Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

hmm....vad gör man ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-21, 08:36 #1
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Blev tipsad om en sida där man kan lägga in sin köp&sälj annons som sedan förmedlas till ett antal köp&sälj sidor.. och nej det är inte svensk annonsförmedling....

Det är "Annonsformedlaren.se"
mer eller mindre en kopia av annonsformedling.se och hittade till min förvåning den köp&sälj vi driver
bland sidorna som annonsförmedlaren tar betalt för att förmedla annonser till.

Har sedan tidigare ett liknande samarbete med annonsförmedling som fungerat bra!
och annonsförmedling frågade om lov att lägga in annonser vår sida så det är helt OK!

Frågade om lov gjorde dock inte annonsförmedlaren utan vi lades bara in
något jag inte är spec road av......mailade annonsförmedlaren och bad dem radera vår sida
något de vägrar göra...

Antagligen är det någon yngre person som bara "kör lite" .. tittade på annonsförmedling och bygde
en likadan sida utan minsta tanke på att kontakta siteägarna och fråga om det var ok att förmedla annonser till dessa....

så frågan är nu hur man går tillväga för att få bort sin länk från sidan...
kommer inte göra något tekniskt med vår egna sida för att blockera annonsförmedlaren
utan länken ska bara bort från deras sida ... sen är allt frid och fröjd!

Någon med tips hur man kan gå tillväga ?
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-21, 11:09 #2
FLASHBACKs avatar
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Medlem
FLASHBACKs avatar

Jag har också varit i kontakt med den här personen, se:

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...ormedlaren&s=wn
FLASHBACK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-21, 12:48 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
kommer inte göra något tekniskt med vår egna sida för att blockera annonsförmedlaren
utan länken ska bara bort från deras sida
Ställer du till tekniska problem för dom kommer ju din länk att försvinna från deras sida på lite sikt, jag tror inte du kan göra nåt annat i detta läget, det dom gör är enligt min bedömning helt okey rent juridiskt, denna typ av problem har irriterat många rika och juridiskt utbildade siteägare i "vuxensidor branschen" många många år, och problemet kvarstår.

if ($ENV{'REMOTE_ADDR'}; == "213.115.181.103")
{
print "Vi vill inte att ni skall ta betalt för våra annonser";
exit;
}
else
{
print "Nu skall vi lägga till en annons, hold on!";
}

Inte så långsiktigt dom kan ju byta webhotell, men det ställer ju till lite problem.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-21, 14:14 #4
FLASHBACKs avatar
Medlem

Medlem
FLASHBACKs avatar

Jag vet inte om det här kanske är dumt tänkt men min första tanke är att; om inte företaget vill ta bort länken så lägg över problemet till de som hostar hans sida då!

Skriv ett mail till deras abuseavdelning och säg:

- En av era kunder begår en handling som drabbar mitt företag, ni måste se till att de slutar med det.

Ta även upp att du kommer gå vidare i det här ärendet med lagliga åtgärder vilket kommer att innebära att även de som hostar sidorna kommer att kallas till eventuella rättsliga förhandlingar det vill de säkert inte slösa sin tid med.

Webbhotell och företag som hostar sidor måste väl ta någon form av ansvar i en sån här fråga, om inte annat så tycker jag att dom i alla fall göra allt de kan för att hjälpa till.
FLASHBACK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-21, 14:55 #5
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by FLASHBACK@Oct 21 2004, 14:14
Jag vet inte om det här kanske är dumt tänkt men min första tanke är att; om inte företaget vill ta bort länken så lägg över problemet till de som hostar hans sida då!
Jag vill inte att det skall se ut som om jag tar någon parts ställning här eller att jag inte tycker situationen är tråkig.

En sak är säker, de som kommit på denna affärsiden är smarta och det finns inget som helst ni kan göra åt det, vad gör dom för olagligt, vad gör dom som en webhost skulle stänga av denna tjänst?

Grabbarna / Tjejerna kommer säga vi tar 19 spänn för att knappa in annonser åt våra kunder på många olika webbplatser, det tar lite tid och det blir mycket knappande men vi skriver fort och tycker det är skoj att hjälpa folk

Ni kommer ingen vart med detta dom gör ju inget som inte är internet standard.

Blockera IP'n det är det enda ni kan göra.

Thomas
Oläst 2004-10-21, 16:36 #6
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Avtalen för Köp&Sälj-webbplatserna brukar väl inkludera information om att de äger upphovsrätten till materialet man skickar in? (eller liknande)

De skulle även kunna lägga in information i avtalet specifikt angående kopiering av annonser.

Alltså borde de inte få kopiera dem helt utan anledning. Sedan kan man ju skriva en dikt eller något i annonsen också för att vara säker på att den uppnår verkshöjd.

Ah.. hmm.. kom på en till sak innan jag just skulle skicka.. annonsplatser borde kunna skydda sig med upphovsrättslagens paragrafer om digitala sammanställningar och framställandet av kataloger.
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-21, 16:45 #7
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by anders.n@Oct 21 2004, 16:36
Avtalen för Köp&Sälj-webbplatserna brukar väl inkludera information om att de äger upphovsrätten till materialet man skickar in? (eller liknande)

De skulle även kunna lägga in information i avtalet specifikt angående kopiering av annonser.
Jodå och det har varit upp här på WN förut, men det är ju inte det det handlar om här utan här försöker man hindra nån från att lägga till annonser på köp och sälj sidan.

Thomas
Oläst 2004-10-21, 18:33 #8
Medlem

Medlem

Samma sak där, det borde ju gå att lösa med avtalet. Bara att lägga till någonting i stil med att man inte får lägga in annonser med automatik, samt att man intygar att man själv är säljare av objekten i fråga, blah, blah, mumbojumbo.
Oläst 2004-10-21, 18:52 #9
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by anders.n@Oct 21 2004, 18:33
Samma sak där, det borde ju gå att lösa med avtalet. Bara att lägga till någonting i stil med att man inte får lägga in annonser med automatik, samt att man intygar att man själv är säljare av objekten i fråga, blah, blah, mumbojumbo.
Tror inte man kan tjäna nåt på ett sånt avtal, vem har snackat om automatik och säljaren är ju säljaren, man har ju sett "Ring, lånad mail"

Men ponera att man skriver ett sånt avtal och nån bryter mot det, vad gör man då, tror polisen har fullt upp med att leta efter stulna cyklar.

Moment 22.

Thomas
Oläst 2004-10-21, 20:27 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Men ponera att man skriver ett sånt avtal och nån bryter mot det, vad gör man då, tror polisen har fullt upp med att leta efter stulna cyklar.
Skillnaden är att då är det inte längre tveksamt att de bryter mot avtalet, och har man tur kan man få respons från deras ISP, eller deras ISPs ISP. Även om det förmodligen inte händer mer än att de säger att man skall blockera IPn så har man iaf lagen på sin sida.. Det är ju aldrig negativt.

Kanske ta med en notis om administrativ avgift för borttagning av sådana annonser? Det kan dock kanske vara svårt att få att hålla i rätten, även om det aldrig kommer gå så långt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017