Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


80 % har noll koll..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-25, 04:08 #1
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Endast 1 av 6 användare av sökmotorer förstår skillnaden mellan icke sponsrade resultat och betalda annonser, visar en nyligen publiserad undersökning av "The Pew Internet and American Life Project". Undersökningen är gjord bland vuxna i USA.

Källa:
Infospace
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 04:09 #2
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Låter skrämmande! Hur är det med Er på forumet, har ni någon koll :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 10:43 #3
chewies avatar
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 81
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
chewies avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 81
Ja men herregud det är ju amerikaner...
chewie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 15:27 #4
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Idg som hänvisar till samma undersökning säger att det var 62% som inte kunde se skillnad.

Edit: glömde länk: http://idg.se/ArticlePages/200501/25...338_CS.dbp.asp
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 18:14 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
det kan också vara så att 1 av 6 inte bryr sig....
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-26, 10:45 #6
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Originally posted by chewie@Jan 25 2005, 10:43
Ja men herregud det är ju amerikaner...
Är amerikaner i allmänhet "dummare" än övriga människor. Är det så du menar?
Jag tror resultaten skulle bli liknande i Sverige. De som inte arbetar med datorer på samma sätt som vi har inte den kunskapen. Jag tvivlar inte på att min mamma, om hon nu inte tänkte på det skulle kunna klicka på en sponsrad länk i tron om att det är en vanlig länk. De som inte arbetar med datorer har svårt att ta in mycket information från skärmen på en gång och då är det enkelt att de missar en text som "sponsrade länkar".

Jag tvivlar på att detta har något med nationalitet att göra...
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-26, 10:56 #7
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 140
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 140
Har ni sett reportaget som BBC gjorde på gatorna i USA? De ställde enkla frågor om allt möjligt till blandat folk på stan. Då fick vi veta följande:

Tony Blair är en skådespelare
Nyckel till all ondska är Tyskland
Det finns 10 Eifeltorn i Paris
De har vart 3 världskrig
Starwars är delvis baserad på en verklig händelse
Vi har mer än 2 njurar

med mera. Synd att jag inte har kvar den. Den var extremt rolig.
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-26, 11:13 #8
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Originally posted by Klorinsky@Jan 26 2005, 10:56
Har ni sett reportaget som BBC gjorde på gatorna i USA? De ställde enkla frågor om allt möjligt till blandat folk på stan. Då fick vi veta följande:

Tony Blair är en skådespelare
Nyckel till all ondska är Tyskland
Det finns 10 Eifeltorn i Paris
De har vart 3 världskrig
Starwars är delvis baserad på en verklig händelse
Vi har mer än 2 njurar

med mera. Synd att jag inte har kvar den. Den var extremt rolig.
Vet ni hur stort USA är? Att låta enstaka människor under en gatoundersökning utgöra en grund för att dömma ett par hundra miljoner människor är lite absurt.

Undra hur många nobelpristagare som kommer från USA?
2004: 7/12
2003: 6/11
2002: 7/13
2001: 8/15
2000: 7/13
Källa: nobelprize.org

Dvs, de motsvarar mer än hälften av nobelpristagarna varje år men de kanske får priset för sin dumhet?
Det ok att kalla amerikanare för idioter och att de är dummare än gatan. Skulle jag säga likadant om något annat land, t.ex. ett afrikanskt land så skulle jag hamna i fängelse för hets mot folkgrupp.

Jag tycker att det är tråkigt att man drar alla över en kamm. Jag har släkt i USA och de är hur trevliga som helst. Ni ska inte tro allt ni ser i de där sensations"dokumentärerna" eller vad det står i våra vänstervridna medier. Jag planerar att åka dit och studera där under 1 år och jag är helt säker på att de flesta av de fördomar jag hör kommer att visa sig vara helt fel.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-26, 11:52 #9
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 140
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Citat:
Ursprungligen postat av Klorinsky
Har ni sett reportaget som BBC gjorde på gatorna i USA? De ställde enkla frågor om allt möjligt till blandat folk på stan. Då fick vi veta följande:

Tony Blair är en skådespelare
Nyckel till all ondska är Tyskland
Det finns 10 Eifeltorn i Paris
De har vart 3 världskrig
Starwars är delvis baserad på en verklig händelse
Vi har mer än 2 njurar

med mera. Synd att jag inte har kvar den. Den var extremt rolig.
Vet ni hur stort USA är? Att låta enstaka människor under en gatoundersökning utgöra en grund för att dömma ett par hundra miljoner människor är lite absurt.

Undra hur många nobelpristagare som kommer från USA?
2004: 7/12
2003: 6/11
2002: 7/13
2001: 8/15
2000: 7/13
Källa: nobelprize.org

Dvs, de motsvarar mer än hälften av nobelpristagarna varje år men de kanske får priset för sin dumhet?
Det ok att kalla amerikanare för idioter och att de är dummare än gatan. Skulle jag säga likadant om något annat land, t.ex. ett afrikanskt land så skulle jag hamna i fängelse för hets mot folkgrupp.

Jag tycker att det är tråkigt att man drar alla över en kamm. Jag har släkt i USA och de är hur trevliga som helst. Ni ska inte tro allt ni ser i de där sensations"dokumentärerna" eller vad det står i våra vänstervridna medier. Jag planerar att åka dit och studera där under 1 år och jag är helt säker på att de flesta av de fördomar jag hör kommer att visa sig vara helt fel.
Jag sa inget om att någon var dummare/osmartare än någon annan. Men det är känt sen innan att amerikanare generellt sett vet väldigt lite om världen utanför sina gränser som ibland kan vara rätt skrämmande. Läser du min post igen så märker du att jag bara nämnde ett roligt reportage. Inget annat. Om vi nu skall resonera som du gjorde så kan man väl inte dra slutsatsen att alla amerikanare är trevliga bara för dina släktingar är det?
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-26, 11:58 #10
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Ursprungligen postat av Klorinsky
Citat:
Originally posted by -jimmie@Jan 26 2005, 12:13
Citat:
Ursprungligen postat av Klorinsky
Har ni sett reportaget som BBC gjorde på gatorna i USA? De ställde enkla frågor om allt möjligt till blandat folk på stan. Då fick vi veta följande:

Tony Blair är en skådespelare
Nyckel till all ondska är Tyskland
Det finns 10 Eifeltorn i Paris
De har vart 3 världskrig
Starwars är delvis baserad på en verklig händelse
Vi har mer än 2 njurar

med mera. Synd att jag inte har kvar den. Den var extremt rolig.
Vet ni hur stort USA är? Att låta enstaka människor under en gatoundersökning utgöra en grund för att dömma ett par hundra miljoner människor är lite absurt.

Undra hur många nobelpristagare som kommer från USA?
2004: 7/12
2003: 6/11
2002: 7/13
2001: 8/15
2000: 7/13
Källa: nobelprize.org

Dvs, de motsvarar mer än hälften av nobelpristagarna varje år men de kanske får priset för sin dumhet?
Det ok att kalla amerikanare för idioter och att de är dummare än gatan. Skulle jag säga likadant om något annat land, t.ex. ett afrikanskt land så skulle jag hamna i fängelse för hets mot folkgrupp.

Jag tycker att det är tråkigt att man drar alla över en kamm. Jag har släkt i USA och de är hur trevliga som helst. Ni ska inte tro allt ni ser i de där sensations"dokumentärerna" eller vad det står i våra vänstervridna medier. Jag planerar att åka dit och studera där under 1 år och jag är helt säker på att de flesta av de fördomar jag hör kommer att visa sig vara helt fel.

Jag sa inget om att någon var dummare/osmartare än någon annan. Men det är känt sen innan att amerikanare generellt sett vet väldigt lite om världen utanför sina gränser som ibland kan vara rätt skrämmande. Läser du min post igen så märker du att jag bara nämnde ett roligt reportage. Inget annat. Om vi nu skall resonera som du gjorde så kan man väl inte dra slutsatsen att alla amerikanare är trevliga bara för dina släktingar är det?
Nä givetvis kan jag inte föra ett sådant resonemang men det jag gjorde var att visa att logiken i "alla amerikanare är dumma" genom att ge ett fall som motbevisade det.

Jag vet att många amerikanare inte vet mycket om världen kring sig men tanke på att USA är väldigt stort både till yta och invånare så kanske det inte är så konstigt. Hur mycket vet jag om Ungern eller Ukraina. Jag har ingen aning t.ex. vad det är för slags klimat i Ukraina eller vad de har för kända byggnader? Men ändå ligger det inte så långt bort, är jag dum för det? Nej, jag bryr mig helt enkelt inte. Den kunskapen är oviktig för mig.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017