Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nedsläckning av analoga tv-nätet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-23, 01:26 #1
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

"Det analoga tv-nätet släcks i tre städer 2005.
Över 30 000 hushåll tvingas då skaffa digitalbox om de vill fortsätta se på tv.
Beslutet fattades av regeringen på onsdagen, och innebär att övergången från analog marksänd tv till en digital motsvarighet nu ska inledas. Planen är att det analoga marknätet helt ska ha släckts till den 1 februari 2008. "

Jag ser positivt på att de digitala-funktionerna nu ska kunna utnyttjas i var mans/kvinnas hem, men bor också i Gävle där vi nästa år kommer bli tvinade till detta. Någon(som jag) slog det ena och andra ihop och insåg att "den där billiga digitalboxen" som "bara kostar ~ 1000 kr" är en enkel investering - om man har en tv-apparat. Tänk er familjer med 4-5 apparater?

Nåväl, vi ska väl vara glada, det är ju ett bra sätt att få folk att börja använda digitaltvn som tidigare bara kunna utnyttjats via parabol/boxer.

Jag är iaf glad att vi slipper se alla dessa "fula" antenner och paraboler(om de nu plockas ned) så småningom

Källa: AB
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 06:41 #2
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by programmer@Dec 23 2004, 01:26
Nåväl, vi ska väl vara glada, det är ju ett bra sätt att få folk att börja använda digitaltvn som tidigare bara kunna utnyttjats via parabol/boxer.

Jag är iaf glad att vi slipper se alla dessa "fula" antenner och paraboler(om de nu plockas ned) så småningom
Antenner kommer ju fortfarande behövas för att ta emot sändningarna...

och även idag kan man se digital tv utan boxer abbonemang via "boxers" fria digitala nät...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 12:59 #3
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Ja, sant. dom kanske t.om kräver större antenner? nåväl, here comes the digitalrevolution!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-26, 03:00 #4
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
1 digitalbox per TV som det ser ut nu(och lika många kort om man vill ha fler kanaler, kommer operatörnerna införa multikort?) ... en TV antenn/parabol per hushåll.

Är inte det ett.... problem ? Tänkte dom på det? Eller blir det livat senare?

Ser posotivt på det som tekniknörd för att det kan bli kul att se filmer i DD och hdtv och att det ryms fler kanaler. Men i övrigt... det är som en vanlig TV med inbyggt TV tablå, fast segare kanalbyte och seg tvtablå(texttv går fortare). Kvaliteten på en vanlig marksänd/kabeltvsänd TV är såpass bra idag att man inte märker nån skillnad när man har en vanlig tv. samma sak med ljudet.

Jens
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-26, 03:14 #5
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by programmer@Dec 23 2004, 02:26
Över 30 000 hushåll tvingas då skaffa digitalbox om de vill fortsätta se på tv.
Beslutet fattades av regeringen på onsdagen...
Det är detta med "tvingas" och "beslutet fattades av regeringen" som upprör en del. Här har alltså regeringen beslutat vad 30 000 hushåll ska lägga en del av sina slantar på. Det tycker jag är fel. Om det nu är sagt 2008, varför göra sådär?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-27, 01:12 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Tvingande beslut är det och förankringen och kunskapen inom regeringen verkar det vara lite si och så med.
Media har de inte mycket kläm på (ok den del av riksdagen som beslutade också). Se på DAB-radion som visst fortfarande sänder. De har fler anställda än lyssnarna.

Digitalsänd TV är ett rent politiskt beslut som inte har förankring i vare sig teknik eller tillgänglighet.
Med ett utbyggt bredband i landet skulle vi alla sinom tid kunna se TV via datorn och med en scartkontakt (?) kunna få den i våra apparater.

Men visst det blir mer som vi måste betala på det här sättet. TV-licens, en engångsavgift (som vi vet nu) för varje TV, och om vi vill se det som inte den svenska digitaltvn kan erbjuda, avgifter till parabolbolagen.

Minne är kort tydligen. Men på 70-talet försökte ledande socialdemokrater via motioner i riksdagen förbjuda paraboler, då det ansågs vara skadligt att insupa så mycket utländska (läs amerikanska) infuenser.
En av dem gick nyligen i pension som Eu-parlamentariker med en "hyfsad" pension.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-27, 02:19 #7
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Sålänge det bara är ett bolag (boxer) som styr hela digitaltv-marknaden är det ju sjukt.
Varför kan inte ztv, tv 3 och 8 sända okodat? Jo därför att de ägs av MTG som inte vill ge bort kanaler gratis till de som är kunder till viasat.

Ta bort den allmänna tv-licensen och låt dem som vill se kalle på julafton (svt) få betala för det via programkort.
Släpp även in fler kanaler som sänder okodat. Gärna ett par lokala kanaler.
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-27, 03:15 #8
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:

Ta bort den allmänna tv-licensen och låt dem som vill se kalle på julafton (svt) få betala för det via programkort.
Tja varför inte. Skillnaden mellan SVT och de kommersiella kanalerna blir allt mindre. Samma lättviktiga innehåll presenteras i en alltmer glättad förpackning.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-29, 22:10 #9
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Lägg ner digitaltv, jag vill inte ha mer strålning. Finns inga argument för det, jag hänvisar till nattugla på den punkten. Jag skulle vilja se att staten köpte tillbaka alla privata sjukhus och sålde SVT till saddam..
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-29, 22:13 #10
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Oskar Lindgren@Dec 29 2004, 23:10
Lägg ner digitaltv, jag vill inte ha mer strålning. Finns inga argument för det, jag hänvisar till nattugla på den punkten. Jag skulle vilja se att staten köpte tillbaka alla privata sjukhus och sålde SVT till saddam..
Finns det nåt belägg för att digital-tv skulle stråla mer än analog tv? :unsure:

Sen är väl ett stort argument att bildkvaliten och ljudkvaliten tar ett kliv framåt (även om digital-tv känns lite föråldrat redan).
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017