Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förslag på högskole/universitets-utbildningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-10, 23:46 #1
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

Hej!
Jag är 19 år precis fyllda och tar studenten till sommaren, känns helt underbart att efter 12 år äntligen få en paus från allt vad heter skola och studier. Även om jag ser IT, programmering och webbdesign som min huvudsakliga sysselsättning så vill jag ha en fallskärm(nått att falla tillbaks på) när itbubblan spricker igen ;-)

Mina mål har varit följande:
Till 2an i gymnasiet skulle jag söka pilotgymnasiet i västerås men kuggade på stresstestet så jag lade ner tankarna på pilot. Vidare kom mönstringen och jag tänkte i dom banerna att med en lång lumpenutbildning så skulle jag få många plus för att kunna söka polishögskolan - kanske läsa lite juridik. Efter att regeringen beslutade att det regementet jag hamnat på (Östersund) skulle läggas ner så fick jag även brev att jag blivit flyttad från Chefsutbildningen till Utbildningsreserven.

Så nu är jag på ruta ett igen och förstår varför jag valde att Gå teknik(det är som natur) där mina vägar är väldigt breda. Jag vill inte läsa till någon civilingengör/högskoleingengör eller dyligt akademiska studier. Det som jag funderat på dock är ky(se www.ky.se), kvalficierade yrkesutbildningar eller någon utbildning som via högskola/universitet ger mig en direkt yrkesroll.

I Gävle har vi bl.a en utbildning till Fastighetsmäklare på 80p(2 år) som är intressant men det känns som om marknaden är tunn och i många fall provisionsbaserad(-vilket jag inte gillar).

Betyg
Med ett medel på runt 17 så känns det som jag har rätt stor chans att komma in på det mesta, men som sagt - jag har ingen aning om vad jag ska söka.

Vad har du gått för utbildning och vad är du idag?
Vad skulle du om du var i min roll välja?
Jag vet, till sist är det bara jag som kan välja - men ge mig lite förslag!

Mvh,
Joel
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-11, 00:12 #2
KaKaNs avatar
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
KaKaNs avatar

Reg.datum: Nov 2004
Hej! Jag går i Gävle, dock inte fastighetsmäklarprogrammet.. Tror att det är högre antagningsbetyg än 17 om jag ska vara ärlig. Det finns 90 platser och det var 900 som sökte förra året, om jag inte minns fel. Men som mäklare kan du tjäna pengar och snabbt.
KaKaN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-11, 00:26 #3
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Hej!
Vad går du för utbildning?
Jag har kollat upp det, År 2003 vare 16.88 och År 2004(förra året) var intagningen på 17.22 så jag borde klara mig med ett snitt på 17.25 men vi får se - kan ju bli både högre å lägre än förra året :)
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-11, 09:29 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Se till att skriva högskoleprovet ett par gånger (första gången får du aldrig så bra som du kan få), det gör att du får dubbla chanser när du söker (två kvoter). Ofta är dessutom intagningen på HP lägre.

Sen så skulle jag rekommendera att ta det lite lungt nåt år innan du börjar plugga, det skadar aldrig att göra nåt annat än att plugga och jobba ett tag.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017