FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu är jag mer eller mindre ta tag i detta och få det gjort. Kan inte skriva ut fakturor till företag vilket jag behöver så registrering är ett måste.
Titta på foretagsregistrering.se och det finns några punkter jag skulle vilja ha hjälp med. "Lägg till verksamhet som företaget kommer att bedriva" Vad skirver ni här om verksamheten endast består i att ta betalt för annonser och internettjänster såsom webbhotell? "Ange hur din ersättning beräknas" Det handlade om hur mycket man förväntas ta i timmen. Måste man ange detta? "Årsförsäljning i Sverige och till andra länder" och "Momsfri årsförsäljning i Sverige och till andra länder" Handlar väl om lönen. Måste man ange det om man inte vet hur mycket det kan bli? "Faktureringsmetod" eller "Bokslutsmetod" Vilket är att föredra om det är ganska få fakturor. Endast ett par, max 10, per månad. Vilket använder sig de flesta av? "Ange företagets nettointäkt" Samma som ovan egentligen. Måste det anges som en summa? vad hände rom man skirver 0? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Försäljning av tjänster på internet och därmed förenlig verksamhet. Ersättningen beräknas: Enligt timpris, anbud, eller fastpris.... Årsförsäljningen i Sverige: Momspliktiga omsättningen dvs hur mycket du beräknar att du kommer att fakturera, under året. generelt är de 25 % utgående moms på den summan. glöm inte beräknad avdragsgill ingående... Faktureringsmetod: Kundfakturor och leverantörsfakturor bokförs det datum de är utsällda och momsen redovisas för samma period, (om moms redovisas per månad) Bokslutsmetod: Fakturor bokförs de datum de betalas och momsen redovisas i samma period med undantag för bokslutsmånad, då de bokförs och momsredovisas på samma sätt som faktureringsmetoden. Nettointäkt: beräknad skattepliktigt resultat. 0 eller låg, ingen eller låg F-skatt,+ ev moms, men sannolikt förfrågan vid taxering om det är näringsverksamhet eller hobby, vilket den skattskyldige har bevisbördan på, Alla som har syfte och ex v, inte har skatteskulder mer än normalt, får F-skatt enligt skattebetalningslagen, däremot är detta beslut endast preliminärt och prövas vid påföljade taxering.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tack Johan!
Vilken av metoderna för bokföringen är den mest praktiska vid liten verksamhet, som skall drivas vid sidan om mitt jobb för tillfället? Vilken är den mest använda av små enskilda firmor? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||