FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag försöker få en Debian-maskin till att mounta några utdelade resurser från en windows-maskin. Följande har jag lagt till i fstab: Kod:
//dator/share1 /mnt/remote/share1 smbfs ro,guest 0 0 Citat:
Jag har även testat att låtet mountningen köras absolut sist av allt i bootningen, men det hjälper inte. Jag har kommit runt det genom att lägga ett cron-jobb som kör "mount -a" men det är inte så snyggt! Några förslag? // Lasse |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Testa att slänga på några flaggor.. dvs fjärde parametern, tror det går att speca upp tex username=root. Går även att speca password där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Kod:
//dator/share1 /mnt/remote/share1 smbfs ro,username=<username>,password=<password> 0 0 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren... men det funkar inte!
Problemmet är inte att lyckas logga in på windowsmaskinen. Den utdelade resursen går utmärkt att logga in som gäst. Jag har även testat med användare och lösenord. Jag har även kört med uid=root utan resultat. Det går alltså utmärkt om jag kör "mount -a". Problemmet är att det inte fungerar när det körs i bootscriptet! / Lasse Edit: Stavning |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Den läser in vid boot och mountas där efter. Du har strulat med någonting eftersom jag själv på ett flertal maskiner mountar smbfs enheter vid boot med just den raden i fstab. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ändrade, saker och ändrade tillbaks till samma, så funkar det! flaggan username=<name> verkar behövas när man inte är inloggad och körs som en användare! Tack för all hjälp! / Lasse |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|