FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan!
Jag driver en sida där besökarna måste registrera sig för att få tillgång till sidan. På registreringsformuläret anger de ett fåtal uppgifter om sig själva inklusive e-postadress. Sedan skickas ett e-postmeddelande ut med ett temporärt lösenord. Nu har jag emellertid börjat fundera på om jag ska fortsätta med detta system, eller om man direkt efter registrering ska ha möjlighet att logga in och börja använda sidan. När jag kollar över statistiken har jag fått ganska många nyregistreringar, men det är endast ett fåtal som loggat in efter registrering. Nu är det väl ett känt faktum att hotmail ofta sorterar utskick från sidor som SPAM och lägger meddelandena i skräppost. Jag har skrivit att man bör kolla skräpposten om man inte får lösenordet skickat, men det verkar inte riktigt "ta skruv". Sidan skulle inte påverkas i någon större utsträckning om folk registrerade sig med "falska" e-postadresser. Så, vad tycker ni - ska jag fortsätta kräva en giltig e-postadress av mina användare? Kom gärna med fördelar och nackdelar inom detta ämne. Hälsningar Dejv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har alltid krävt en korrekt e-mailadress men aldrig kontrollerat den så jag har inte haft det problem du nu har. Syftet med att ha e-postadress är naturligtvis att jag vill kunna komma i kontakt med folk när det behövs. De få (<10) gånger det hänt under de senaste fem åren har folk dock bytt adress eller sluta läsa posten till den adress de uppgav. Så att kontrollera den hade inte spelat någon roll ändå.
/David |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Beror väl lite på vad du har för typ av sida och till vilken målgrupp du vänder dig kanske. Vilka för- respektive nackdelar finns för besökaren om denne registrerar en "falsk" eller en "äkta" e-postadress?
Sedan går det ju alltid att vara avancerad. Låt användaren välja ett lösenord och ge denne möjlighet att logga in direkt. Skicka också ut en kontoaktiveringslänk till den anmälda e-postadressen. Kontot måste aktiveras inom en bestämd tidsintervall för att det ska gå att logga in fortsättningsvis. Försöker man logga in efter intervallen möts man av ett meddelande om att kontot är inaktiverat. Här kan det då finnas möjlighet att skicka ut aktiveringsmailet på nytt. Upplys också om att kontot raderas om aktivering inte sker inom förslagsvis 6 månader. På så vis slipper man konton som registreras men inte aktiveras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för svaren!
En annan sak, som jag ser som en fördel är att man alltid kan nå ut till sina medlemmar vid förändringar och viktiga uppdateringar på sidan. Får man medlemmar innebär det i längden ökat besöksantal, vilket brukar resultera i ökade reklamintäkter. Är det någon annan som kontrollerar e-postadresser? Har du i sådanda fall samma problem som jag? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kontrollerar mailadresserna genom att skicka ut ett mail med en aktiveringslänk.
Är ca 20% som aldrig aktiverar sig. En ganska stor del av dessa har angett en felaktig mailadress, ofta rena felskrivningar. Av de som aktiverar sig är det ungefär lika många som aldrig loggar in igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
http://www.webmasternetwork.se/index...r%E4ppost&s=wn
Undviker att hotmail klassar mailen som skräp, det funkade för oss iallafall. Vi kräver giltliga och validerade e-postadresser, fast en del får inga mail, och det blir massa meck. kanske inte göra så mkt m man får några dubletter i databasen ändå... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för att du delade med dig av er statistik, zilda!
Intressant att se ungefär hur många medlemmar som går förlorade (med tanke på att e-postadress inte är speciellt viktig för vår verksamhet ser vi det som förlorade medlemmar). Jo, man kan alltid hitta nya lösningar, men det finns ändå en hel del människor som inte lyckas skriva sin e-postadress rätt vid registrering. Det blir antagligen att ta bort vårt gamla system, för att öka användar och besöksantalet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Z |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det drar antagligen ner felskrivningar av e-postadresser ganska mycket. Gick iaf. över till det "vanliga" systemet, där användare anger lösenord själva, och slipper använda sig av en giltig e-postadress för att kunna använda sidan. Döm av min förvåning när jag upptäckte att det fortfarande är personer som registrerar sig, men ändå inte loggar in sedan! :blink: Är människor så förslöade att de inte ens orkar logga in efter att de registrerat sig, eller glömmer de bort lösenordet tre sekunder efter registrering!? Jag använder både en "lösenordsverifierare" och har en "skicka-lösenords-tjänst", men ändå loggar vissa människor aldrig in efter registrering ![]() Jaja, man vill ju ha återkommande besökare och de som anstränger sig så pass hårt att de fyller i formuläret och dessutom kommer ihåg lösenordet, lär vara intressared av tjänsten - vilka de andra inte verkar vara. Skillnaden nu mot det gamla systemet är iaf. ganska stora. Det är betydligt fler människor som både loggar in och följdaktligen återkommer till sidan efter registering utan "e-postverifiering". Det syns ganska tydligt på loggen! Så till er andra som avväger e-postverrifiering på en sida, så kanske du borde fundera på om en giltig e-postadress verkligen är så viktig för din tjänst, eller om det är viktigare att få återkommande besökare/högt besöksantal. Lever tex. en sida på reklamintäckter från besökare, så krävs det ju att man har en har ett högt besöksantal (säskilt om sidan använder sig av tex. CPC eller CPM), då är det enligt mig smartare att köra på ett system där e-postverifiering inte krävs. Jag kan också tänka mig att man kan få ett högre antal "oseriösa" besökare utan e-postverifiering. Hoppas mina samlade tankar gav någonting till någon ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|