FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hej,
Det finns en del gott att säga om tradedoubler, kanske främst att de överlevde it-krashen 2000- och gav iaf lite inkomster på en dyster annonsmarknad till oss som var aktiva då. Dock tycker jag de är alldeles för veka att förhandla fram gynnsamma avtal för oss som affiliates. De verkar nöjda med att de har fått sin annonsör och sin fasta avgift. Att det inte är så stor seriös konkurrens på affiliatemarknaden kanske gör sitt till, men detta kommer säkerligen att ändras. Därför borde tradedoubler i många fall ställa hårdare krav på annonsörerna. Några avtal som är rent löjeväckande är tex ad libris: "Bokhandeln som erbjuder dig 5% på första ordern från en ny kund." dvs om man har någurlunda internetvana användare har de säkerligen redan ett konto på ad libris och man får inte ett öre som affiliate. Även om många andra avtal inte är lika löjeväckande som detta är de flesta avtal som enbart betalar en liten procent av en försäljning antagligen mycket gynnsamma för annonsören jämfört med annan form av annonsering. Medan man i tv och dagspress kan lägga hundra tusentals kronor bara för att sin logotyp exponeras, är man här överhuvudtaget inte beredd att betala för exponeringar och inte ens direkta klick till sin hemsida. Eftersom jag vet att TD har representanter aktiva här får ni gärna vidarebefodra dessa åsikter till ledningen och förhandlarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Tack för ditt inlägg! Jag har vidarebefordrat dina synpunkter. Vi är en marknadsplats och det ligger i TradeDoublers samt våra kunders intresse att du som annonsplats är nöjd med ersättningen så att respektive annonsör får ut så mycket exponering som möjligt. Vi kan hjälpa till att hitta de mest intressanta programmen för din site och hjälpa dig att optimera dina intäkter. Vissa program kanske är mer lämpade för din site och målgrupp. Annonspooler är ett effektivt sätt att optimera grafiken. Läs gärna mer om det i månadens nyhetsbrev. Du hittar pooler, som inloggad, under "Annonsrotation". Mvh Anna TradeDoubler Support [email protected] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Exakt detta har tagits upp förr.
Min åsikt är att annonsören bestämer vad han betalar för och affiliates bestämer vilka program dom vill ansluta sig till. TD tvingar ingen att gå med i ett program och lika lite ska TD tvinga nån annonsör att betala för något som annonsören inte vill betala för. Annonsörerna sätter sin provision och passar det inte kan man låta bli att göra reklam för annonsören eller kontakta annonsören och förhandla. Det är som att klaga på reklamföretaget i tunnelbanan att teknikmagasinet tar för mycket betalt för sina mobiltelefoner i reklamen i t-banan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Så länge det inte råder brist på exponeringsmöjligheter så styr ju annonsörerna.
Citat:
Man kan säga att det finns ett överflöd av exponeringsmöjligheter, detta iom att majoriteten av TD's annonsörer mer eller mindre godkänner vad för skit som helst som partner, lite "trafik som trafik". Vill du ha bättre ersättning så tror jag du måste fokusera på att knyta upp annonsörer som vill vårda sitt varumärke och vill ha 100 koll på i vilka sammanhang det exponeras. Det finns/fanns annonsörer på TD som vårdar sitt varumärke, jag har flera ggr blivit kontaktad av företag som valt att inte lista sina program i TD's översikt av program. I ett exempel fick jag ett mail från ett företag som erbjöd en av mina siter att vara med i deras program, TD skötte tekniken och utbetalningarna och om man ville vara med mailade man företaget som gissningsvis i sin tur mailade TD som då aktiverade programmet. I dessa var det helt andra ersättningar än dom man ser på TD idag. Thomas
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dels för att man ibland surfat och sett just annonser från TD, men när man loggat in så ser man inte det. Jag ser både för och nackdelar med det. Där både för och nackdelarna ligger hos det du skrev och hos företaget som valt att dölja sina annonser. Om jag tycker att min site passar i den målgrupp som företaget representerar, ser jag inte annonsen hos TD så skiter man ju i det. Där förlorar företaget möjliga intäkter, sedan kan jag som siteägare ta kontakt med företaget, men hur många gånger gör man det efter att man fått ett nej ett XX antal gånger. (Nu tolkar jag att svar uteblivit som ett nej.) Sedan precis som du skrev så kanske man inte vill synas i listan, är det inte lättare att man har striktare granskning utav siten med jämna mellanrum om man är så mån om sitt varumärke? Det är upp till företaget och TD att skydda och vårda sitt/kundens varumärke. Det är inte direkt svårt att fylla i en applikation hos TD och välja en massa kunder till en enkelt site och sedan när man blivit kund byta ut innehållet mot något helt annat. Tex ett extrem fall. Rädda barnen annonser på en porr sida. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|