FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Denna fråga är kanske ställd tidigare, ber om ursäkt om det är så. Jag vill ha ett system, en färdig lösning, som med automatik klarar av att visa upp, leverera och ta betalt för mjukvara över nätet. Nedladdning skall bara gå att göra en gång, och något system för att hämta igen om nedladdningen avbryts måste finnas. Fråga 2: finns det måntro någon forummjukvara som medger att man tillåter användarna att ladda hem ett program endast en gång? Som inte heller gör filerna tillgängliga via direktlänkar. Tacksam för alla tips i rätt riktning. Mvh Eric |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag svarar i egenskap av utvecklare, inte för att jag vet om någon färdig lösning så ursäkta om det blir offtopic! =)
Det vore bra om den som har betalat för en mjukvara ändå får en viss tid på sig att hämta sitt program, alltså ett tidsbegränsat user & pass till en nedladdningssida som endast visar upp en nedladdningslänk en gång. Med "en gång" menar jag ender att länken visas under hela perioden då user & pass är fungernade, vilket då i detta fall bör vara en mycket begränsad tid. Eller så ökar man tiden som användarens unika user & pass är giltigt men då måste man lösa problemet med att veta att användaren verkligen har fått ned (hela) mjukvaran från länken. Man får inte låta paranoian över piratkopiering köra över flödet för hur lätt det ska vara att köpa mjukvaran. Är programmet tillräckligt bra så kommer det ändå att kopieras och spridas... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
osCommerce har ett system för att leverera "nedladdningsbara" filer efter ett köp, jag är dock inte så insatt i det, men kan vara värt att kolla upp. Det finns också en mängd "contributions" till deras system som täcker upp nästan allt man kan tänka sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har använt sådana lösningar, men det har nog oftast rört sig om mer eller mindre hack varje gång. inget färdigt system.
Men det vanliga är att man tillåter nedladdning under en viss tid (t.ex. 1 vecka) just för att man skall kunna hämta hem programmet även om något går snett vid första försöket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är inte heller så jätte insatt, men det finns många lösningar för att leverera digitalt.
Då det gäller mjukvara kan det bli mer komplicerat då det många gånger behövs ett system för att generera serienummer eller på andra sätt implementera kopieringsskydd. Med en sådan lösning kan man väl undvika problem med länkspridning då nerladdningen är värdelös utan auktoriserings informationen. Jag håller med Robert om att man måste vara väldigt försiktig med att vara för restriktiv pga rädsla för ogiltliga nedladdingar. Risken att folk delar med sig länkar måste hanteras på andra sätt med värdeful mjukvara. Är inte mjukvaran kopieringskyddad kommer vem som helst som vill sprida den efter ett köp varde sig du begränsar dem till en nedladdning eller inte. Är programmet kopieringsskyddad så kan man ju i princip låta dem ladda ner det så många gånger de vill eftersom endast den som köpt en licens kan auktorisera det. Så skall det I min mening fungera då det ändå är frågan om att man köper en licens snarare än en produkt. Då jag köpt mjukvara har det varit direkt från tillverkaren vilket kan vara ett lite annnorlunda scenario, men med tex macromedia kan vem som hels ladda ner kompletta versioner av deras produkter, det är själva hanteringen av serienummer som är det som är komplicerat i deras fall. De använder sig av ett system som heter "v-box". För ett enkelt nedladdningsystem räcker det med att man lägger filerna utanför html foldern och låter användaren nå dem genom ett server script. Då kan man göra lösningar där man kräver lösenord och/eller kollar mot datatabasen med genomförda transaktioner. Att det är super säkert är väl inte så viktigt då det gäller tex musik eller icke kopieringsskyddad mjukvara. Det förefaller inte troligt att någon betalande kund bryr sig mycket om att hacka sig till en länk för att ladda ner filerna då det är enklare att öppna upp DC++ eller MSN om man vill sprida dem vidare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror det är bra att du försöker ge dom som vill betala så god och flexibel service som möjligt.
Det finns alltid folk som inte vill betala... *** För övrigt är hela mp3 scenen helt sjuk! Det fukuseras endast på fuskarna, gratisåkarna. Aldrig erbjuds de ärliga snubbarna som verkligen vill betala en femma för en låt ett vetigt alternativ! Gå mot strömmen och erbjud vettiga alternativ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
emetrix.com fungerar utmärkt. Stöd för det du skriver plus dynamisk generering av serienummer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Denna finns att ladda ner på www creloaded com Den har en funktion färdiginstallerad som heter Download Controller som gör det som du behöver. Sen är det ju alltid lite pul att få ordning på design osv, men det är inte svårt. Bara fruktansvärt tråkigt.. :P /Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej igen och tack för alla tips!
Jag har hört mig för angående bla OSCommerce och fått veta att den version som är ute nu (MS2) inte är särskilt lämpad för att sälja mjukvara, då man kan "hoppa över" betalningsproceduren och sedan bara kopiera in länken till mjukvaran i webbläsaren och ladda hem den ändå. Detta enligt tekniker på Pay&Read som varit i kontakt med utvecklingsteamet av OSC, som lovat att det skall vara löst i nästa version. Hur väl stämmer de uppgifterna med CRE, Jonas? Villjam --> Emetrix verkar väl bra - men jag vill att kunderna skall kunna betala produkten med ett betalsamtal i Sverige. Har tittat på Pay&read och fastnat för deras system. Kan man köra Emetrix "på svenska" och enkelt ta betalt med betalsamtal? Det vore också bra om man kan plocka ihop flera digitala produkter i varukorgen och sedan låta systemet i bakgrunden zippa dem innan nedladdning. Finns något system som hanterar detta? Mvh Eric |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ganska vanligt att man efter genomförd betalning får ett mail med en länk för att ladda ner mjukvara också. Jag har aldrig använt OSCommerce så jag vet inte hur pass det går att applicera på den tänkta lösningen dock.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|