FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Följande text hittade jag i produktbeskrivningen på en webbshop:
"Kepsarna är skitsnygga". Jag reagerar kanska kraftigt mot detta språkbruk. Vad anser ni andra? Är det okej eller dåligt? Det gäller ju att hänga med i utvecklingen, så det kan vara bra att veta om jag är konservativ eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Beror inte detta helt på målgruppen?
Skitsnygg passar i en butik som riktar sig till kids, men kanske inte så bra för åhléns? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Generellt inte, men som ovanstående skriver, beror det på målgruppen. Skulle aldrig skriva så åt någon av mina befintliga kunder iaf.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är dåligt språkbruk. Man behöver definitivt inte hänga med ner i så djupa språkliga dalar av rädsla för att vara för konservativ. I någon mån får man ju förstå att man "talar med bönder på bönders vis" men man kan ändå begränsa sig lite och välja någon vettigare synonym.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tycker det är helt OK faktiskt. Om målgruppen är likadan som t.ex Lunarstorm inriktar sig mot så är nog ett "skitsnygg keps" rätt så ofarligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker det är ett litet dilemma. Säger själv till barn och ungdomar när de använder svordomar på grund av att det är handikappanden att ha ett dåligt språk. Om jag då riktar mig till ungdomar skall jag då sänka mitt eget språk till en sämre nivå?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Sen vad som är för dåligt och vad som är acceptabelt, det får ju var och en känna efter. Ordet "skitsnygg" i exemplet här tillhör en kategori som jag tycker är särskilt dålig. Det handlar om att man sätter ihop ett ord för avföring med ett ord för vackert. Att många uttrycker sig så i talad vardagssvenska är en sak, det kan ändå undvikas i skrift.
![]() |
Svara |
|
|