam som framförallt är "bättre" placerad.

Det ultimata är ju om du kan tillhandahålla en webbplats där reklamen i sig är en service. Tex om du har affiliatelänkar från tradedoubler i sammanhang med en blogg där du recenserar produkter.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 19:42 #4
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Först behöver man bena ut vad som mer exakt ligger i frågeställningen "hur mycket", tycker jag. Det är nämnligen så, att det är inte bara den yta som tas upp av annonser som har betydelse, och inte heller bara antalet annonserande företag.
Tänker du fylla annonsytan med blinkande banners och din sida riktar sig till medelålders människor. Ja, i så fall är svaret enkelt, exakt noll kvadratmillimeter. Om du däremot tänker fylla annonsytan med enbart AdSense textannonser, och din sida har ett enhetligt ämnesområde och rikligt med redaktionell text. Ja, då går det faktiskt att ta ganska stor del av sidan i anspråk för dessa annonser utan att förlora besökarna, rent av en fjärdedel om du skulle vilja. Men det förutsätter medelålders inriktning och sådant textmaterial som verkligen är intressant för en stor målgrupp.
Så med andra ord, det beror på väldigt många saker "hur mycket" annonser man kan fylla en sida med. Annonstypen, målgruppens ålder, målgruppens intresse, sidans egentliga innehåll... allt spelar in.
Men man märker när det blir för mycket, besökarna vänder i dörren.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 19:53 #5
Kristoffersens avatar
Medlem

Medlem
Kristoffersens avatar

Ja, det är sannerligen inte en lätt avvägning. Dessutom vet jag ju inte vad som lönar sig bäst? adsense eller TD. Om Adsense inte ger mig något, kan det ju lika gärna vara. så man får väl testa sig fram...

/M
Oläst 2005-05-05, 19:59 #6

Generellt så skulle jag vilja påstå att Adsense ger betydligt mer OCH är enklare att jobba med. Tradedoubler är bra om du har en nischad site som indirekt handlar om produkten du säljer via dem. Resor, datorspel, böcker etc.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 20:32 #7
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Kristoffersen@May 5 2005, 18:53
Ja, det är sannerligen inte en lätt avvägning. Dessutom vet jag ju inte vad som lönar sig bäst? adsense eller TD. Om Adsense inte ger mig något, kan det ju lika gärna vara. så man får väl testa sig fram...
Om din fråga gäller den sajt du har i signaturen, då har du nog ungefär rätt mängd nu. Du skulle iofs kunna få in lite mer, om det gjordes på rätt sätt, och samtidigt är det väl en som är tveksam, en som "stjäl" rätt mycket och troligen ger dig 30 öre (?) per klick. Den borde bytas mot en AdSense länkenhet med textlänkar (det nyare sättet att använda AdSense).
Men AdSense ger mest på en sån här sida, har du inte redan kunna märka det på de annonser du har? Man måste förstås först ha lite trafik innan man alls kan bedöma hur bra annonserna går.

/Bengt
Oläst 2005-05-05, 21:11 #8
Kristoffersens avatar
Medlem

Medlem
Kristoffersens avatar

Citat:
Originally posted by Bengt@May 5 2005, 20:32
Om din fråga gäller den sajt du har i signaturen, då har du nog ungefär rätt mängd nu. Du skulle iofs kunna få in lite mer, om det gjordes på rätt sätt, och samtidigt är det väl en som är tveksam, en som "stjäl" rätt mycket och troligen ger dig 30 öre (?) per klick. Den borde bytas mot en AdSense länkenhet med textlänkar (det nyare sättet att använda AdSense).
Men AdSense ger mest på en sån här sida, har du inte redan kunna märka det på de annonser du har? Man måste förstås först ha lite trafik innan man alls kan bedöma hur bra annonserna går.

/Bengt
Jo det gäller sajten i signaturen samt forumet. Adsense har gett mest hittills iaf. Jag har en annan fundering när det gäller Adsense, ibland får jag några ljusblå banners fast jag valt endast text... Jag hajjar inget??!!

/Mattias
Oläst 2005-05-05, 22:35 #9
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Kristoffersen@May 5 2005, 20:11
Jag har en annan fundering när det gäller Adsense, ibland får jag några ljusblå banners fast jag valt endast text... Jag hajjar inget??!!
Har du kollat att du verkligen har valt enast textannonser då? Det är inte så att det är s.k. ideella annonser du menar - med endats text då, fortfarande, men det kan vara en stor text och som bara en annons i hela blocket? Såna får du när det inte finns annonser att visa för tillfället. Men du kan ersätta dessa med en egen liten html-sida, och i den får du även ha TD-annonser om du vill. Kolla på AdSense annonsinställningar, "Alternativa annonsadresser eller färger".

/Bengt
Oläst 2005-05-05, 23:18 #10
Kristoffersens avatar
Medlem

Medlem
Kristoffersens avatar

Citat:
Originally posted by Bengt@May 5 2005, 22:35
Har du kollat att du verkligen har valt enast textannonser då? Det är inte så att det är s.k. ideella annonser du menar - med endats text då, fortfarande, men det kan vara en stor text och som bara en annons i hela blocket? Såna får du när det inte finns annonser att visa för tillfället. Men du kan ersätta dessa med en egen liten html-sida, och i den får du även ha TD-annonser om du vill. Kolla på AdSense annonsinställningar, "Alternativa annonsadresser eller färger".

/Bengt
Exakt så, jag kollar det... Tackar och bockar för din hjälp Bengt!

/Mattias
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017