FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Antag att man kör ett bolag och det börjar bli en liten vinst. Att plocka ut den ur bolaget innebär i runda slängar 60% skatt. Bättre då att försöka få in lite avdragsgilla kostnader i bolaget!
Har ni några förslag på saker som ett "webbsajts-bolag" kan dra av? Förutom uppenbara saker som datorer & mjukvara, etc. Den här tråden kan bli både kul & intressant! :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du kan dra av alla kostnader företaget har för att tjäna pengar.
Sen finns det ju en massa privata avdrag också för bil, resor, tillfälligt boende, yada yada... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Men jag tänkte mig lite mer specifika, kreativa idéer! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Digitalkamera
Mobiltelefon Jacka, tröja, paraply, med reklam tryck på. Firma cykel En stor specialtillverkad drake, som man kan leka med grabben med...... själklart med ett stort reklam tryck på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vet en kille som drog av en kostym och 3 st skjortor med motiveringen att han aldrig skulle gå i sådana kläder privat, då han föredrar tröjjor och jeans.
Anledningen till utgiften var helt enkelt att han ville vara bra klädd när han var på kundbesök osv... :P EDIT: Kom på att jag själv har dragit av 2 eller 3 gånger då jag fikat med en kompis som jag även haft en hel del sammarbeten med via företaget. Vi har haft en gemensam hemsida och gjort några gemensamma hemsidesjobb så då kändes det mycket motiverat att kunna ta en kaffe medan vi diskuterade olika lösningar. Med rätt motivationer kan man dra av det mesta (man förtjänar att få dra av) tror jag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kan du motivera ditt avdrag så gör det.
Finns dock vissa saker som aldrig kommer gå igenom. Att dra av kostymer och skjortor kommer aldrig hålla i en revision eftersom det är solklara privata levnadskostnader oavsett om man tex motiverar inköpet med att man är en chimpans som bor på zoo och aldrig använder kläder. Vissa saker finns det helt enkelt inga tillräckligt bra motiveringar för. Tips: *Dra av för arbete i hemmet om du jobbat över 800 timmar. *Dra av den del av telefonkostnaderna som är företagets. *Dra av den del av interneträkningarna som är företagets. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Säg att jag betalar 200kr i månaden för mitt Internetabb. som jag använder både privat och även i företaget. Företaget skulle aldrig fungera utan Internet som i dagsläget bekostas helt privat. Finns det schablonavdrag i fall som detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är ingen expert på hur du ska göra.
Var noga med att kunna motivera ditt avdrag om det skulle behövas, antingen genom uppvisande av kalkyler eller annan metod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan dra av en person, men inte i deklarationen ;)
Tja skämt å sido, du skall kunna styrka att du har verklig nytta av inköpet för verksamheten. Om du tillverkar spelprogram kan du givetvis köpa in datortidningar, datorspel etc - du måste hålla dig ajour med vad dina konkurrenter pysslar med. Om du arbetar som fotograf, så kan du dra av porrtidningar. Men jag tror det är svårt för en fotograf att dra av datorspel, liksom det är för en datorspelsprogrammare att motivera porrtidningarna på företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Internet hemma bör knappast vara något problem om du också jobbar hemifrån. Man kan se allt man gör framför datorn som utvärdering av olika typer av tjänster om inte annat...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|