FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett projekt på gång men har ingen egen information. Jag tänkte fråga om det är ok att använda information från andra hemsidor eller broshyrer med information, och skriva med egna ord. Precis som man gjorde i skolan för längesen. Är detta ok, eller måsta man kontakta ägaren till "källan" o be om lov?
Tacksam för svar av någon som vet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man kan inte upphovsrättsskydda rena fakta om det är det du menar (det verkar ju knappast handla om uppgifter som rör rikets säkerhet precis om du kan få tag i det genom broschyrer). Bara du inte plankar rakt av så är det inga problem. Tänk på att du även har citaträtt.
Edit: Att referera är också fullt tillåtet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag förstår frågan, men om du tänker efter så inser du nog att svaret är givet. 100% av det du läser på en sida, eller liknande, innehålelr information som någon har tagit och gjort sin egen.
Det är dock en gräns mellan att sno och låna... man får inte ta en artickel på aftonblader.. ändra rubriken och skriva om alla ord till svårare varianter med hjälp av SAOL... det är plankning.. : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är aldrig populärt att folk "snor" från andra siter och påstår att dom själva har skrivit infot. Citera en text med tydlig Källa är ok men inte att ta mer än vad citaträtten godkänner.
Copyrighten gäller allt innehåll på en site och då även texterna, så nej gå inte in på siter och sno texter rakt av bara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur mkt tillåter citaträtten då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
"var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet"
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför inte bara läsa styckevis, komma ihåg och skriva med egna ord.
Väldans bra hjärngymnastik. Sedan tror jag om texten inte är för lång, kan du posta den här så kan vi korrläsa. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|