Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Allvarligt fel vid förnyelse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-26, 13:35 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Eftersom jag inte vet vilka påföljder detta kan få, avstår jag från att nämna företagets namn och domänen.

Min kompis har (hade) en .NU domän under två år och när det sedan i mitten av april 2004 kom till en förnyelse gjorde han det hos företaget med bekräftelse på att det hade gått igenom. Domänen är i mitt tycke väldigt intressan och upptagen i de flesta andra TLD på marknaden. Igår märker vi att domänen inte alls tillhör min kompis utan blev registrerat av någon annan bara för någon månad sedan och registreringstiden är längre en 2 år.

Min vän kan fortfarande "styra" uppgifterna hos företaget kontrollpanel, men dessa som t.ex. mailforwards har ingen alls verkan. Ett snabbt kontakt med företaget har idag resulterat i att företaget ser allvarligt på det, men givetviss måste kontakta nunames där domänen blev registrerad.

Har ni varit med om något liknanande? Vem har ansvaret i detta grova misstag? Vad skall man egentligen göra och vad kan man göra?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-26, 17:54 #2
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Har WN som tidsfördriv

Företaget har ju det yttersta ansvaret eftersom dom tog emot beställningen och bekräftade att domännamnet var förnyat.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-26, 18:49 #3

Ja, de tog betalt för tjänsten också för en tid sedan. problemet är väl att domänen har gått till någons annans ägo. Har någon ett liknande exempel och kanske vet hur det löstes?
Oläst 2004-12-26, 18:56 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Om domännamnet har används till en tjänst eller en butik så går det ju att kräva skadestånd för förlorade inkomster. Jag föreslår att du tar kontakt med någon duktig IT-jurist, exempelvis Petter Rindforth eller Johan Sjöbeck på Groth & Co. Se: www.groth.se
Oläst 2004-12-26, 19:22 #5

Bara att stänga av medlemmen ovan!

# Rensat tråd. /Moderator #

MissDomain: Tack! Skall vidarebefodra det.
Oläst 2004-12-26, 23:48 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Låter inte som det är Nunames som bekräftat det hela - det borde ju stämma i sådana fall. Kommer bekräftelsen direkt från Nunames blir det ju ännu allvarligare.

Jag vet att en av de större svenska aktörerna lyckats med något liknande tidigare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-27, 00:09 #7

Intressant. Vi har inte hittat något fall än som linat detta. I alla fall inget som någon har skrivit om på nätet.
Oläst 2005-01-02, 23:14 #8

Ville bara avsluta denna tråd genom att berätta vad som hände i fallet. Det kan vara kanske av nytta för någon annan en annan gång.

Leverantören av domänen tog detta allvarligt och tog kontakt med Nunames angånde detta omedelbart. Informationen flöt bra och inom två dagar blev man informerad att på grund av mänskligt misstag hos Nunames låstes domänen upp för registrering. Domänen återtogs sedan och nu har den hamnat hos sin ägare, alltså min kpmmis. Det verkar som om Nunames handlade snabbt och rättvisst.

Synd bara om den som trodde han hade fått domänen och betalde in pengar för hela 10 år. Kan tänka mig att de fick pengarna tillbaka, men de hade domänen endast 26 dagar. Ja, mänskliga problem.....
Oläst 2005-01-02, 23:30 #9
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by MusikGuru@Jan 3 2005, 00:14
Ville bara avsluta denna tråd genom att berätta vad som hände i fallet. Det kan vara kanske av nytta för någon annan en annan gång.

Leverantören av domänen tog detta allvarligt och tog kontakt med Nunames angånde detta omedelbart. Informationen flöt bra och inom två dagar blev man informerad att på grund av mänskligt misstag hos Nunames låstes domänen upp för registrering. Domänen återtogs sedan och nu har den hamnat hos sin ägare, alltså min kpmmis. Det verkar som om Nunames handlade snabbt och rättvisst.

Synd bara om den som trodde han hade fått domänen och betalde in pengar för hela 10 år. Kan tänka mig att de fick pengarna tillbaka, men de hade domänen endast 26 dagar. Ja, mänskliga problem.....
Det låter jättebra att det löste sig tillslut, mänskliga misstag är svåra att gardera sig emot men det är ju bra att de tog tag i det och fixade det. Det skulle vara intressant att veta vad det var för domännamn
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-03, 12:19 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Ja, berätta gärna vilket domännamn det gällde.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017