FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har nu annonserat på google i ett par dagar genom Adwords.
Det finns två positioner där man kan synas, antingen till höger eller längst upp. I början fanns jag med till höger hela tiden. Nu syns jag istället högst upp men bara 1 av 3 gånger och då jag inte syns högst upp syns jag inte heller till höger. Varför är det så, någon som vet hur detta funkar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns säkert andra som är mer pålästa men det hela borde väl handla om hur mycket du vill betala, hur mycket andra betalar samt hur mycket du har kvar av din dagliga budget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo men borde det inte vara de bästa som ligger högst upp? Förut när jag betlade minimum låg jag med hela tiden och budgeten är långt ifrån överskriden...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
De som "just nu" betalar mest per klick och sökfras hamnar överst.
/Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inte alls, Jag betalade 0,7kr/klick och hamnade högst upp medens mina konkurrenter betalade minst 3,5kr/klick. Jag frågade google varför, De påstår att det har med reklamtexten att göra. Lyckas ni klura ut några bra så kommer ni högt upp. För att sen komma allra högst upp behöver du ha legat ute ett tag och tagit emot ett visst antal klick till din sida.
Så har vi haft det i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Anledningen till att man kommer högst upp (över sökresultaten, inte till höger) är enligt mina erfarenheter en kombination av att man betalar någorlunda högt men framförallt att man har en riktigt bra CTR.
Ett företag som vi har annonserat för på adwords har en CTR på över 8% på ett speciellt sökord och där ligger vi alltid överst. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror det fungerar så att det som Google tjänar mest på hamnar högst upp .
1) Sida 1 har text 'Gratis prylar'. Av 1000 visningar klickar 500 vidare 2) Sida 2 har text 'Dyra Prylar''. Av 1000 besökare klickar 100 vidare. Sida 2 måste då betala 5 ggr mer för att ha samma chans att ligga först. Edit. Såg att jag läste frågan lite slarvigt och det inte var detta som efterfrågades. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag grottade fram svaret på denna fråga och svaret är väldigt enkelt, rankingen går hand i hand med vad google tjänar på annonsen.
Dvs att man kan rankas högre än "mer betalda" om man har en högra clickrate. Sen spelar naturligtvis kombinationen av sökord roll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad är det som säger att det är bäst att ligga högst upp?
Vi marknadsför ett 50 tal siter delvis genom adwords och vi får alltid bättre försäljning när vi inte ligger högst upp, varför? Vet inte säkert men efter 10.000 tals click så är det ett faktum, ett skäl kan vara att nr 1 och nr 2 drar till sig mer "nyfikna" besökare och inte besökare som är köpvilliga. Vi får inte lika många besökare men kvaliten på clicken och försäljningen är alltid mer när vi inte ligger högst upp.. dvs vi får billigare annonsering och mer försäljning på platserna 3-6.. men mindre besökare.. Ett tips, testa contextual ads. Lyckas vi med adwords så flyttar vi annonseringen till contextual ads där får vi nästan alltid mycket bättre resultat då besökarna är mer kvalificerade för sidan.. / Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Intressant fakta!
Ska undersöka detta. tack! /Anders |
||