FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har för många år sedan byggt en "online" hårddisk i ASP och använt mig av Softartisans fileupload (ver 3).
Har även byggt egna i asp och använt mig av ASPUpload också... En gemensam nämnare för alla dessa är att det går grymt segt att ladda upp filer... Bilder osv. går bra men inte en 100mb stor film t ex... Finns det någon komponent eller liknande som använder t ex ftp för att snabba upp det hela? Jag sitter med en offert på ett stort projekt och det enda som inte är bra nu är segheten i uppladdningar... MvH Jimmy Staff Ps. Går det att skydda filerna utan (windows)inloggning och att stoppa dom i en databas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Eh, kan inte se varför objektet skulle bli segt av stora filer... det är inte så att den är flaskhalsen i ett system, snarare UL hastigheten (eller någon konfiguration som har med detta att göra).
EX: användaren nisse sitter på "vanligt" bredband (ADSL) och har 8/1 i hastighet. Han får ju i gynsamma fall en hastighet på runt 50-100Kb/s (jaja, spöa mig inte nu) när han skickar upp filer. Borde ta många minuter att ladda upp filen...Detta måste ju också kompenseras via sessionstiden (givetvis) som inte får löpa ut... Ang säkerhet: spara filerna i en separat folder, döp om dom till något obskyrt (en hash sträng etc) mha kod, lagra filnamnet i databasen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Problemet är att http använder sig av MIME vilket ger en fil som i genomsnitt blir 10% större om jag minns rätt - kan vara mer också.
Då kan man tjäna lite tid på ftp vid stora filer. För att använda ftp smidigt bör man behöva någon form av activeX eller liknande som körs hos användaren. En tanke (utan garantier på att det fungerar) är att köra någon form av ftpserver (eventuellt behöver du utveckla den själv) där du kan skapa temporära användare i samma ögonblick som de vill ladda upp filen. Sedan kan det eventuellt räcka med ett javascript eller liknande för att använda det inbyggda ftp-stödet i internet explorer. Jag vet som sagt inte alls om det fungerar men det är en möjlighet. Beroende på projekt och liknande så kan man faktiskt lägga upp riktiga ftpkonton för användarna också. Att spara filer på 100 MB i en databas låter inte som en bra lösning i mina öron. Förmodligen får du bättre prestanda mot disk än mot databasen. Spara istället lite information om filen i databasen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Behärskar man PHP så är det inga problem att kommunicera med en FTP-server. Hänvisar dig till http://www.phpportalen.net
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det där lät minst sagt underligt. Via php kan du givetvis från servern kommunicera med en ftp-server; men du kan väl knappast använda php för att låta användaren ladda upp sina filer direkt över ftp utan att gå via webservern (http)?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Visst måste du gå via webserver om du kör PHP men jag kan fortfarande inte förstår att det tar "grymt" lång tid att ladda uppfiler via http-protokollet. Det som jonny säger att en fil i genomsnitt blir 10% större kanske stämmer, det har jag ingen aning om, men det bör inte göra någon märkbar skillnad om det inte är väldigt stora filer det handlar om.
"Finns det någon komponent eller liknande som använder t ex ftp för att snabba upp det hela?" Svar: Ja, via PHP kan du det. Det var det enda jag svarade på. Ursäkta rörigheten. =P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
En mime-encodad fil ökar mer än 10%. Provade precis med en MP3'a på 6.5MB. Den blir runt 9MB (40% större). Excel.exe är på min dator 10MB stor och mime-encodad blir den 13,5MB (35% större). Eftersom FTP inte encodar med Mime så går en vanlig överföring med FTP iallafall minst 20-30% snabbare än HTTP.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag vet inte om du vill berätta om ditt projekt men om du vill så kanske någon kan hjälpa dig att komma på en annan lösning. Nu får du en väldigt enkelspårig hjälp och alla tuggar på samma problem när det kanske finns en annan bättre lösning. Fråga hur flabba.nu har löst sitt. Jag vet inte om du kan använda dig av BlackMoon FTP. Den mest avancerade ftp-server jag någonsin sätt. Du kan hantera konto remote. Via ftp, asp mfl.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
PHP är inte intressant.. ASP eller ASP.net som gäller..
Projektet är väldigt omfattande och kräver snabba uppladdningar (nuvarande produkt håller ej måttet, använder ASPUpload)... Att filerna blir 10% större förstår jag men det kan inte bara vara det som gör uppladdningarna sega? Jag har testat lokalt på min egna dator och via 100mbits uppkoppling och det tar evigheter att ladda upp t ex 100mb. De komponenter jag har använt är inbyggda funktioner i asp, ASPupload och SA-Fileupload. Ett skallkrav är snabba uppladdningar och högsäkerhet.. ev. så är ftp lösningen men blir omstänndigt och kräver att sådan kommunikation får ske av användaren (ej spärrat i firewall).. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|