FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Jag har kollat i forumet efter svaret på denna fråga, hittade dock inget som passade klockrent. Kan jag hyra ett rum i min privata bostad för mitt företag? Rummet är ca 12 m2 och är inrett till kontor med en soffa i för att sitta lite skönt och läsa. Vad är en rimlig hyra? Jag antar att det förmånliga i detta arrangemang är att jag får ut, säj 1500:- per månad till mig som privatperson utan att pengarna skattas som ev. vinst i företaget? Måste jag inte skatta för pengarna som privatperson? /Pajsarn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det du "alltid" har rätt till är att ta ut schablonagdrag för kontor i bostad. Om du inte äger fastigheten får du dra av 4000kr per år annars är det 2000kr (tror jag)
Skall du dra av mer så måste du kunna bevisa att rummet är ombyggt och enbart tjänstgör som kontor, vet att de brukar vara mycket restriktiva med detta. Men om du känner att du uppfyller detta krav så borde en rimlig hyresnivå vara att ta din totala hyra (inklusive el m.m.) samt dela på antal kvadratmeter som din bostad är på, multiplicera sedan med kontorsytan så får du en rimlig nivå. (Detta var rekommendationen föreläsaren drog på en nyföretagarträff på skatteverket förra året) /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är mycket svårt att lyckas med detta. Du ska nästan ha en egen ytterdörr till detta kontor och skilja det från resten av huset. Vet att folk har haft mycket problem med att få igenom just detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Framförallt får man inte ha en säng i rummet, exempelvis. Hitills har det gått bra enligt det upplägget för egen del...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kan man inte hävda att muggen tillhör kontoret... : )
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Du betalar väll inte för att skita ? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är det någon som verkligen fått igenom ett sådant avdrag utan att ha separat ingång till detta rum?
Enligt skatteverket är detta ett krav för att man ska få dra av lokalkostnad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Det står inget om att det måste ha egen ingång till detta rum men jag tror dock att det är en stor fördel. För mig så har jag inte en enda personlig pryl i detta rum, Jag har inte några personer som behöver besöka företaget så den enda som behöver besöka rummet är ju ja. Varför skulle man inte få dra av för detta rum ? Jag skaffade större lägenhet för att få plats med mitt kontor så ska jag då betala av mina surt förvärvade och skattade pengar för att mitt jobb ska få ett kontor som jag hade klarat mig utan om jag hade haft en annan kontorslokal (säkert dyrare sådan). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Att få igenom kostnaden är inte något större problem under förutsättninga att:
1 Man inte använder rummet till annat 2 Man verkligen har behov av att ha ett rum för företaget hemma 3 Man håller sig inom rimliga hyresnivåer och tar upp hyresintäkten som privatperson För att göra avdraget enligt schablonerna för hyra är dock inte kraven större än att man har behov av att arbeta hemma under minst 800 (?) timmar per år. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|