FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Satt och klurade lite, väldigt ofta får man frågan " Hur mycket trafik kommer min sida att nyttja under en månad "
Så jag satte ihop ett script som räknar ut ungefär hur mycket trafik som kan tänkas användas. Visningar X Besök X Sidstorlek X 31 X Marginal För att förklara mer ingående. Visningar: Antalet genomsnittliga sidvisningar varje besök gör. Om du har 20 delsidor på din sida så kanske genomsnittet läser igenom 5-10st. Besök: Antalet genomsnittliga besök din sida har per dag, eller du räknar med att få. Sidstorlek: Genomsnittliga storleken på varje delsida som ingår på din sida. 31: Antalet dagar i månaden, då webbhotell räknar trafiken per månad. Marginal: Detta kan variera lite, man brukar föreslå 1,2 - 1,7 beroende på hur säker du vill vara, eller hur mycket du vill riskera. Ju lägre ju osäkrare. Om vi tar ett exempel på denna formula. 6 X 150 X 0,03 X 31 X 1,7 = 1422,9 MB per månad. Jag har räknat med 150 besök per dag och varje besökare kikar på i genomsnitt 6 sidor, jag räknade ihop alla delsidors storlek samt bilder och delade det i antalet och fick ut summan 3kB. I räkneexemplet underlättade jag lite genom att omvandla dessa 3kB till MB Till saken Är denna räknemetod fungerande, är den reell ? Vill ni känna på det riktigt scriptet finns det på www.cosendo.se/count.php (Platsen för scriptet har inget med scriptets syfte eller slutdestionation att göra, önskar heller ingen feedback på funktion/utseénde) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Varför inte använda sig av statistik från senaste 2-3 månader? Då ser man ungefär vad det är och kan själv räkna ut om det är bra eller dåligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Jag trodde du ville göra det för dig själv och dina kunder som köper reklam och vill se underlag. Men då förstår jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Du kanske också kan dela upp surfbeteendet (alltså vilka sidor/hur många, som besöks) i flera profiler, exempelvis "feslurfaren", "sökroboten", "entusiasten" där ex felsurfaren endast kollar på första sidan (räkna ut hur många % som kommer hit fel via sökmotor etc), "sökroboten" är icke frekvent men indexerar hela siten exklusive bilder och filer och "entusiasten" som har kommit rätt och surfar runt lite mer...
Beroende på hur du har marknadsfört siten så blir % fördelningen mellan dessa lite olika. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|