Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fick bud på $xxxx ..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-02, 08:18 #1
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
VIP
Macckes avatar

Tja,

är det någon som har förslag på vad jag ska göra med www.eiendomsmegler.com ?

Har fått 1 bud från en tysk på "så mkt som domänen kommer dra in på 2 års sedo parkering".
Har en amerikan som verkade mkt intresserad igår, men som inte har mailat tillbaka ännu...

Sen fick jag nyss ett mail av en annan amerikan som bjuder ett ganska högt $x.xxx belopp direkt. Han ville ha en snabb deal, det märktes. Nämnde att han förhandlade med någon annan så om hans bud inte accepterades så skulle han köpa de namnet istället. Hmmm...

Har en massa andra "real estate" domäner för Norge - så jag försökte packa på honom ett helt paket med allting för drygt $1k ytterligare.

Usch, det är svårt. Miss Domain, Marcuss eller någon annan som har erfarenhet av större domänförsäljningar får gärna svara.

Btw, domänen har har c:a 30-40 type-ins per dag.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 08:26 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ett tips bara, ha inte bråttom när de inte svarar. Skriv inte själv, avvakta. Förhastade affärer brukar man förlora på...
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 08:52 #3
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by Davve@Dec 2 2004, 09:26
Ett tips bara, ha inte bråttom när de inte svarar. Skriv inte själv, avvakta. Förhastade affärer brukar man förlora på...
Tack för tipset, det har du nog väldigt rätt i!!!
Är dock inte så van att göra större domänaffärer och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga

Alla tips mottages gladeligen
Oläst 2004-12-02, 09:11 #4
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Är dock inte så van att göra större domänaffärer och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga

Nja, det kan vara nog så jobbigt att ha is i magen, men med tanke på efterfrågan så bör du kunna få dubbelt upp..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 09:55 #5
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Originally posted by -Maccke@Dec 2 2004, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av Davve

Nja, det kan vara nog så jobbigt att ha is i magen, men med tanke på efterfrågan så bör du kunna få dubbelt upp..
Man kan ju hoppas. är väldigt nöjd med allt över ett mellan $xxxx belopp egenligen - vill få sålt den innan jul helst. lite extra julklappspengar
Oläst 2004-12-02, 11:24 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Maccke ta och editera bort beloppet i dina inlägg, annars gör jag det åt dig, ingen vinner på att skriva ut summor framförallt inte du, detta är ett pubikt forum som alla kan läsa, även din kanske blivande kund som just nu sitter och söker på ditt domännamn för att kolla dess historia. jag skulle inte ens skrivit ut namnet sökbart utan skulle gjort en " " nånstanns.

Skriv "lower -> middle $x.xxx" så fattar vi ändå, jag har ordnat titeln på inlägget.

Lycka till med försäljningen!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-02, 11:35 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Min översiktliga uppfattning är att det du blivit erbjuden inte är jättemycket. Två årsintäkter från SEDO är antagligen inte heller så mycket i sammanhanget om du endast har xx-xx besökare per dag, men det kan du ju åtminstone räkna relativt konkret på. Men eftersom jag inte riktigt satt mig in i just det här specifika domännamnet , fastighetsbranschen och inte heller norska marknaden så är det svårt att ge några konkreta tips.

Någon som kan norska kanske kan svara på frågan. Vad är egentligen skillnaden mellan "eien dom smegler" och "eiend omsmekler"? Vad jag kan se så är "eiend omsmekler" betydligt mer eftersökt än "eiend omsm egler"? Däremot så ger "eiendom smegler" betydligt fler träffar på Google än "eie ndoms mekler".

Något du åtminstone ska ha i åtanke är ju att hans första bud inte är hans högsta. Är det en erfaren budgivare har han sett till att ha ett spelrum på ett antal procent ytterligare. Säger du till honom att du är tveksam och att ni kan avsluta affären direkt om du får en summa du är nöjd med så "säljer du påengång". Givetvis går du inte med på deras första bud och inte heller lägger du dig för lågt när du initierar förhandlingen. Däremot är det inte heller bra om du verkligen vill ha det sålt att vara för hård men berätta gärna att det är många spekulanter och att du inte kan göra några hastiga

Tidspress är alltid en faktor som är negativ i en förhandling. En mycket vanligt förekommande förhandlingsteknik är just att sitta och småprata tills absolut sista stund och då först gå in på överrenskommandet och därmed få till en bra överrenskommelse gentemot den som t.ex. ska i väg med flyg och gärna vill komma till avslut med affären. Då kan denne under tidspress gå med på mycket dumt. Vad jag menar är att han verkar lyckats med att sätta dig under tidspress just eftersom han säger att han vill ha en snabb affär och du också vill ha pengarna innan jul. Hur mycket är en affärsöverrenskommelse innan jul värd gentemot en efter? $500? $1000? Hur mycket högre tror du att du kan få för den innan "bristningsgränsen", om du skulle vänta längre?

Traditionella ekonomiska beräkningar går som du kanske känner till ut på att man beräknar framtida möjliga förtjänster på domännamnet. Dvs t.ex. hur mycket man tjänar per månad+slutpris - årskostnad och övriga kostnader. Då måste man däremot möjligen göra en uppskattning för hur länge man tänkt behålla domännamnet och titta på hur marknaden ser ut i övrigt. Är fastighetsförsäljning i Norge inne i en högkonjuktur nu så kan det ju också vara positivt för domänhandeln relaterat till denna bransch. Priset är kanske tillochmed högre nu än vad som är möjligt att få om t.ex. 5 år. Är det ekonomiskt försvarbart att behålla domännamnet?

Brukar ju kunna vara så att köpare som har bråttom gärna vill att det ska gå undan just pga att de inte vill att andra ska få upp ögonen för bra domännamn och ge sig in i budgivning. Eftersom du inte haft namnet så länge på SEDO och redan fått ett antal seriösa bud skulle jag nog bedöma efterfrågan som relativt stor och då antagligen möjligheten att få ut en större summa pengar. Har du hört med andra möjliga intressenter inom samma område, t.ex. "eiend omsme gler.n o"? Har du tittat på ungefär hur mycket .no-domäner brukar gå för?

Hursomhelst, är väl kanske irrelevant eftersom värderingen har du själv förhoppningsvis redan gjort? Är det glädjekalkyler du har eller är det sådant som bygger på fakta? Vidare, har du sett om köparen är ett t.ex. fastighetsbolag eller om det är domänspekulanter? Det är alltid bra att veta vem man har att göra med när det gäller affärsuppgörelser. Ta reda på allt du kan om dem för att bilda dig en uppfattning. Gällande det exakta priset sedan, så måste du själv veta vad du är nöjd med.

Som Thomas nämner ovan så bör du inte avslöja alltför mycket information publikt. Skulle du varit VIP här kunde du kanske fått lite mer konkreta svar av dem utan att behöva ta det helt via PM. Var ungefär det som var tanken har jag för mig när vi efterfrågade ett ställe där man kunde dela med sig av fakta utan att vara rädd för indexering eller att "oberhöriga" tog del av informationen. Vet däremot inte rikigt hur bra det fungerar eftersom jag själv inte är VIP
Oläst 2004-12-02, 12:40 #8
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Någon som kan norska kanske kan svara på frågan. Vad är egentligen skillnaden mellan "eien dom smegler" och "eiend omsmekler"? Vad jag kan se så är "eiend omsmekler" betydligt mer eftersökt än "eiend omsm egler"? Däremot så ger "eiendom smegler" betydligt fler träffar på Google än "eie ndoms mekler".
Jag har inte bott här så länge än, men gissar att mekler är nynorsk. De mäklare här i stan som jag har lagt märke till stavar med g.

Det verkar som att Norge mer och mer övergår till nynorsk, men det är kanske bara en känsla jag har. En del TV-program är textade på nynorsk och gatan vi bor på heter -veien i den ena änden och -vegen i den andra.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-03, 03:15 #9
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 2 2004, 12:35
Min översiktliga uppfattning är att det du blivit erbjuden inte är jättemycket. Två årsintäkter från SEDO är antagligen inte heller så mycket i sammanhanget om du endast har xx-xx besökare per dag, men det kan du ju åtminstone räkna relativt konkret på. Men eftersom jag inte riktigt satt mig in i just det här specifika domännamnet , fastighetsbranschen och inte heller norska marknaden så är det svårt att ge några konkreta tips.

Något du åtminstone ska ha i åtanke är ju att hans första bud inte är hans högsta. Är det en erfaren budgivare har han sett till att ha ett spelrum på ett antal procent ytterligare. Säger du till honom att du är tveksam och att ni kan avsluta affären direkt om du får en summa du är nöjd med så "säljer du påengång". Givetvis går du inte med på deras första bud och inte heller lägger du dig för lågt när du initierar förhandlingen. Däremot är det inte heller bra om du verkligen vill ha det sålt att vara för hård men berätta gärna att det är många spekulanter och att du inte kan göra några hastiga

Tidspress är alltid en faktor som är negativ i en förhandling. En mycket vanligt förekommande förhandlingsteknik är just att sitta och småprata tills absolut sista stund och då först gå in på överrenskommandet och därmed få till en bra överrenskommelse gentemot den som t.ex. ska i väg med flyg och gärna vill komma till avslut med affären. Då kan denne under tidspress gå med på mycket dumt. Vad jag menar är att han verkar lyckats med att sätta dig under tidspress just eftersom han säger att han vill ha en snabb affär och du också vill ha pengarna innan jul. Hur mycket är en affärsöverrenskommelse innan jul värd gentemot en efter? $500? $1000? Hur mycket högre tror du att du kan få för den innan "bristningsgränsen", om du skulle vänta längre?

Traditionella ekonomiska beräkningar går som du kanske känner till ut på att man beräknar framtida möjliga förtjänster på domännamnet. Dvs t.ex. hur mycket man tjänar per månad+slutpris - årskostnad och övriga kostnader. Då måste man däremot möjligen göra en uppskattning för hur länge man tänkt behålla domännamnet och titta på hur marknaden ser ut i övrigt. Är fastighetsförsäljning i Norge inne i en högkonjuktur nu så kan det ju också vara positivt för domänhandeln relaterat till denna bransch. Priset är kanske tillochmed högre nu än vad som är möjligt att få om t.ex. 5 år. Är det ekonomiskt försvarbart att behålla domännamnet?

Brukar ju kunna vara så att köpare som har bråttom gärna vill att det ska gå undan just pga att de inte vill att andra ska få upp ögonen för bra domännamn och ge sig in i budgivning. Eftersom du inte haft namnet så länge på SEDO och redan fått ett antal seriösa bud skulle jag nog bedöma efterfrågan som relativt stor och då antagligen möjligheten att få ut en större summa pengar. Har du hört med andra möjliga intressenter inom samma område, t.ex. "eiend omsme gler.n o"? Har du tittat på ungefär hur mycket .no-domäner brukar gå för?

Hursomhelst, är väl kanske irrelevant eftersom värderingen har du själv förhoppningsvis redan gjort? Är det glädjekalkyler du har eller är det sådant som bygger på fakta? Vidare, har du sett om köparen är ett t.ex. fastighetsbolag eller om det är domänspekulanter? Det är alltid bra att veta vem man har att göra med när det gäller affärsuppgörelser. Ta reda på allt du kan om dem för att bilda dig en uppfattning. Gällande det exakta priset sedan, så måste du själv veta vad du är nöjd med.

Som Thomas nämner ovan så bör du inte avslöja alltför mycket information publikt. Skulle du varit VIP här kunde du kanske fått lite mer konkreta svar av dem utan att behöva ta det helt via PM. Var ungefär det som var tanken har jag för mig när vi efterfrågade ett ställe där man kunde dela med sig av fakta utan att vara rädd för indexering eller att "oberhöriga" tog del av informationen. Vet däremot inte rikigt hur bra det fungerar eftersom jag själv inte är VIP
Tja!
Tack för ditt utförliga svar marcuss

Jag bedömmer fastighetsbranchen som en av dem mest värdefulla för domäner. Ok, jag är väl lite biased.. hehe. Men drar en mäklare in en enda deal så är domänen betalt, dubbelt upp. (courtagen ligger väl ofta på 6-12 %). Det flesta domänerna inom området är tagna. I USA är det inte ovanligt att "stad+realty" gick för över $10 000.

Eiendomsmegler = fastighetsmäklare på svenska. Flera norska firmor heter något med eiendomsmegler, med en siffra som tillägg (ex: eiendomsmegler1) eller med en bokstav (s-eiendomsmegler) eller ord framför (ex: dineiendomsmegler). Jag brukar använda wordfinder 7.0, www.logosdictionary.com (multispråk) och babelfish för att verifiera, samt söker på google och overture. (overture var felprogrammerat i detta fall dock).

Köparna har hittills varit spekulanter, bedömmer jag det som. Professionella sådana.. Ska kontakta lite eiendomsmegler på allvar snart och se vad dem säger.

Är det någon som har någon kontakt i Norge - som är eiendomsmegler - så får ni gärna skicka PM så kan vi ordna någon inbördes deal
Oläst 2004-12-03, 03:24 #10
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 2 2004, 11:35
Min översiktliga uppfattning ...
Ett fantastiskt läsvärt inlägg!!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017