Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

procentsats på en vara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-23, 11:59 #1
KaKaNs avatar
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem
KaKaNs avatar

Tänkte höra mig lite för här på wn om en sak.

Om jag startat en hemsida och tex ska sälja schampo över internet. Om jag inte har råd att köpa in ett stort lager själv, så kan jag vända mig till exempelvis frisörer i min stad och få dem att samarbeta. Jag får köpa in schampot för deras inköpspris och säljer det sen billigare än vad de skulle sålt det i sin frisörsalong. Om jag köper det för 100 kr av dem och säljer det för 120. Nu kommer frågan! Det jag ska göra är att de får en %-sats av min vinst på varan. vad kan den tänkas vara på dessa 20 kr? 30%?

Det som är själva grejen är att :
- De inte får något extra jobb.
- De kan beställa in mer varor och kanske få bättre priser på sikt?
- De får en större marknad (Annars bara sin egen frisörsalong)
- Jag står för all kundkontakt.

Hopaps jag inte var alltför flummig..

mvh Tony
KaKaN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-23, 12:02 #2
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by KaKaN@Nov 23 2004, 12:59
Nu kommer frågan! Det jag ska göra är att de får en %-sats av min vinst på varan. vad kan den tänkas vara på dessa 20 kr? 30%?
Vad har du för utgifter. Räkna på en månad, hur mycket säljer du på en månad? Vad kostar webbhotellet för den månaden? Domännamn? Hur mycket vill du själv tjäna? När du har svar på de frågorna är det lätt att sätta en procentsats.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-23, 12:08 #3
KaKaNs avatar
Medlem

Medlem
KaKaNs avatar

Det är så att jag har tänkt att sluta nåt avtal med dem och tänkte kolla mig lite för innan här på wn. Man vill ju inte verka oförskämd och dra till med en låg procent-sats så att de backar ur. Undrar bara om nån har erfarenhet av nåt sånt här och kan ge nåt tips. 20 kr var bara nåt jag hittade på för att ha nåt att jämföra med. 80-20? 70-30? Vad verkar rimligt? Tänkte med tanken på att de (frisörsalongerna) i princip inte gör nåt för de slantarna.
Oläst 2004-11-23, 12:19 #4
Supermoderator

Supermoderator

Svårt att dra till med något med så lite kött på benen. Kan det inte vara en idée att gå andra vägen. Förhandla med ett antal salonger och se sedan vad du tjänar och vilken salong, eller salonger, du ska samarbeta med.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-23, 12:23 #5
KaKaNs avatar
Medlem

Medlem
KaKaNs avatar

Det kan vara ett sätt, tack anders. Fortfarande skönt att veta från början vad ungefär man kan lägga ribban. Vad tycker ni själva då? Om ni skulle vara en butik och nån kommer och erbjuder den här tjänsten? Att man säljer era produkter vidare via internet, och man får en del av vinsten utan att behöva göra nästan nåt? Det låter lockande. Det kostar en del att ordna allt och ha hemsida på internet.
Oläst 2004-11-23, 12:52 #6
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vet inte vad marginalen ligger på schampo men säg att den är 40% när jag säljer den själv.
Då borde rimligen 20-30% kännas som en bra affär om jag slipper allt arbete med att sälja den, såvida det inte minskar min egen försäljning, medan 10% kanske känns för lite och risken att tappa nån kund är större än förtjänsten...

Vad vet jag, försök att ta reda på vad salongerna själva tjänar i procent och sätt dig in i deras situation och resonera utifrån det så kommer du säkert fram till en vettig procent. Man vet oftast själv vad som är ett schysst pris och när man tjänar / förlorar på en affär.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017