FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Administratör
|
Hej. Jag är 16 år den 28 April. Då hade jag tänkt att öppna en firma som sköter
webutveckling. Men redan nu har jag blivit kontaktad av en såpass stor och seriös aktör att jag inte kan tacka nej. Jag vill inte vaslöja vem det är. Men jobbet landar runt XX0.000. De vill självklart ha sidan osv innan jag har hunnit registrera mig som enskild firma/bolag. Så det jag söker nu är ett sätt för mig att ha någon slags temporär f-skatt eller om det finns något annat sätt.. Detta jobbet måste jag bara ta. Det skulle bli en bra referens, samt att det skulle ge mig ett bra startkapital. Snälla hjälp mig! Kan man låna en kompis f-skatt? / Alexander
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan inte "låna" F-skatt eftersom du då blir anställd av din kompis.
Låt t.ex. dina föräldrar starta ett handelsbolag eller aktiebolag och så snart du är gammal nog tar du över hela verksamheten från dina föräldrar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur snabbt vill dom ha den ungefär? Om du menar på att du inte hinner få F-skatt p.g.a. du inte fyllt 18 så är det möjligt att söka tillstånd från överförmyndarnämnden i din kommun, på villkor att dina studier ej blir lidande dvs. Gick igenom för mig, var dock 17 när jag sökte men du kan ju alltid prova? :)
Att få ett godkännande (eller avslag) från öf-nämnden borde ta max 1-2 månader (4 för mig p.g.a. dom slarvade bort min ansökan :P). Sen får du ju F-skatt på 1v. ungefär. Vet inte om det är för lång tid i detta sammanhang, ville bara ge dig lite info iaf :) Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan dom inte projektanställa dig?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Starta en enskild firma. Du kan vänta med att faktura tills alla papper är klara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Hej, tack för alla svar.
Företaget har råd att betala A-skatt om de projektanställer mig. Men det är inte ett alternativ jag vill ta. Hur påverkar ett företag min moder om hon är sjukskriven osv? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är din mamma sjukskriven eller arbetslös bör hon inte inblandas i ett bolag. Om du däremot kan registrera dig för F-skatt inom en månad så är det väl bara att köra på - du får väl ändå inte betalt i förskott. Om det handlar om så pass stora belopp bör det ju också ta minst en månad för dig att få webbplatsen klar, så alla papper är klara när det är dags att fakturera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Alternativt kan du be att få fakturera dem vid ett senare tillfälle. Tänk på att skriva papper på detta ;)
Vet inte om det är den smidigaste lösningen, men det skulle kunna vara en om företaget går med på det... och det passar dig vill säga :) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Bara du får en ordentlig order på det hela ska det inte vara några som helst problem att sätta igång nu.
* Ta reda på vad du ska göra. * Ta emot en order. * Skicka en orderbekräftelse. * Arbeta. :) * Fakturera när du är mogen nog (när alla papper är klara). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|