Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja trafik...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-12, 10:21 #1
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Medlem

Hej allihoppa... I'm the new guy.

Läste runt lite på forumet, håller på med en hemsida just nu. Visst det skulle vara enormt trevligt att kunna tjäna lite pengar på sin hobby verksamhet också. Så jag kommer ställa några noob frågor här.

Om min sajt: gamaco (Har inte råd med bättre adress (har .tk adress) eller webbhotell, webbhotellet är gratis hemsida som medföljde på mitt bredband från bredbandsbolaget.se) Den är inte 100% klar än, typ 80% klart. förväntas vara klart om en vecka eller två, beror på hur mycket tid jag hinner lägga ner på den. Det ska vara en såkallad allt-i-allo privathemsida. Där jag publicerar olika saker jag tycker är intressant. filmer, bilder, spel medmera. Jag har utgått från vad jag tycker är en bra hemsida, och byggt den därefter. ja sidan är elt på svenska.

Hur ska jag få besökare? Har haft en rätt så populär hemsida förut. Nicke85, När jag la ner den hemsidan, så lät jag mina besökare få möjlighet att få besked via e-mail när jag skulle komma upp med en ny hemsida. Runt 5000st e-mail adresser har jag. som jag kommer skicka ut ett e-mail till när min nya hemsida kommer ut. Detta kommer nog tillbringa väldigt många besökare till min hemsida den första veckan, den strömmen av bessökare kanske inte håller mer än en vecka. Så jag kommer utnyttja den strömmen och fixa bra banner byten så att mer folk i framtiden hittar till min hemsida. www.nedstat.net är det en bra räknare, har ett minne av att den är bra. men är lite osäker på om den räknar unika besökare? Någon som vet? (e-mail adresserna är insamlade från år 2003, 2004 och 2005)

Läste om Exit/blindlinks... vet inte vad det heter... att när man lämnar sidan, så kommer en pop-up upp med reklam. Sen att man tjänar en viss summa för varje besökare. Har försökt hitta något sådant program, men inget som stöder svensk språkiga hemsidor... vet du någon bra som jag borde satsa på? En vild gissning är att jag kommer ha runt tusen unika besökare varje dag. Så då skulle jag ju tjäna en slant.

Eller vet ni någon som kanske skulle vara intresserad av köpa trafik via pop-up? Såg förut att någon ville köpa unika besökare för 8 öre styck.

Så här kanske kontraktet skulle gå till?

Sida -> betalar ett överenskommet pris som förskott till post giro för en månads exit pop-up. (Låt oss anta att sidan får 30 tusen besökare i månaden)

Sida -> Installerar räknare i pop-up'en som räknar unika besökare, samt att jag har tillgång till att se statistiken.

Sida -> Om sidan vill fortsätta avtalet, så betalar den *antalet unika besökare månaden innan* gånger en viss summa pris för varje unik besökare till post giro.

Låter det inte bra?
Post giro, hur fixar jag det? kostar det?

Ja... som sagt, lite noob på det här. Så hjälp mig lite på traven. Och korrektera mig ifall jag har fel.
Om någon skulle vara intresserad av samarbete, så kan jag visa beta version av sidan på e-mail. (80% klart, all sidplacering är inte helt klart) maila mig på [email protected] isåfall.

Har även adsense på sidan, men vet inte om man riktigt kommer tjäna stora pengar på det.

MVH: Niklas
Nicke85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 11:10 #2
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Mycket flitig postare
Saints avatar

addfreestats.com
double.se
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 11:27 #3
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Ska du tjäna några pengar på din sida måste du ha återkommande besökare, även efter den initiala första veckan. För att uppnå det måste du ha ett intressant innehåll eller tjänst. Uppdatera innehållet ofta så att folk lockas till att återkomma. Du kanske t.o.m. ska vänta med reklam på din sida tills du har fått en stadig skara besökare varje dag. Jag vet inte vad det är för slags innehåll du kommer att ha på sidan, men allting hänger på det och på att den uppdateras och underhålls. Du kanske gör en Blog?
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 11:27 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
30 000 UB första månaden? med dina 5000 adresser av vilka många är mer än 2 år gamla? Du kan grovt räkna med 3000 besökare denna månad inte 30... Sedan så kan du räkna själv, får du 8 öre per popup så hade du fått 240 kr denna månad, om det är nån som vill betala 8 öre för det vill säga... Du är ingen dålig optimist iaf...
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 11:40 #5
Saints avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Saints avatar

Citat:
Originally posted by Davve@Jan 12 2005, 12:27
30 000 UB första månaden? med dina 5000 adresser av vilka många är mer än 2 år gamla? Du kan grovt räkna med 3000 besökare denna månad inte 30... Sedan så kan du räkna själv, får du 8 öre per popup så hade du fått 240 kr denna månad, om det är nån som vill betala 8 öre för det vill säga... Du är ingen dålig optimist iaf...
det är inte alls omöjligt att komma upp i 30k om man marknadsför en hemsida rätt och 5k epostadresser är ändå en bra start. när jag startade min länkdumpsida den 11 maj 2004 så trodde jag att jag skulle komma upp i 300 unika, märkte dock efter ett par dagar att jag inte skulle valt B-one hehe. I maj (11:e till den 31:e) 2004 kom jag upp i 124k unika, dock kommer jag bara upp i hälften utav det idag -- lyckades inte behålla besökarna

Jag har aldrig betalat för att marknadsföra mig hemsida.

Bildbevis: http://img120.exs.cx/img120/9318/ssmay047pu.jpg
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 13:23 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Ska du ha en hemsida som du ska tjäna pengar på så MÅSTE du börja med ett innehåll, helst intressant, spännande innehåll. Nått som gör att besökarna tycker att det är värt besöka din hemsida. Reklamen kommer i andra hand.

Du frågar hur du ska marknadsföra. Vänd på det hela.

* Dom sidor du besöker, varför besöker du dom? För att du fått ett spam-mail, "gå in på min super-sida" ELLER för att du tycker dom har ett intressant innehåll?
* Om du är inne på en sida med massa flashiga banners, "klick här", "köp här", "supererbjudande här". Klickar du på dessa banners? Nej, inte jag heller, så varför ska folk klicka på massa banners på din sida? Och efter klicket dessutom köpa dessa loggor, strumpor, mp3-spelare, cd-skivor och annat dom erbjuds?
* Pop-up? ARGHHH!!! Finns det nått mer irriterande? Brukar du återkomma till sidor med irriterande pop-up banners? Inte jag i alla fall!

Som sagt, skapa ett innehåll först. Därefter väntar du in besökarna, det kan ta en månad, 6 månader, 12 månader, 18 månader, allt beror på vad du har att erbjuda. Först därefter kan du börja prova dig fram med reklam, men inte överdrivet och håll dig till temat. Skriver du om akvariefiskar så gör reklam för en djurbutik och inte ett flygbolag, det går inte ihop liksom

Lycka till...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 15:20 #7
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Om du vill ha artiklar men inte vet inom vilket område, eller vet ett område, men inte har tillräckligt med expertis för att kunna skriva intressanta artiklar så finns det ju alltid frilansare som gärna skriver åt dig för en liten slant. Det brukar inte bli så dyrt.

Något som såklart får dina besökare att återvända är ju också interaktivitet. Forum är en sådan interaktivitet. Ett forum tillsammans med intressanta artiklar är en bra start.

EDIT: Och slacka aldrig av. Även om det verkar som om besökarmängden inte ökar, ge inte upp. Var ihärdig. Fortsätt uppdatera ofta med nya artiklar, uppdateringar och fräsha funktioner. Vissa människor gör helt fel i det området då de bygger upp en sida och har lite prylar och tror att det är en bra taktik att bygga ut allt eftersom de får fler besökare.

"Innehåll skall inspirera allmänheten, allmänheten ska inte inspirera innehåll". Du får gärna citera mig på det
(Jag vet att det låter corny, men vafan... måste ju avsluta med något snärtigt)
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 18:23 #8
Medlem

Medlem

addfreestats.com Okänd för mig. Vad använder ni andra för räknare? (Ni som använder gratis räknare) Självklart är man lite kär i Nedstat. fast addfreestats.com verkar intressant och lite mer precisare. Vad rekomenderar ni?

Double.se det är som tradedoubler. (vad jag sett allafall) Inte sett att dom köper pop up exit besökare. Jag tror jag struntar i såna program och bara satsar på adsense. (en 120x600 på högersida av sajten sen inge mer reklam)

En ide för att få återkommande besökare var att fixa bannerbyten, så att all reklam för sajten inte försvinner helt efter jag använd e-mail adresserna. Hade en hemsida förut, den uppdaterade jag varje dag. hade en stadig statistik på 1000 varje dag i slutet. Den nya tänker jag också uppdatera varje dag. Filmer, bilder, spel sånt är roligt. sånt som jag själv skulle vilja få del av varje dag. Försöker göra sidan så att den blir en sån sida, som jag själv skulle vara intresserad av och återvända till själv. + ska försöka skaffa lite eget innehåll också. har lite pixel bilder och förut jobbade jag på ett eget spel, kanske borde ta upp det projektet igen.

Ingen gillar ju pessimister. hehe jovisst, kanske var lite väl optimistisk gällande 30 tusen på en månad, men man måste ju få drömma. Ska nog strunta i pop-up. besökarna tycker nog det är för jobbigt.

Självklart är det för att man tycker en sida är intressant som man återvänder dit. Försöker skapa min sida så.

Angående för mycket reklam. en stor adsense reklam till höger det borde väl vara okey? om det passar med designen som jag tycker den verkar på min sida. Då tjänar jag per klick ifall nån klickar, mycket bättre än att kunden måste köpa nåt för at tjag ska tjäna något.

som jag sa ovan. pop-up struntar i den ideen, finns inget vettigt program för det ändå. + så blir det trevligare miljö.

Artiklar har jag inte svårt med att skriva, men om vad vet jag inte. *skryter* Ligger på MVG i svenskan för alla mina välgjorda uppsatser. (okey, kanske skrivit lite rörigt här nu)

Men jag vet inte, man får inte göra reklam för sin sida... men... min sida är inte riktigt upplagd ännu... så då borde det väl inte räknas som reklam om jag visar en länk till beta sidan? Notera att jag inte uppdaterat alla förändringar på internet. så en del saker kanske är konstigt på sidan. Men ni kanske kan komma med ideer synpunkter kommentarer på beta sidan? (Notera små bilderna längst upp, dom ändras varje gång)
http://hem.bredband.net/gamaco/index2.htm

Säg till om jag gör fel nu iom att skriva adressen, så editar jag inlägget.

Dr @lban's karaoke? Någon hört talas om den? Den kanske länkar till min gamla hemsida "Nicke85"? Fick väldigt många besökare via den.

Okey, kanske skrivit lite rörigt allt det här. har försökt svara på alla inlägg. men hoppas det är läsbart allafall.
Oläst 2005-01-12, 21:51 #9
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Hej Nicke.
Ja, du kan ju verkligen skriva.
Du kan ju kanske fundera på just en språksida, när din starkaste sida är svenska. Det är nog en stor fördel om man är bra på en sak och gör en sida om just det.
Bra att du tänkte om när det gäller pop-ups, annars hade även jag avrådigt dig.
AdSense är ett bra val. Så vitt jag vet har ingen blivit avskräckt från mina sidor just p.g.a. alla AdSense-annonser. Sådana annonser accepteras på ett helt annat sätt än blinkande banners.
Angånde din "reklam" för sidan: Egentligen ska det gå till så här på WN, att efter att du har gjort 20 godkända inlägg så får du posta din adress under "Feedback" och be om synpunkter på den. Nu väljer jag att ändå låta det du skrev ligga kvar, för den här gången (om inte admin raderar).
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 22:30 #10
Medlem

Medlem

Hej Bengt!
Tack för din positiva respons. Det får mig att vilja göra en avdelning för artiklar. Hade det förut på menyn förut, men jag tog bort det eftersom jag bara hade en artikel som var värd att publiceras. Försökte komma på mer artiklar att skriva, men det kändes som det inte skulle bli nåt mer med det. Funderar på att göra den avdelningen igen. Skriva artiklar om vardags saker. Till exempel all reklam för fet fri mat (som jag skrev en artikel på, har bifogat den i detta svar ifall någon vill läsa den Doc format) Ja förhoppningsvis kommer man på saker att skriva artiklar om. Man kanske också borde ge besökarna en chans att skicka in sina artiklar om vardagliga saker.
Som du säger, adsense reklam känns inte så skrämmande... Jag vet inte riktigt varför, kanske för att dom anpassar sig efter sidans innehåll så att reklamerna blir intressanta.

Ber hemskt mycket om ursäkt, skummade bara igenom reglerna lite snabbt. :/
Men om någon admin vill, så får han/hon ta bort den.
Bifogade filer
Filtyp: ibf post-9-1105565449.ibf (27.5 KB, 127 visningar)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017