FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har sagt det förut, men säger det igen.
Jag har problem med min SQL server. Den tar ofta upp 99.9% CPU power, hela servern blir slö. Det är en p4 2.8 ghz, 1 gb ram, som i princip bara kör Apache och mysql. Är i desperat behov av hjälp att hitta flaskhalsen i mitt system. Här är "Körningsinformation" från sql servern, skall det se ut såhär? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
18 frågor i sekunden är väl relativt mycket, beroende på hur tunga frågorna är.. Dock, i genomsnitt 5K per fråga låter mycket.. men, jag har ingen koll alls på sådan statistik..
Du borde kolla upp möjligheten att använda cache på serversidan (otroligt trevligt), och kontrollera vilka dina "tyngsta" frågor är, och se om du kan optimera dem.. (inte returnera onödiga kolumner, använda TOP om du bara är intresserade av vissa resultat, index, kolla runt med analyze/check/explain, etc, etc, etc) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Vad innebär "Avbrutna" uppkopplingar?
Skall verkligen så stor del av alla uppkopplingar vara avbrutna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Kanske ska se över dina joins, ev bryta ut vissa data i nya tabeller, speciellt om de söks i via LIKE '% då ett index inte är till någon nytta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
uhh.. index gör väl nytta med like??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Validating
|
Körningsinformationen som du skickade med ger inte så mycket information, men 18 queries/sekund är inte alls mycket.
Skulle jag optimera skulle jag börja med att; a) Ladda hem mytop från http://jeremy.zawodny.com/mysql/mytop/ för att kolla vilka queries som körs samt hur lång tid de tar. B) Slå på log-slow-queries + long_query_time=5 i my.cnf (antar att du kör MySQL 4.x ?). c) Definitivt använda query cachen. Sedan kan man ha en lång utläggning om olika inställningar i konfigurationen osv. Du kan även kolla vilka tabeller som används mest, går dessa att optimera? Kanske det inte går, utan du behöver mer minne i servern, tuggar den mycket swap minne? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du struntar i att använda mysql_close() i sina hack? */vild gissning* En sak som bidrar till "hastigheten" är att använda persistenta uppkopplingar. (Då behöver du inte mysql_close()) En annan sak är om man använder PHP5 är att använda mysqli-funktionerna istället för mysql och däribland mysqli_prepare() för sina mest frekventa querys. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||