FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Lålå...
Har lite funderingar kring att vara återförsäljare till ett webbhotell. Säger att jag har en kund som vill ha ett hyra in sig på "mitt" webbhotell och jag låter kunden betala ca 1000kr / år. Webbhotellet som jag sedan hyr in mig hos kräver ca 500 kr / år. Då tjänar jag 500 kr / år / kund. Vi säger att ett relativt stort (gör sina affärer på nätet) företag skulle ha vilja hyra in sig på "mitt" företag. Webbhotellet har ett x antal timmars nertid. I och med denna nertid gör företaget en förlust på x antal tusen kronor. Hur ställer jag mig till detta? Lägger jag ansvaret helt på webbhotellet eller kan jag skriva det i avtalet jag gör med kunden att vi inte tar något ansvar för eventuell nertid? Även tacksam för övrig information (och tankar?) inom detta område. /Eric |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Den operatör du köper ett ÅF-konto ifrån har oftast färdiga villkor som du skall använda, eller replikera i största mån för att ha samma "linje" från leverantör till underleverantör och slutligen slutkund.
Oftast är förluster för slutkund bortavtalade redan från början då väldigt mycket saker kan inträffa, även det "bästa" hotellet, gäller främst kundens näringsverksamhet. Att avsäga sig ansvar för nertid till fullo är lite mycket kanske, då får inte kunden någon säkerhet att ni gör vad ni kan för att se till att så bra upptid som möjligt nås. Men jag förstår scenariot du efterfrågar, om du ser till att ha god kontakt med webbhotellet i fråga och får ordentliga handlingar att arbeta med, deras allmänna villkor och garantier o.s.v. Samla ihop dessa och be gärna någon med juridisk kunskap att kolla igenom detta så du själv inte avtalar bort något som egentligen inte kan lyftas ut eller avsägas ansvar ifrån. Försök välja ett webbhotell som har ett par år på nacken för ditt ÅF-konto, absolut inget fel i nystartade heller, men någon som har funnits med länge finns det ofta mycket skrivet om, både här på WN och andra webplatser som kan hjälpa dig i valet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Och du... Du har PM! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan!
Kolla du det avtal som står mellan dig och webbhotellet, för att sedan "kopiera" detta mot dina kunder + eventuella tillägg... I annat fall tecknar du ett eget med webbhotellet med klausuler som säger att webbhotellet får ta hela smällen.. Kostnadsfråga helt enkelt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||