FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
På vilket sätt plannerar ni era projekt? Gör ni ingående analyser av persona? Använder ni något program för att staka upp sidans struktur och design(databaser etc. , ej grafisk design)? Det är så att jag ska inleda ett litet större projekt nu och jag vill gärna sköta dokumentation och uppbyggnad på ett professionellt sätt. Tidigare gjorde jag lite papperskisser över databasstrukturer och vilka funktioner som ska finnas men detta projekt blir lite större och det känns som jag behöver mer struktur i mitt plannerande. Kom gärna med tips och era tillvägagångssätt. PS. Ligger detta inlägg rätt? var osäker på vart jag skulle lägga det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
UML (Unified Modeling Language) är bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Databasen är ju otrolig viktig. Får man problem med strukturen på den efter ett tag så kan det vara väldigt jobbigt att fixa till det.
Så en bra databasstruktur är ett måste. Har man inte kunskaperna själv så rekommenderar jag att söka hjälp direkt. Det tar inte långt tid för ett erfaren datbasnisse att kolla igenom ditt förslag och fixa till eventuella brister. En dokumentation med UML för databasen är alltid nyttigt. Om man ska söka tredjeparts hjälp så är det väldigt bra att ha en UML översikt av databasen så personen ifråga snabbt kan se bristerna vilket medför att kostnaden inte blir så dyr. När det gäller webdesignen så kan det vara lite svårare. En bild i photoshop som föreställer startsidan kan vara lämplig och sen försöka implementera den. Men rent genrellt är det svårt att dokumentera designen. Det man ska göra att dokumetera "flödena" av data, hur man vill att användaren ska komma till sida X osv. Det vill säga hur strukturen på sidan ska se ut och flödet av data. Med ett bra flödelseschema upptäcker man brister i designen där det tex kan vara för svårt att nå vissa sidor, att vissa sidor har fått för många inlänkar osv. Detta är även något som man ska göra när man har fått ihop lite statisitk på sin sida över hur användarna använder den för att optimera sin site, något som många glömmer bort men blir allt viktigare i kampen om surfarna! Sekvensdiagram, aktivitetsdiagram mfl passar in här. När det gäller den grafiska designen så tycker jag själv att prototyp i statiska sidor fungerar utmärkt. Med dagens verktyg är det inte så svårt/tidskrävande att får fram en statiskt sida som man utgår ifrån. Man kan tex skippa att göra alla knappar, bilder osv perfekta utan detta ska vara en snabb prototyp som man utgårifrån och förbättrar efterhand som utvecklingen fortskrider. För att få fram en prototyp så fungerar pappersfigurer bra, eventuellt bilder från ritprogram om man anlitar någon firma för att fram designen. Databasen -> UML Webdesign-> Statisk prototyp, "grovkornig". Dokumentationen får utgöras av pappersfigurer, photoshopbilder över designen osv. Webstruktur->UML, flödelseschema av data. Sekvensdiagram, aktivitetsdiagram osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag använder en WiKi projektsite för designen. Lätt att jobba flera samtidigt. www.twiki.org
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker det är lite vågat att ge sig in på saker som UML och RUP eftersom de flesta generella metoder kräver en del erfarenhet för att utnyttjas på bästa sätt.
Nyckelorden är nog dokumentation och problemdomänskännedom. Oavsett vad du ska göra är det viktigaste att du känner problemdomänen väl. Så en hel del efterforskningar för att lära sig problemdomänen är viktigt. Det gör att du kan förutse ev problem med en design på ett tidigt stadium. Att sedan dokumentera designen är viktigt för framtiden och för att komma ihåg varför du gjorde på ett visst sätt. När det gäller planering så tycker jag att man kommer långt med enkla medel. Börja med att samla ihop alla krav. Ett bra sätt att formulera krav är på formen krav därför att, dvs att för varje krav måste du förklara varför kravet finns. Exempel: Man skall kunna se sina gamla fakturor därför att deta ger användaren möjlighet att se sin fakturahistorik. Detta ger dig en påminnelse om varför varje krav finns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
UML har jag pysslat lite med tidigare när jag gjorde ett projekt i Java, självklart var det inte så omfattande men att använda UML till att beskriva flöden på sidan och databasstrukturen är en bra metod. Mer strukturerat än så blir nog svårt att hitta.
För små projekt spelar det ingen roll, då kan man använda små kommentarer i koden och liknande men nu när jag ska göra ett större projekt så vill jag gärna ha en bra översikt utan att behöve bläddra igenom varje fil och försöka följa en flödesväg där. Har ni något tips på något bra program (får kosta pengar) som man kan rita upp UML diagram i? Det projektet jag gjorde så gjorde vi det för hand och det var väldigt jobbigt att få snyggt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har använt Visual Paradigm for UML i min utbildning.
http://www.visual-paradigm.com/vpuml.php |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Visual Paradigm såg väldigt bra ut. Hittade även detta programmet http://www.smartdraw.com , även det verkar intressant och de hade lite lägre priser.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|