FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ganska nyss lämnade suprnova.org beskedet att de har stängt ner torrent verksamheten för gott. Det är många som gråter världen om nu kan jag tänka mig. Det fanns ingen annan tracker som kunde en komma i närheten av suprnova. Men för er som vill ha någon av deras torrents finns alla på http://www.bi-torrent.com/.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Piratebay.org är väl bäst för oss svenskar iaf?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag undrar hur det kommer sig att dom stänger ner det? Var inte Bitonret omöjligt att stänga ner för att det var inte olagligt? Ungefär som kazza.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
VIP
|
Som jag förstår det är bittorrent helt beroende av trackers. Piratebay är en tracker och det kan nog jämställas med en central server som Napster var baserat på och vi vet ju hur det gick där.
Däremot var inte Suprnova en tracker, de hade bara länkar till andra trackers så det är konstigt att de har stängt ner, men det verkar inte vara enbart på grund av juridiska anledningar. Mer intressant är att Suprnovas upphovsmän planerar att skapa en ny bittorrent klient som ej är beroende av centrala trackers och då mer alltså likt tex Kazaa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
IT lagarna som gäller i vissa länder gäller ej i Sverige. Jag läste om detta på WHT, jag är inte säker, men som jag förstog det går Holländska regeringen hårt mot piratkopiering. I Sverige kan vi känna oss lugna, man kan inte stänga ner thepiratebay.org, för de gör inget olagligt. DC++ m.m. är inte heller olagligt. Däremot att skicka film till en annan person oavsett hur man gör det är olagligt, men jag tycker man ska se det såhär. Se DC++ som posten, man kan skicka över saker som är HELT lagliga. Sen om en mängd människor skickar olagliga saker till varandra, vad ska man göra? du kan inte stänga ner hela DC++ för att några missköter sig, isf skulle Posten Sverige AB vara borta för länge sen. Hur mycket knark å skit tror du posten levererar varje dag? Länge leve ummmm ja ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
VIP
|
Men det är väl fastslaget att det är olagligt att dela med sig av upphovsrättsskyddat material i Sverige till mer än den närmsta vänkretsen. När man använder Bittorrent så måste man dela med sig av filen man laddar ner. Alltså borde det kunna vara olagligt att ladda ner genom med Torrent-tekniken. Med den nya lagen som kommer i mitten av 2005 ska det även bli olagligt att ladda ner skyddat material. Naturligtvis betyder inte detta att torrents i sig eller DC++ i sig är olagliga, men de som använder programmen kan ju använda dem till att begå en olaglig handling och Piratebay borde kunna vara olagligt eftersom de på sätt och vis uppmanar till brott och förmedlar filerna mellan olika personer, även om de inte skickas genom deras servrar så är det ju ändå Piratebay som förmedlar "kontakten". Deras namn borde för övrigt kunna fälla dom på den punkten. Svårt att säga att deras syfte är att förmedla lagliga filer
![]() Om PirateBay är olaglig eller ej har väl egentligen inte prövats, de hävdar naturligtvis själva att de är lagliga, men andra hävdar ju motsatsen men det verkar inte som om någon har vågat stämma dom ännu. Man kanske inväntar den nya lagen innan man vågar sig på ett försök. Förlorar branscherna där en gång lär det blir svårare i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men jag ser din poäng, men fortfarande, hur ska du kunna skilja på vad som är lagligt innehåll och icke lagligt innehåll? Bara för att jag laddar ner t.ex. Spiderman2.wmv, hur ska du kunna veta om det är filmen eller inte? I princip måste man då kolla själv varje fil för att göra den bedömningen. Precis som att öppna varje brev på posten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
VIP
|
Det som jag tror är PirateBays största problem är att de profilerat sig som en kanal som förmedlar piratkopierat material, titta bara på vad deras sida heter. Samma sak med Piratbyrån, de uppmanar ju mer eller mindre till olaglig verksamhet. Dessutom har PirateBay flera topplistor på sin sida där man ser att det som är mest populärt är just upphovsrättsskyddat material till 100%.
Det är alltså inte svårt att slå fast att det mesta som förmedlas genom Piratebay är upphovsrättsskyddade filer, det försöker de inte ens gömma eller neka till. Tar du dessutom bort en torrentfil ifrån Piratebay så kommer inte folk kunna ladda ner den filen längre. Alltså kontrollerar Piratebay spridandet av filerna i viss grad och borde kunna hållas ansvariga för vad som förmedlas genom deras sajt. Det ska bli väldigt intressant att följa en eventuell rättegång hur som helst. Ang Spiderman2.wmv så är väl just bittorrent skapat för att filer alltid ska vara vad de utger sig för att vara, till skillnad från tex Kazaa o DC. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag talade privatkopiering rent allmänt, jag tycker inte det är någon större förlust att suprnova.org försvinner då det finns snabbare ställen att ladda ner saker ifrån. Citat:
och därmed måste man d.v.s. ladda ner det hela själv för att kolla eller hur? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|