Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Datorköp från Dell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-01, 15:59 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Har kollat runt lite och har en fråga angående datorköp. Om man har en enkild firma borde det väl inte vara en skillnad att beställa en dator från t.ex. Dell antingen som privatperson eller företag, eller? I bokföringen kan det väl tas upp på samma sätt?

Anledningen att jag frågar är att jag förstått att som konsument (privatperson), så omfattas man av distanslagen och skulle jag inte vara nöjd så är det lättare att skicka tillbaka den och få tillbaka sina pengar.

Stämmer det, eller är jag ute och cyklar......
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-01, 16:53 #2
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
om du köper den i egenskap som enskild näringsidkare (dvs med din f-skatt) så gäller inte distanslagen (eftersom det då är Firma Förnamn Efternamn som köpt datorn - inte Privatperson Förnamn Efternamn)
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-01, 17:20 #3

Ja, det är ju det jag tänkte, men rent bokföringsmässigt borde jag kunna bokföra den i firman även om jag köper den som privatperson från Dell, eller? Eller så går det kanske inte....? Någon som vet?
Oläst 2005-01-01, 17:21 #4
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
andhols avatar

Reg.datum: Sep 2004
Precis som mypay skriver blir du utan den trygghet som distanslagen ger en privatperson, alternativet är ju att köpa den privat och sedan ta in den i firman men då mister du möjligheten att göra avdrag för momsen.

De erfarenheter jag har av dell är att det inte är några problem även om man är en liten företagare och inte är nöjd med en produkt. Såg även att de har ett vettigt paket för det enklare kontoret som hamnar under de magiska 5kkr för att kunna göra en direktavskrivning utan att först behöva överklaga några vändor hos skatteverket.

/Anders Holgersson

EDIT:
Dök upp en post till under tiden jag skrev...
Min (högst personliga) tolkning är att det inte borde spela någon roll om det är mitt personliga namn eller firmans namn som står på kvitto/faktura eftersom man som enskild näringsidkare är ett med firman så att säga. Men jag har för mig att jag någonstans läste om ett fall där en person inte fick göra avdrag för momsen utan var tvungen att ta hela beloppet som en kostnad (gällde en mobilräkning har jag för mig där abonnemanget stod tecknat på en privatperson men användes uteslutande inom näringsverksamheten) så jag skulle nog inte chansa utan att kolla en extra gång med skatteverket.
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-01, 17:31 #5

Jag behöver en bra skärm och jag vet att deras 1905 är bra (Samsung innåti) och ett paket (fram till 5 januari) man erbjuder idag blir 2800 (inkl moms) billigare än om jag skulle sätta ihop det själv i den billigaste internetbutiken (exkl. montering). Så då kan man ta en dator på en gång och uppdatera sin gamla häck hemma så går vissa designapplikationer snabbare och smidigare.

Dock är jag lite rädd för ljudnivån då det är en minitower och skulle gärna ha tryggheten att ha distanslagen om jag inte tycker den är bra.

Men men, man får kanske chansa och ta det på företaget. Tack för svaren.
Oläst 2005-01-01, 23:26 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Som jag har uppfattat det bör du kunna beställa den som privatperson och sedan lägga in fakturan i den enskilda firman utan problem, men eftersom det finns de som har avvikande uppfattning kan det vara bra att kolla med Skatteverket först.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-02, 12:05 #7
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Som enskild näringsidkare har du förmånen att kunna lägga in och ta ut inventarier i firman.

Du kan således köpa datorn privat för privata pengar. När du sedan vill lägga in datorn i företaget, så bokför du den som en egen instsättning. Ett exempel:

Kod:
Konto   Debet  Kredit
2018          10.000
2641    2.000
5410    8.000
Det blir samma förfarande som om du vore på stan och kommer på att du måste köpa färgpatron till din firmas skrivare. Du hivar upp plånboken och tar fram dina privata pengar och köper färgpatronen. När du kommer hem bokför du som ovan. Ett annat krångligare sätt är att bokföra ett uttag ur företaget till dig själv från kassan och sedan bokföra inköpet.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 15:51 #8
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Flitig postare
DistansDatas avatar

Tjena

Bokför man köp av datorprogram på samma sätt ? Jag köpte Photoshop CS2 mot postförskott för 7 000 kr. Jag jobbar med webbdesign och webbutveckling så jag använder programmet dagligen i min enskilda firma.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-02, 19:27 #9
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Någon som vet ?
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-02, 20:16 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

DistansData! Ja, du gör exakt likadant när du köper ett datorprogram. Det spelar ingen roll vad det är som köps, man gör på samma sätt.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017