Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknadsföring - E-mail - Webb - Mobil

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-11, 13:55 #1
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
Flitig postare

Håller på att skriva mitt andra exjobb och har inriktningen marknadsföring inom medierna medieer. Hade tänkt göra en jämförelse av resultat från olika medier; E-mail, Webb (bannerannonsering) samt Mobiltelefoni (SMS).

Det största problemet är att finna någonstans att köpa annonsering via SMS, så vitt jag förstår är det inte lagligt att "spamma", skicka oönskade SMS, till personer som inte vill ha detta. Finns det någon som säljer reklam via SMS "Opt-in"?

Har ni några tips på hur man på annat sätt kan jämföra en kampanj inom medierna; bannerannonsering, e-mailannonsering och annonsering via mobiltelefoni?

Jag är även tacksam för bra ställen där man kan köpa e-mailannonseringe relativt billigt.

Kommer självklart publicera min färdiga rapport här sedan, om den någonsin blir färdig!
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 14:18 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
hur många mailadresser vill du skicka den reklamen till?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 14:31 #3
Flitig postare

Flitig postare

Beror på kostnaden och målgruppen, det som ska marknadsföras är en nystartad webshop med mobiltillbehör.
Oläst 2005-04-11, 20:45 #4
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by mellow@Apr 11 2005, 13:55
Håller på att skriva mitt andra exjobb och har inriktningen marknadsföring inom medierna medieer. Hade tänkt göra en jämförelse av resultat från olika medier; E-mail, Webb (bannerannonsering) samt Mobiltelefoni (SMS).

Det största problemet är att finna någonstans att köpa annonsering via SMS, så vitt jag förstår är det inte lagligt att "spamma", skicka oönskade SMS, till personer som inte vill ha detta. Finns det någon som säljer reklam via SMS "Opt-in"?

Har ni några tips på hur man på annat sätt kan jämföra en kampanj inom medierna; bannerannonsering, e-mailannonsering och annonsering via mobiltelefoni?

Jag är även tacksam för bra ställen där man kan köpa e-mailannonseringe relativt billigt.

Kommer självklart publicera min färdiga rapport här sedan, om den någonsin blir färdig!
är nog svårt att jämföra. Dels för att det kan skilja väldigt mycket hur stor respons du får genom att skicka till tex 100 emailadresser på olika listor (målgrupp, på vilket sätt emailadresserna samlats in, Hur relevant info som skickats tidigare på en emaillista etc...)

En form av reklam i mobilen är ju tex att låta användare skicka gratis sms från webben och lägga till ett reklammedelande i slutet men detta blir ju väldigt kortfattat.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 22:27 #5
Flitig postare

Flitig postare

jake > Japp, det finns många frågetecken som behöver rätas ut innan en jämförelse kan göras. Rapporten ska inte enbart bygga på dessa resultat utan bara försöka ge en fingervisning om hur effektivt reklam via olika medier är.

Gäller att hitta ungefär samma målgrupp inom alla medier som ska jämföras och en hyffsad volym för att man ska kunna se några resultat.

Allt detta är fortfarande på experimentstadiet men alla synpunkter tas tacksamt emot.
Oläst 2005-04-18, 09:38 #6
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Mellow, jag har två sms-tjänster som kan vara intressanta för dig och ditt ex-jobb. Maila mig lite mer detaljerad info om vad du hade tänkt dig. Jag kan även dela med mig av mina erfarenheter etc.
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017