FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om man har en idé och vill få riskkapital till den, hur ska man då utforma avtalet? Hur många procent av bolaget man få behålla själv måste ju bero på dels hur mycket pengar man satsar själv, hur mycket riskkapitalisten satsar m.m.
Finns det några generella riktlinjer man kan gå efter när det gäller hur stor procent av det nystartade aktiebolaget man får vid olika typer av överenskommelser? Förstår att det inte kan finnas något exakt men lite ungefärligt kanske man kan säga nåt om det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Börja med att bilda ett AB och gör därefter en nyemisson eller liknande... det är så det brukar gå till, vad jag förstått - har aldrig varit inblandad själv, dock.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Egentligen behöver du inte bry dig om avtalet eftersom riskkapitalbolaget kommer att ha ett avtal de vill använda. Du bör snarare hyra en advokat som kontrollerar deras avtal.
Hur stor del du "får behålla" beror mer på hu mycket riskkapitalbolaget kan få tillbaka än hur mycket du satsar. RKB (RiskKapitalBolag) vill generellt mångdubbla sin insats inom några år. Om de inte kan få i runda slängar minst 10 gånger pengarna inom 3-5 år så är det ointressant. Ju bättre vinst, desto längre kan de vänta. Jag skulle dock avråda från RKB. RKB bör vara sista utvägen. Ett RKB kommer alltid stressa för att få tillbaka en vinst. Det finns flera fall där RKB krävt en viss tillväxt vilket gjort att bolag växt i antalet anställda/kontor bara för att RKB vill det snarare än för att de behöver det. Om du har en bra idé skall du i första hand kolla med "staten". Nutek och ett antal företagarföreningar ger bidrag för att utveckla idéer. I andra hand (eller som komplement) kan du alltid ta ett banklån. I tredje hand pratar du med ett par (rika) privatpersoner (eller företag) som mot en ägarandel köper in sig i bolaget. I sista hand tar du riskkapital. RKB skall alltid vara sistahandsvalet för det är den lösning där du säljer dina aktier billigast och får minst kontroll i bolaget (RKB kräver ofta att få tillsätta VD, styrelse mm). Banklån är det mest säkra (för det kan vara svårt och ta lång tid att få bidrag och bidragen täcker oftast bara upp till 50% av kostnaderna). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja det var nästan det alternativet att rika personer eller företag fick procent i bolaget mot finansiering jag tänkte på. Och i såna fall kan det ju vara bra att ha en hum om hur procenten i bolaget skulle delas upp. Aktiebolag borde man väl kunna bilda efter att man säkrat kapitalet hoppas jag. Man vill ju inte investera 100k i ett aktiebolag om man inte får några stålar. Men min idé är just bara en idé än så länge.. Ska eventuellt göra en liten marknadsundersökning och så för att se om intresse finns.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om det är det alternativet du tänker gå på så är svaret:
Ge dem så lite som möjligt :-) Det är en förhandlingsfråga Din fråga är egentligen omöjlig att svara på utan att veta vad du har för affärsplan. Men generellt: Du vill ha så mycket som möjligt för så få procent som möjligt. Den som investerar vill ha så mycket som möjligt till lägsta pris. Det slutar alltid med en förhandling som beror på hur stora summor vinsten kan bli och hur fort. Men om vi antar att du behöver X kronor och om 3 år så kommer företaget vara värt 100X. En investerare som vill 10-dubbla sina pengar nöjer sig då kanske med 10% (+ ränta och visst risktagande så i praktiken kanske 20%) Om ditt företag bara beräknas vara värt 20X så vill han ju kanske ha 75%. Drar det ut på tiden vill han ha mer och tvärt om. Så min improviserade formel är: FV = Företagetsvärde vid "exit" (dvs när riskkapitalisten kan sälja sina aktier) KB = Kapitalbehov som du har FÖ = Förväntad ökning av värde för riskkapitalisten. P = Procent du måste avstå. P = FV/KB/FÖ Ju längre till exit desto högre blir FÖ, men räkna med en FÖ på minst 10 även för en exit inom 3-5 år. FÖ ökar även med risktagandet. En "säker" investering ger ju lägre FÖ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En sak till som slog mig var din fråga ang. avtal...
Det finns bara ett lämpligt sätt och det är att skriva ett kompanjonsavtal med alla ägare och låta en jurist skriva detta avtal. Det är det enda seriösa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Det var en artikel om riskkapitalbolag i senaste numret av Du & Co, Postens tidning för småföretagare som ibland innehåller något matnyttigt. Tidningen är gratis att prenumerera på och kan hämtas på närmaste PostCenter (inte post i butik alltså).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|