FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
"Det analoga tv-nätet släcks i tre städer 2005.
Över 30 000 hushåll tvingas då skaffa digitalbox om de vill fortsätta se på tv. Beslutet fattades av regeringen på onsdagen, och innebär att övergången från analog marksänd tv till en digital motsvarighet nu ska inledas. Planen är att det analoga marknätet helt ska ha släckts till den 1 februari 2008. " Jag ser positivt på att de digitala-funktionerna nu ska kunna utnyttjas i var mans/kvinnas hem, men bor också i Gävle där vi nästa år kommer bli tvinade till detta. Någon(som jag) slog det ena och andra ihop och insåg att "den där billiga digitalboxen" som "bara kostar ~ 1000 kr" är en enkel investering - om man har en tv-apparat. Tänk er familjer med 4-5 apparater? Nåväl, vi ska väl vara glada, det är ju ett bra sätt att få folk att börja använda digitaltvn som tidigare bara kunna utnyttjats via parabol/boxer. Jag är iaf glad att vi slipper se alla dessa "fula" antenner och paraboler(om de nu plockas ned) så småningom ![]() Källa: AB |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
och även idag kan man se digital tv utan boxer abbonemang via "boxers" fria digitala nät... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, sant. dom kanske t.om kräver större antenner? nåväl, here comes the digitalrevolution!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
1 digitalbox per TV som det ser ut nu(och lika många kort om man vill ha fler kanaler, kommer operatörnerna införa multikort?) ... en TV antenn/parabol per hushåll.
Är inte det ett.... problem ? Tänkte dom på det? Eller blir det livat senare? Ser posotivt på det som tekniknörd för att det kan bli kul att se filmer i DD och hdtv och att det ryms fler kanaler. Men i övrigt... det är som en vanlig TV med inbyggt TV tablå, fast segare kanalbyte och seg tvtablå(texttv går fortare). Kvaliteten på en vanlig marksänd/kabeltvsänd TV är såpass bra idag att man inte märker nån skillnad när man har en vanlig tv. samma sak med ljudet. Jens
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tvingande beslut är det och förankringen och kunskapen inom regeringen verkar det vara lite si och så med.
Media har de inte mycket kläm på (ok den del av riksdagen som beslutade också). Se på DAB-radion som visst fortfarande sänder. De har fler anställda än lyssnarna. Digitalsänd TV är ett rent politiskt beslut som inte har förankring i vare sig teknik eller tillgänglighet. Med ett utbyggt bredband i landet skulle vi alla sinom tid kunna se TV via datorn och med en scartkontakt (?) kunna få den i våra apparater. Men visst det blir mer som vi måste betala på det här sättet. TV-licens, en engångsavgift (som vi vet nu) för varje TV, och om vi vill se det som inte den svenska digitaltvn kan erbjuda, avgifter till parabolbolagen. Minne är kort tydligen. Men på 70-talet försökte ledande socialdemokrater via motioner i riksdagen förbjuda paraboler, då det ansågs vara skadligt att insupa så mycket utländska (läs amerikanska) infuenser. En av dem gick nyligen i pension som Eu-parlamentariker med en "hyfsad" pension. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Sålänge det bara är ett bolag (boxer) som styr hela digitaltv-marknaden är det ju sjukt.
Varför kan inte ztv, tv 3 och 8 sända okodat? Jo därför att de ägs av MTG som inte vill ge bort kanaler gratis till de som är kunder till viasat. Ta bort den allmänna tv-licensen och låt dem som vill se kalle på julafton (svt) få betala för det via programkort. Släpp även in fler kanaler som sänder okodat. Gärna ett par lokala kanaler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Lägg ner digitaltv, jag vill inte ha mer strålning. Finns inga argument för det, jag hänvisar till nattugla på den punkten. Jag skulle vilja se att staten köpte tillbaka alla privata sjukhus och sålde SVT till saddam..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Sen är väl ett stort argument att bildkvaliten och ljudkvaliten tar ett kliv framåt (även om digital-tv känns lite föråldrat redan). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|