FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har sen serverflytten ett litet problem med att mina användare loggas ut efter 1500 minuter. Någon som har nån idé om vad det kan vara som styr detta?
Det är en Windows 2003 server med IIS 6.0 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Min gissning är att du kör PHP/ASP och då är det antagligen där det styrs. ASP har jag ingen koll på men kör du PHP så kan det ju vara i inställningarna för PHP?
I vanliga fall loggar man ju in med sessioner och de sköts av t ex PHP. http://se.php.net/session session.gc_maxlifetime kanske kan hjälpa något. Det är inget jag har haft problem med (det är ju bara att logga in igen eller använda cookies). Ska du, för altlid, ha igång alla sessioner som skapas borde det bli problem efter ett par tusen besökare. Kanske missförstår dig, isf är det bara blunda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
1500 minuter och det är ett problem?!
Om det kan vara till hjälp så ligger ASP:en session.timeout på 20 min vid installation. Ändras med kommandot nedan och körs på den sida du vill starta sessionen på. Session.Timeout |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Vi ger poäng per minut online, och det finns en toplista med dom som varit online längst i ett streck.
Sedan serverflytten verkar denna gräns vara ca 24 timmar... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Webläsaren har ju ingen rapporteringsskyldighet när den inte används, den är ju anonym så att säga. Så detta innebär att jag endast skulle behöva logga in på din tjänst och sedan kan jag stänga ner webläsaren. Servern håller sessionsdatat i sitt minne tills den sedan time'ar ut. Frågan är vad värdet av detta är? Någon aktiverar en session och sticker någon annanstans eller att folk verkligen surfar runt på din (fabians) site? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det kan inte ha ngt med att servern recyclar att göra? Kör ni asp.net så får du läsa in dig på hur det fungerar. Alternativet kan ju vara att lägga över sessionerna på en sqlserver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du möjlighet att själv komma åt IIS Manager?
Isf ska du ta en titt på Application Pool. Den pool du ligger i står mest sannolikt inställd på att recycla, som digiart påpekar, fast det gäller för alla sajter i just den poolen och har inte med .NET att göra. Om du inte kan komma åt IIS Manager själv så kan du säkert be ditt webbhotell att lägga dig i en egen pool med särskilda inställningar. Varför ska användarna behöva vara inloggade ett dygn överhuvudtaget? Känns lite onödigt med poängsystem för det om man bara kan ha datorn igång alltid. Men det är ju min åsikt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||