FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan vara på väg att anställa en person till mitt företag. Har handelsbolag och vi är nu i behov av att anställa en professionell fotograf. (NEJ! Vi vill inte ha någon som frilansar...)
Frågan är nu hur mycket jag måste ta betalt av min kund för att min fotograf ska få ut en femhundring samt att företag ska tjäna 500kr också. Ponera att jag tar 1600 exkl moms av kund. Om vi tar 500kr blir det 1100 över till min fotograf. Hur mycket kommer han få ut i lön när vi betalat arbetsgivaravgifter och annat larvigt? Tacksam för svar. Jag är en novis på området och liksom många andra på forumet - väldigt ung. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I runda slängar blir det 2000 kr vid en snabb räkning.....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det beror ju på vad fotografen betalar i skatt...
FS = Fotografens skatt (ex: 0.3 eller 0.5) KP = kundpris (ex moms) Om ni & fotografenb båda skall ha 500 spänn så: KP = 500/(1-FS)*1.32+500 FS=0.3 (låglönefotograf) ger KP = 1443 FS=0.5 (fotograf som har andra inkomster som ger statlig skatt) ger KP=1820 Så jag ser inte att det behövs någon svart betalning... Sedan skall ju du dock som företag skatta på de 500 om de blir vinnst osv... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Semesterlön, semesterersättning, vad händer om den anställde blir sjuk, utbildning av den anställde och så vidare. Det finns många kringkostnader som man nog bör räkna med då man gör budget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vid ett mindre jobb så brukar man väl räkna in sem. lön som jag har förstått att det är frågan om i detta fall.
Ang. sjuklön, utbildning vid en längre anställning så får du väl lägga på så du bygger upp en buffert för detta i ditt företag. Att ta ut så pass mycket att du kan klara av olika merkostnader som ett företag skaffar sig, om man så vill eller inte vill..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Avgifterna är c:a 35% Du har 1.100:- som du vill ge till den anställde Beloppet den anställda har som bruttolön är 815:-. Du skall betala resten upptill 1.100:- i avgifter dvs 285:-. (Uträkning: "Belopp till den anställde (X) = 1100/1.35" Vilket ger 815:-. Om du räknar med avgifter på 38% blir uträkningen "X=1100/1.38") På 815:- skall skatt dras som du skall redovisa och betala in till Skattemyndigheten. Om du har en anställd skall han/hon se till att du får en A-skattsedel före löneutbetalningen, så du ser hur mycket skatt som skall dras. Vid 30% skatt får han 570:- kvar netto. Semesterersättningen kan ni komma överens om att den skall ingå i lönen, om det inte är en varaktig anställning. Tycker att du skall skilja på vad du som företagare har för avgifter och vad den anställde har för skatt och inte räkna dem i en klump. Du är förvisso ansvarig för att alla pengar betalas in. Skulle rekommendera att du tar någon kurs i eget företagande också. Steget att anställa människor innebär en del annat också. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar. Jag vill inte köra något svart eftersom hela grundtanken när vi startade företaget var att vi skulle lära oss så mycket som möjligt. "Desvärre" har det blivit en för stor grej för oss känns det som. Men det är bara roligt!
Har fått lite klarhet i det hela. Ska se om jag kan få lite hjälp offline också. Blir så glad av alla svar! Att ni orkar :) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|