FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tänkte kolla om det är någon som har någon bra lösning på ett problem vi har på backpacking.se.
Vi har på senaste tiden haft problem med vissa besökare i vårt forum. Vi har ett par få regler i forumet och dessa personer bryter ständnigt mot dessa samt förstör den annars goda stämningen vi har i forumet. Vi har under en längre tid hållit god min och bara plockat bort de medelanden som har varit stötande på olika sätt. Nu har vi dock kommit till en punkt där det inte håller längre och vi måste göra något åt situationen. Vi har funderat på en IP spärr men då finns ju nackdelen med att personerna lätt kan komma runt den spärren och nackdelen med att vi eventuellt av misstag skulle kunna spärra ett välbesökt internetcafé osv. En annan lösning är att vi som många andra ska börja kräva inloggning för att få skriva i forumet. Detta strider dock lite mot vår idé med backpacking.se eftersom vi gärna vill att den ska vara så fri och lättåtkomlig som möjligt. Hur skulle ni lösa problemet? Mvh Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att ha ett forum helt fritt tror jag kan vara svårt i ett community som jag antar att backpacking.se är. Fria forum kan fungera på vissa säljsidor osv med inte så stor aktivitet, men jag tror att ni kommer bli tvungna att införa inloggning. Ni kommer nog märka att seriositeten ökar samtidigt som aktiviteten inte nödvändigtvis minskar.
Det är tyvärr så att människor inte beter sig på samma sätt på nätet som i verkligheten, iaf inte ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Förmodligen är de som saboterar inte alltför klipska så varför inte börja med att matcha ip omgående när du märker att de är i farten. Därefter kan du enkelt sätta en cookie enbart för dem vilka du sedan spärrar tillgång till forumet för. Däremot är väl tidsinställd IP-spärr antagligen att föredra. Du kan ju relativt enkelt kontrollera ip-adressen för att avgöra om det skulle vara så att det ser ut som om den tillhör ett internetcafé. Skulle någon återkommande misskreditera erat forum från ett och samma ip är det ju väldigt enkelt att låta en spärr träda i kraft för längre tidsperiod.
Finns nog tyvärr inte så många andra lösningar än kontroll på IP-nivå och eventuellt cookies för att identifiera eventuella illasinnade skribenter.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har ju funktion för koll av IP och så sparas ju alla inlägg i databasen även om vi tar bort dom från forumet så vi kan lätt se om personen sitter på ett café eller inte men ändå.
Jag antar att vi kommer att bli tvugna att införa obligatorisk registrering så småningom även om vi är emot detta eftersom vi gärna vill hålla sidan enkel för vi har ju många besökare som sitter på uppkopplingar mest liknande djungeltrummor runt om i världen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad sägs om att ha en liten varningsskylt liknanden min avatar när man postar ett inlägg? Jag vet inte riktigt vad det ger för effekt, men om ni kan säga "hej vi vet vem du är och vi loggar det", så kanske folk drar sig lite för att störa.
Infot i fråga behöver eg bara visas för de ipnummer som stör om ni inte vill skrämma upp era vanliga användare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ÍP-nummer i all ära, men en PERMBAN eller liknande hjälper inte om människan har t.ex modem och får olika IP varje gång. Man kan även surfa via anonymitetsserver.
Att införa konton som man sedan spärrar hjälper inte heller, för personen kan ju starta ett nytt konto under annat namn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Inloggning + IP + Cookie är väl det säkraste man kan komma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|