Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbsidetjänster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-06, 18:31 #1
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Jag funderar lite över hur marknaden ser ut för webbsidetjänster typ gästböcker, nyheter, omröstningar m.m. Är det något att satsa på? Tycker det verkar ha dött av lite på sistone, privata hemsidor kanske inte är lika vanligt längre eller sitter det en dålig hake någonstans?

Funderar själv på att starta en gästbokstjänst. Någon som har bra/dåliga erfaraenheter av detta?
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-06, 20:15 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Min allmäna uppfattning är nog att fler och fler gratisleverantörer erbjuder asp, php, möjlighet att chmodda osv, vilket kanske leder till att fler använder färdiga gratisscript från ex. hotscripts.com istället för att köra med någon färdig lösning där man dessutom tvingas visa reklam... så hade iaf jag tänkt/gjort om jag hade haft tid med en privat sida, men det är kanske bara jag...

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-06, 22:17 #3
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Citat:
Originally posted by dm.se@Apr 6 2003, 04:15 PM
Min allmäna uppfattning är nog att fler och fler gratisleverantörer erbjuder asp, php, möjlighet att chmodda osv, vilket kanske leder till att fler använder färdiga gratisscript från ex. hotscripts.com istället för att köra med någon färdig lösning där man dessutom tvingas visa reklam... så hade iaf jag tänkt/gjort om jag hade haft tid med en privat sida, men det är kanske bara jag...

Mvh, Tobias
Jag håller med dm.se.
Om jag får ge tips, så tror jag att det finns två vägar att gå:
  • Att sidan inriktas på extremt proffesionella webmasters med extremt proffesionella tjänster. Kan bli ganska tufft, då det kan kräva ganska mycket av dig
  • Att sidan inriktas på extremt amatörmässiga personer, som inte kan något. Dvs enkla script, som användaren kan administrera utan några som helst kunskaper om vad han/hon gör.
Allt annat där emellan är nog redan fyllt med att användaren själv installerar script på sin server och leker med dem istället.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-06, 22:29 #4
Administratör

Administratör

Det ni säger låter helt klart vettigt. Grejjen är nog att man ska göra det så enkelt som möjligt om man satsar på amatörmässiga personer (vilket verkar som ett enklare alternativ). En annan grej, jag själv upplevde förr i tiden då man inte hade kunskap/möjlighet att skapa proffsigare gästböcker var att det kunde vara en hel bök när man ska registrera sig på såna, men även andra, tjänster. Det ska gå snabbt och inte verifieras via mail. Då minns man att det inte var några krångel att registrera sig och återkommer gärna igen nästa gång man slänger ihop en webbsida.

Så tänkte iallafall jag.

Ett problem kan ju vara att servern slöas ner då databasen blir för stor, har inte erfarenhet av det själv men det går nog att lösa.
Oläst 2003-04-07, 00:13 #5
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Problemet är att många som pysslar med hemsidor (för första gången?) vet vart de ska leta. Där de lär sig html finns idag även gratistjänster. Ta passagen som exempel som ger dem allt och lite till. En sådan tjänst kan bli svår men med en stark grund av medlemmar kan det gå vägen.

Vi får se vad cerebus har att säga i frågan som är ganska het med just sådana här tjänster.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 00:40 #6
ahmedo ahmedo är inte uppkopplad
Medlem

ahmedo ahmedo är inte uppkopplad
Medlem

Vill du att folk ska regitera sig hos dig då finns det en sak att göra.

1- Snyggare design
2- Snabbare sidor
3- Avancerad samtidigt lätt och använda admin sida
4- Inte för många frågor, namn, email och hemsida borde räcka.
5- Bannerbyte med många sidor och speciallt de som har med Webdesign att göra

Det är enligt mig är viktigaste, vet inte vad ni andra tycker
ahmedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 03:16 #7
Administratör

Administratör

Citat:
Problemet är att många som pysslar med hemsidor (för första gången?) vet vart de ska leta. Där de lär sig html finns idag även gratistjänster. Ta passagen som exempel som ger dem allt och lite till. En sådan tjänst kan bli svår men med en stark grund av medlemmar kan det gå vägen.
Jag tror faktiskt inte det är något större problem. Det finns en stor skara människor mellan kategorin passagenanvändare och proffs.

Citat:
Vill du att folk ska regitera sig hos dig då finns det en sak att göra.

1- Snyggare design
2- Snabbare sidor
3- Avancerad samtidigt lätt och använda admin sida
4- Inte för många frågor, namn, email och hemsida borde räcka.
5- Bannerbyte med många sidor och speciallt de som har med Webdesign att göra

Det är enligt mig är viktigaste, vet inte vad ni andra tycker
Helt klart!
Oläst 2003-04-08, 07:07 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Administratör

Het vet jag inte om man kalla mig, men erfarenhet på området har jag iallafall. Många sanningar har redan postats i trädet men kommentera kan man alltid göra.

Att rikta sig till extremt professionella webmasters är nog ingen bra idé utan en riktigt lång erfarenhet dock. I princip det ända som dessa ibland överlåter till andra företag är i dagsläget annonsleverering. Där finns en hel del etablerade företag som utvecklat sina produkter såpass länge att det krävs ett väldigt sofistikerat system för att slå deras funktionalitet och samtidigt deras priser.

Angående problemet med för stora databaser kan du ta dig en titt på mina små tips i tråden 'Konfiguration för high traffic siter...?'

Marknaden för t ex gästböcker är väl inte vad den var för 3 år sen, men den finns fortfarande kvar lite svagt. Är du intresserad av det ekonomiska och inte har några egna vinstgivande sidor att skicka trafiken till så bör du antingen rikta dig till amerikanare/kanadensare/britter eller se till att få en riktigt välanvänd tjänst så att du kan sälja annonser själv.

Hoppas själv att jag får tid över rätt snart för dels lite förändringar i annonsutbytena samt en del nya tjänster på webmastern.nu ... 36h per dygn vore mycket bättre :angry:
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 11:38 #9
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör

imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör

Enda sättet att tjäna pengar på ett BBS som förmodligen är syftet är via bannerreklam, då gäller det att rikta sig till den publik som kan tänka sig att klicka på en banner, och sedan ha pengar att köpa produkten.

I princip finns inte ovanstående längre, men att rikta sig till proffs är som att skjuta sig själv i foten.

Men jag skulle rekommendera att du lägger din dyrbara tid på annat Silon, bbs grejen har redan sina aktörer och dom som är med där lägger ner en efter en.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 15:58 #10
Administratör

Administratör

Så länge det är mest amerikansk trafik går det ju dock att sälja annonsutrymme i lite större proportioner till ett litet lägre pris, och tjäna sig en hacka.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017