FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har surfat runt på templatesajter efter en logotyp till ett projekt jag jobbar med just nu. Helst vill jag köpa en unik sådan och det erbjuder många sajter, bl.a. templatemonster.com. Till ett högre pris förstås. Men det är ok tycker jag så länge jag kan bli försäkrad om att logotypen verkligen är och kommer att vara unik. Jag har försökt att ställa lite frågor till sajten men har inte fått något svar. Har någon någon erfarenhet av dessa templatesajter och deras löften? Kan man verkligen lita på dem när de lovar att en sajt- eller logotemplate kommer att vara unik för mig vid ett högre betalt pris? De skriver ju lite vagt att de "tar bort templaten från databasen". Vad innebär det egentligen, finns det några reservationer? Och hur blir det t.ex. med deras affiliates som också har samma templates, räknas dem som en "egen sajt" och därmed kan sälja om samma template?
Har någon någon erfarenhet av detta område? Tacksam för svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
templatemonster.com vet jag är seriösa. Jag har haft ett antal intressanta templates som bokmärke men när jag några månader sedan kommit tillbaka för att handla så har de varit borttagna för att någon köpt dem som "unique". Affiliatesidorna hämtar all information från templatemonsters databaser i realtid, så när man köper en design "unique" försvinner den även från affiliatesidorna.
Det är viktigare att kolla antalet "downloads", alltså hur många som köpt rätten till designen innan dig och som behåller rätten. Det hade väl inte varit jätteförvånande heller om några av de som köpt rätten missbrukar den och säljer vidare till ett antal andra, eller lägger upp den gratis som sin egen design. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter bra. Men hur definerar dem "unik"? Kan de plocka ned en sajt, ändra fontstil och annat smått och sedan lägga upp den igen som en ny fräsch mall?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det blir ett generellt uttalande eftersom jag inte alls är insatt i amerikansk upphovsrätt. Du övertar i alla fall alla rättigheter till designen du köpt (vad jag vet, borde stå mer exakt på sajten) och då har varken templatemonster.com eller någon annan rätt att göra en så snarlik design att det är uppenbart att det mer eller mindre är kopia av din design.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du tror du köpt nått unikt! Glöm det! Efter stund vandrar din "unika" design runt på kazza,dc o.s.v!
Sen har jag sett att många säljer dessa igen, igen... Bättre att anlita en god svenskt designer! Som gör ett bra jobb åt dig! Kostar nån slant, men det är mycket säkrare, template monster finns i alla versioner gratis på; dc såg jag! Sen kan du köpa cd;er med allt rippat också om så önskas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alltså, ATT de finns är knappast samma sak som att de finns sålda till flera personer från tm... det är helt klart så att om de säljer den till dig under parollen "unik för dig" så ska det bara var a du som använder den, det kan du nog vara lugn för.
Sen, att andra har template för den, osv är ju skitsamma, om du har köpt ensamrätt att nyttja den så kan ju ingen annan använda det utan att riskera lagliga påföljder. btw... Hör av dig till mig så kan jag skapa en snygg och bra logga åt dig. Som dessutom är anpassad till ditt företag och dina önskemål. // björne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Det bästa är väll att göra den själv? =)
Annars ska man nog anlita någon som gör ett jobb till dig, så får du den exakt som du vill ha den =) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|