FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tänkte köpa en julklapp som går ut på att man ska kunna översätta musik till noter.
Finns det program som fixat detta? Har sätt att det finns keyboards som man kan koppla in i datorn. Målet är att man ska kunna spela på den och få upp noter på något sätt. Är det någon som har något tips? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vänta nu. Är det musik du vill göra om till noter eller ditt spelande på ett MIDI-keyboard? Prova öppna första bästa MIDI-sequenserprogram och se vad som händer när du spelar in från en MIDI-källa. Noter är ju det mest logiska sätt att visa musik på, så det finns ingen anledning att ett datorprogram skulle visa det annorlunda (med reservation för att MIDI i grund och botten består av not-på- samt not-av-kommandon). Vilken MIDI-sequenser du bör använda beror på plånboken. Från 0:- till över 20.000:- har du att välja på.
Edit: Kan ju tillägga att jag inte har något tips på program av enklare modell. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Linux har blivit ett mer intressant alternativ för musik sen version 2.6 av kärnan kom ut, det går nu att få ner latency på systemet en hel del - bättre än Mac sägs det. Hur som helst, finns en del gratisprogram också. Har tyvärr inga namn just nu, men Google kanske vet...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar. Nu vet jag hur det går till.
Jag har fått tips på några program på annan väg nu också ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
En av de stora anledningarna till att jag inte bara sitter i mitt kära Gentoo OS är för att alla musikprogram jag använder inte finns för Linux. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Från en sak till en annan -> OT. Jag hörde Adobe skulle börja porta sina program till Linux. Kan de vara oroliga över utvecklingen av Gimp? Retorisk fråga. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|