FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har kollat runt lite och har en fråga angående datorköp. Om man har en enkild firma borde det väl inte vara en skillnad att beställa en dator från t.ex. Dell antingen som privatperson eller företag, eller? I bokföringen kan det väl tas upp på samma sätt?
Anledningen att jag frågar är att jag förstått att som konsument (privatperson), så omfattas man av distanslagen och skulle jag inte vara nöjd så är det lättare att skicka tillbaka den och få tillbaka sina pengar. Stämmer det, eller är jag ute och cyklar...... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
om du köper den i egenskap som enskild näringsidkare (dvs med din f-skatt) så gäller inte distanslagen (eftersom det då är Firma Förnamn Efternamn som köpt datorn - inte Privatperson Förnamn Efternamn)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Ja, det är ju det jag tänkte, men rent bokföringsmässigt borde jag kunna bokföra den i firman även om jag köper den som privatperson från Dell, eller? Eller så går det kanske inte....? Någon som vet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Precis som mypay skriver blir du utan den trygghet som distanslagen ger en privatperson, alternativet är ju att köpa den privat och sedan ta in den i firman men då mister du möjligheten att göra avdrag för momsen.
De erfarenheter jag har av dell är att det inte är några problem även om man är en liten företagare och inte är nöjd med en produkt. Såg även att de har ett vettigt paket för det enklare kontoret som hamnar under de magiska 5kkr för att kunna göra en direktavskrivning utan att först behöva överklaga några vändor hos skatteverket. /Anders Holgersson EDIT: Dök upp en post till under tiden jag skrev... Min (högst personliga) tolkning är att det inte borde spela någon roll om det är mitt personliga namn eller firmans namn som står på kvitto/faktura eftersom man som enskild näringsidkare är ett med firman så att säga. Men jag har för mig att jag någonstans läste om ett fall där en person inte fick göra avdrag för momsen utan var tvungen att ta hela beloppet som en kostnad (gällde en mobilräkning har jag för mig där abonnemanget stod tecknat på en privatperson men användes uteslutande inom näringsverksamheten) så jag skulle nog inte chansa utan att kolla en extra gång med skatteverket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Jag behöver en bra skärm och jag vet att deras 1905 är bra (Samsung innåti) och ett paket (fram till 5 januari) man erbjuder idag blir 2800 (inkl moms) billigare än om jag skulle sätta ihop det själv i den billigaste internetbutiken (exkl. montering). Så då kan man ta en dator på en gång och uppdatera sin gamla häck hemma så går vissa designapplikationer snabbare och smidigare.
Dock är jag lite rädd för ljudnivån då det är en minitower och skulle gärna ha tryggheten att ha distanslagen om jag inte tycker den är bra. Men men, man får kanske chansa och ta det på företaget. Tack för svaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som jag har uppfattat det bör du kunna beställa den som privatperson och sedan lägga in fakturan i den enskilda firman utan problem, men eftersom det finns de som har avvikande uppfattning kan det vara bra att kolla med Skatteverket först.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som enskild näringsidkare har du förmånen att kunna lägga in och ta ut inventarier i firman.
Du kan således köpa datorn privat för privata pengar. När du sedan vill lägga in datorn i företaget, så bokför du den som en egen instsättning. Ett exempel: Kod:
Konto Debet Kredit 2018 10.000 2641 2.000 5410 8.000 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tjena
Bokför man köp av datorprogram på samma sätt ? Jag köpte Photoshop CS2 mot postförskott för 7 000 kr. Jag jobbar med webbdesign och webbutveckling så jag använder programmet dagligen i min enskilda firma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Någon som vet ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
DistansData! Ja, du gör exakt likadant när du köper ett datorprogram. Det spelar ingen roll vad det är som köps, man gör på samma sätt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|