FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ingen erfarenhet av sökmotorpositionering m.m. men jag har anmält vår hemsida till Google med deras lägg till url-funktion. Söker man på vårt namn så hamnar vår sida först bland resultaten, men problemet är att det inte är startsidan som hamnar där.
Vår hemsida är indelad i två "avdelningar" (olika målgrupper), men som det är nu hamnar man på den ena avdelningens huvudsida, vilket gör att de som hittar sidan via Google kanske inte ens vet om att de hamnar på en av två möjliga "avdelningar". Det är ju fint att vår sida hamnar överst hos Google, men vad kan man göra för att det ska vara vår riktiga startsida som visas där? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan inte påverka vilken av dina sidor som ska visas upp. Inte på ngt snabbt sätt iaf, inte som att trycka på en kanpp riktigt...
Detta beror helt på varje enskild sida hos er är uppbyggd, kanske är ngn mer sida mer relevant än ngn annan. Likaså så påverkar besökarens sökord/fraser vilken sida som ska visas. För att komma till rätta med problemet, om det nu är ett problem är att jobba lite extra med index-sidan så kanske sökmotorn prioriterar denna mer. Annars så brukar ju index-sidan automatiskt bli synlig. Vad är det för adress till er sida? /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Den sida jag skulle vilja syntes i Google är www.emilstradgard.se (www.emilstradgard.se/index.php)
Våra två "avdelningar" som jag nämnde tidigare är www.emilstradgard.se/ungdomar och www.emilstradgard.se/skolor Den sida som syns i Google nu är www.emilstradgard.se/skolor/varen2005/index.php (vilket är dit man kommer om man skriver in www.emilstradgard.se/skolor) Detta är alltså startsidan för den ena "avdelningen". Problemet är ju att går man dit via Google, så missar man möjligheten att kunna välja att gå till den första "avdelningen". Någon som har något bra tips? För närvarande kommer man inte åt sidan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enda lösningen jag kommer på nu är:
<script language="javascript"> if (parent.location.href==location.href) location.href="Din Förstasida.xxxx"; </script> /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför inte bygga upp navigeringen i webbplatsen så att man förstår att man valt skolor och även kan göra andra val direkt på varje sida?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Varför skulle det vara en nackdel att komma till en undersida?
Jag personligen och många med mig föredrar att hamna direkt på den undersida som verkligen handlar om det jag sökt efter. Sen bör navigeringen vara tydlig så man enkelt ser vilken annan information man kan få ut av webbplatsen. Ett bra tips är att ha en länk till en sitemap på varje sida. En sak till, fokusera in på startsidan, vilken info finns "bara där" och varför ska man hamna där? fokusera på en bredd av hemsidan, mkt specifika sidor om alla de tjänster och produkter som ni erbjuder. Då kommer ni få en större bredd även på sökmotorerna. /Anders |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|