Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Musik till noter!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-20, 20:44 #1
Hjalmars avatar
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Medlem
Hjalmars avatar

Jag tänkte köpa en julklapp som går ut på att man ska kunna översätta musik till noter.

Finns det program som fixat detta? Har sätt att det finns keyboards som man kan koppla in i datorn. Målet är att man ska kunna spela på den och få upp noter på något sätt. Är det någon som har något tips?
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-21, 02:14 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Vänta nu. Är det musik du vill göra om till noter eller ditt spelande på ett MIDI-keyboard? Prova öppna första bästa MIDI-sequenserprogram och se vad som händer när du spelar in från en MIDI-källa. Noter är ju det mest logiska sätt att visa musik på, så det finns ingen anledning att ett datorprogram skulle visa det annorlunda (med reservation för att MIDI i grund och botten består av not-på- samt not-av-kommandon). Vilken MIDI-sequenser du bör använda beror på plånboken. Från 0:- till över 20.000:- har du att välja på.

Edit: Kan ju tillägga att jag inte har något tips på program av enklare modell.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-21, 15:25 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Hjalmar@Dec 20 2004, 21:44
Finns det program som fixat detta? Har sätt att det finns keyboards som man kan koppla in i datorn. Målet är att man ska kunna spela på den och få upp noter på något sätt. Är det någon som har något tips?
Det finns många program för detta. Små och stora, gamla och nya. Principen är ju att du skapar en MIDI-fil av det du spelar på din keyboard. En MIDI-fil kan lätt omvandlas till noter av flera olika program. Man kan göra båda sakerna i samma program, om du köper ett dyrare, men det går också att du har två enklare program, ett för din "inspelning" och ett för notutskriften. MIDI, brukar jag säga, är det samma som noter men för en dator att läsa. Det verkar dock svårt att hitta vettiga gratisprogram för detta som fungerar på nyare system än Windows 98. Macintosh är ju annars utmärkt för sånt här, men på den sidan har det ju alltid varit ont om gratisprogram. Annars finns det allt att köpa, men som kullervo säger, det är väldigt stor skillnad på priserna. Stor skillnad på vad programmen kan också, förstås. Så det är svårt att tipsa dig om vad du ska köpa, beror så mycket på hur stora ambitioner du har också. Men kolla dom webbshoppar som finns med MIDI-tillbehör (det finns en del), så får du lite information om olika program samt prisuppgifter.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-21, 17:10 #4
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Linux har blivit ett mer intressant alternativ för musik sen version 2.6 av kärnan kom ut, det går nu att få ner latency på systemet en hel del - bättre än Mac sägs det. Hur som helst, finns en del gratisprogram också. Har tyvärr inga namn just nu, men Google kanske vet...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-21, 17:43 #5
Hjalmars avatar
Medlem

Medlem
Hjalmars avatar

Tack för alla svar. Nu vet jag hur det går till.

Jag har fått tips på några program på annan väg nu också
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-21, 20:32 #6
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by Anders@Dec 21 2004, 17:10
Linux har blivit ett mer intressant alternativ för musik sen version 2.6 av kärnan kom ut, det går nu att få ner latency på systemet en hel del - bättre än Mac sägs det. Hur som helst, finns en del gratisprogram också. Har tyvärr inga namn just nu, men Google kanske vet...
Kan du utveckla? Är det med vanliga ALSA man kommer ner med så låg latency? Bättre eller sämre än ASIO i Windows?

En av de stora anledningarna till att jag inte bara sitter i mitt kära Gentoo OS är för att alla musikprogram jag använder inte finns för Linux.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-21, 21:37 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Originally posted by -Anders@Dec 21 2004, 17:10

Kan du utveckla? Är det med vanliga ALSA man kommer ner med så låg latency? Bättre eller sämre än ASIO i Windows?
Jag är inte så insatt i ämnet utan det där läste jag i en artikel då 2.6 släpptes. Men ja, det är med ALSA det är möjligt att optimera kärnan för väldigt låg latency.

Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
En av de stora anledningarna till att jag inte bara sitter i mitt kära Gentoo OS är för att alla musikprogram jag använder inte finns för Linux.
Nej, det ser jag som en "brist" idag. Men det finns tydligen rätt sofistikerade program till Linux, dock med en hög inlärningströskel.

Från en sak till en annan -> OT. Jag hörde Adobe skulle börja porta sina program till Linux. Kan de vara oroliga över utvecklingen av Gimp? Retorisk fråga.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017