Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

I valet och kvalet...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-09, 03:14 #1
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Jag har bl.a. ett antal hunddomäner (domäner om olika hundraser) ute på nätet.

Dessa är av skiftande kvalité, innehåll och design samt uppbyggda med en salig blandning av xhtml, shtml, html, css, php. Varje domän innehåller dessutom ett diskussionsforum (phpBB2) samt ett bildgalleri (Coppermine) Det tar mig idag en evighet att uppdatera och moderera.

Därför har jag nu börjat snegla på något så osexigt som portallösningar och har köpt phpNuke 7.6 för utvärdering och test. För att ni ska förstå dagens kaos, titta gärna på pitbull.se så ser ni att en förändring är nödvändig.

Jag funderar även på att teckna Sprays 2 Gb-konto och lägga in alla nio domäner där, då blir det sex separata phpNuke på samma konto. Hur blir det med bandbredden tror ni?

Mina frågor till er är: Tycker ni att mitt resonemang låter vettigt? Har ni egna dåliga eller bra erfarenheter med phpNuke? Finns det bättre portallösningar på marknaden? Saker att tänka på?

Många funderingar såhär på nattkröken, men jag hoppas att ni förstår mitt dilemma ändå.

Ser fram emot att ta del av era erfarenheter.

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 04:55 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by pitbull@Dec 9 2004, 03:14
Jag funderar även på att teckna Sprays 2 Gb-konto och lägga in alla nio domäner där, då blir det sex separata phpNuke på samma konto. Hur blir det med bandbredden tror ni?
Spontant utan att veta hur mycket trafik du har på respektive sida så är det nog så att du även skall ta in hur mycket CPU du får förbruka i din beräkning, min erfarenhet av virtuell hosting är att det oftast är den som slår i taket först om det är CMS och BBS'er man skall ha på servern, nu är det ju iofs en virtuell dedikerad server vi pratar om men jag undrar om inte problemet kvarstår iom att de som hyr in sig på en sån server behöver normalt cputid!?

Om det möjligen är så att du har dessa nio domäner + ett antal andra utspridda på webhotell runt om i världen så skulle jag tagit mej en funderare på om det inte är en "äkta" dedikerad server jag var ute efter.

Jag har gjort endel misstag i denna bransch som jag ångrar, men det jag ångrar mest är att jag inte sa upp alla mina webbkonton överallt och hyrde en egen server mycket tidigare, möjligheterna är helt plötsligt enorma och det är inte så svårt som jag var orolig för.
Jag tycker kontot på spray låter prisvärt om det nu är VDS 512 (2000 MB) vi pratar om, men har du några fler projekt redan, plus några nya i pipeline så överväg om inte kostnaden för dem täcker de extra kostnader en egen server skulle innebära, idag finns det ju för 500 - 600 kr i USA och då får du all processortid själv = massa pitbullsiter .

Citat:
Många funderingar såhär på nattkröken ...
Jo det börjar bli sent och huvudfrågan om phpNuke kan jag inget om så jag får väl lägga mej nu hehe ...

Thomas

CMS = Content Management System.
BBS = Bulletine Board System (forum).
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 09:08 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
När jag kikade runt lite för ett tag sedan tyckte jag PostNuke verkade bättre än phpNuke, men det berodde främst på att jag hade väldigt specifika krav ang. säkerhetsmodellen.
www.opensourcecms.com hjälpte mig iaf en hel del i mitt sökande.

ang. alla dina hunddomäner så är min stilla fundering om det verkligen måste/ska vara flera olika sajter. Det borde ju gå att köra "allt på samma ställe" och sedan ha olika avdelningar för olika raser och där varje rasdomän öppnar den rasavdelningen som default.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017