Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny på XHTML - något att tänka på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-10, 14:06 #1
AlternativePhotographys avatar
AlternativePhotography AlternativePhotography är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Hej och Gott Nytt År!
Håller på att göra om en sajt från HTML till XHTML. Det verkar som om det finns 3 olika versioner XHMTL 1.0 Strict, Transitional och Frameset. Tänkte använda 'Transitional' eftersom det verkar funka med flest användare och browsers.

Från w3 hemsidan:
----------------------------
XHTML 1.0 is specified in three "flavors". You specify which of these variants you are using by inserting a line at the beginning of the document. For example, the HTML for this document starts with a line which says that it is using XHTML 1.0 Strict. Thus, if you want to validate the document, the tool used knows which variant you are using. Each variant has its own DTD - Document Type Definition - which sets out the rules and regulations for using HTML in a succinct and definitive manner.
- XHTML 1.0 Strict - Use this when you want really clean structural mark-up, free of any markup associated with layout. Use this together with W3C's Cascading Style Sheet language (CSS <../Style/CSS/>) to get the font, color, and layout effects you want.
- XHTML 1.0 Transitional - Many people writing Web pages for the general public to access might want to use this flavor of XHTML 1.0. The idea is to take advantage of XHTML features including style sheets but nonetheless to make small adjustments to your markup for the benefit of those viewing your pages with older browsers which can't understand style sheets. These include using the body element with bgcolor, text and link attributes.
- XHTML 1.0 Frameset - Use this when you want to use Frames to partition the browser window into two or more frames.
-----------------------
Några kommentarer på detta?

En annan fråga på samma ämne... måste man skriva in länken till w3 i html taggen?
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
och är detta den rätta definitionen på sidan längst upp?
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
Alltså, måste jag ha med länken till w3 där också?
Är det något mer jag bör tänka på?
Tacksam för svar!
Malin
AlternativePhotography är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 14:30 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by AlternativePhotography@Jan 10 2005, 15:06
Hej och Gott Nytt År!
Håller på att göra om en sajt från HTML till XHTML. Det verkar som om det finns 3 olika versioner XHMTL 1.0 Strict, Transitional och Frameset. Tänkte använda 'Transitional' eftersom det verkar funka med flest användare och browsers.

Från w3 hemsidan:
----------------------------
XHTML 1.0 is specified in three "flavors". You specify which of these variants you are using by inserting a line at the beginning of the document. For example, the HTML for this document starts with a line which says that it is using XHTML 1.0 Strict. Thus, if you want to validate the document, the tool used knows which variant you are using. Each variant has its own DTD - Document Type Definition - which sets out the rules and regulations for using HTML in a succinct and definitive manner.
- XHTML 1.0 Strict - Use this when you want really clean structural mark-up, free of any markup associated with layout. Use this together with W3C's Cascading Style Sheet language (CSS <../Style/CSS/>) to get the font, color, and layout effects you want.
- XHTML 1.0 Transitional - Many people writing Web pages for the general public to access might want to use this flavor of XHTML 1.0. The idea is to take advantage of XHTML features including style sheets but nonetheless to make small adjustments to your markup for the benefit of those viewing your pages with older browsers which can't understand style sheets. These include using the body element with bgcolor, text and link attributes.
- XHTML 1.0 Frameset - Use this when you want to use Frames to partition the browser window into two or more frames.
-----------------------
Några kommentarer på detta?

En annan fråga på samma ämne... måste man skriva in länken till w3 i html taggen?
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
och är detta den rätta definitionen på sidan längst upp?
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
Alltså, måste jag ha med länken till w3 där också?
Är det något mer jag bör tänka på?
Tacksam för svar!
Malin
Flest användare och browsers fungerar HTML med. När jag bestämde mig att gå över till XHTML gick jag till Strict direkt. Jag tyckte att det inte fanns riktigt anledning att mellanlanda på något som är mitt emellan. För det första tror jag att det är väldigt få idag som surfar med browsers som inte förstår CSS.

Doctype-deklaration måste du ha med om du vill att koden ska validera. XHTML är XML och alla XML-dokument måste ha doctype-deklaration. Den första raden du angav måste du inte ha.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 14:52 #3
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Vilken HTML-standard du använder är inte så viktigt som så många vill påskina. Desto viktigare att du skriver logisk och semantisk korrekt HTML som är validerad.

Det går lika bra att göra en sökmotorsoptimerad och tillgänglig webbplats med HTML4 Transitional som med XHTML1.1 Strict. Strict handlar mer om semantiskt nörderi än något verklig nytta.

Tänk på att target-attributet inte är godkännt i Strict, om du vill öppna nya fönster alltså.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 15:25 #4
Medlem

Medlem

Kodar väldigt mycket med tabeller. Gamal vana som jag inte vill ändra på. Det är därför jag tänkte mig att Transitional passar mig bättre än Strict.

Target="_blank" - Hur öppnar man nya fönster i Strict då ???

Validerar alltid kod och stänger taggar i html, så övergången blir nog inte så stor...
Malin
AlternativePhotography är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 15:30 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Citat:
Originally posted by AlternativePhotography@Jan 10 2005, 16:25
Kodar väldigt mycket med tabeller. Gamal vana som jag inte vill ändra på. Det är därför jag tänkte mig att Transitional passar mig bättre än Strict.

Target="_blank" - Hur öppnar man nya fönster i Strict då ???

Validerar alltid kod och stänger taggar i html, så övergången blir nog inte så stor...
Malin
Det är skillnad på "bör" och "får". Du får givetvis ha tabeller i dina xhtml-dokument, men just för att styra layout så "bör" man inte använda dem. Tabeller bör användas till det dom är avsedda för: att visa data i tabellform.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 15:58 #6
Hennkes avatar
Hennke Hennke är inte uppkopplad
Nykomling

Hennke Hennke är inte uppkopplad
Nykomling
Hennkes avatar

Okej, nu tänkte jag klargöra några saker.

DOCTYPE är viktigt att använda, inte något krimskrams, lite svensk läsning om det finns här: http://kaxigt.com/doct.php

Bara för att något heter Strict så betyder det inte att tabeller är bannlysta. Tabeller är toppen!, men till tabulärdata (telefonlistor t.ex.). Att bygga en sidas layout med tabeller i Transitional är lika fel som i Strict. Läs mer om att använda tabeller här vetja http://www.hotdesign.com/seybold/
Hennke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 16:53 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
En klok och gammal man sa en gång till mig att man skall koda sin (x)html så som man själv känner är bäst. Om man vill göra en komplicerad layout och man inte kan få sina divvar att ligga där dom vill i alla browsers osv. Varför inte spara 0.5l svett, 8 timmar och 12312 svordomar på att bygga det som en tabell?

Det är inte som att nån blir lidande direkt. Personligen väntar jag med att totalt sluta använda tabeller tills den dagen då jag kan använda samma kod för internet explorer och firefox utan ett tjog med småtrix för att få alla pixlar att stämma.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 23:19 #8
Medlem

Medlem

Om man fortfarande använder tabeller för layout så är ett tips att i table-elementet sätta dit attributet
Kod:
summary=""
Det gör att textbaserade läsare lättare förstår att det handlar om layout och inte tabulärdata.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017