FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Under 2004 har jag betalat 2500kr till Google för Adwords,
jag har angett mitt VAT-nummer och därmed inte betalat utländsk moms. Hur ska jag bokföra och deklarera dessa kostnader? Jag har alltså köpt annonsplats för eget företag, och inte sålt vidare. Är även aktiveringsavgifterna (totalt 100kr) momspliktiga? Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag antar nu att jag ska skriva 2500 vid kod 961 (Förvärv av varor från annat EG-land)
och 625 vid kod 961 (Utgående moms på varuförvärv från annat EG-land) Men ska aktiveringsavgifterna vara med i dessa?, jag hittar ingen info om moms på dessa på Adwords site. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret, men du får gärna utveckla detta (för mig som har alldeles för dålig koll).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du inte betalat moms ska du väl inte bokföra moms, ganska självklart tycker jag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man ska inte använda några av kontona för beräknad moms? Typ 2614 och sedan ha lika stor ingående som utgående moms? Så ska man ju iallafall göra vid tjänster man köper från USA.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
När du bokför detta köp, 2500 kr, så är det viktigt att du bokför momsen 625 kr på utgående moms utland (jag använder konto 2614), och dessutom 625 kr på INGÅENDE moms(vanligen konto 2640). När du sedan ska deklarera momsen i skattedeklarationen: Momspliktig omsättning inom Sverige(ruta 11): 2500kr (ja, du ska fylla i detta trots att du inte köpt annonseringen i sverige) Utg. moms på tjänsteförvärv från utlandet (ruta 36): 625 kr Avdragsgill ingående moms (ruta 37): 625 kr Moms att betala eller få tillbaka (39): 0 kr (samma sak gäller aktiveringsavgifterna) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||