Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Expeditionsavgift

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-10, 21:48 #1
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Jag vet att frågan om olika avgifter diskuterats på forumet tidigare men jag tar upp det igen och hoppas få lite intressant input.

Eftersom jag är nybörjare på e-handel så får jag då och då ett "moment of clarity" när jag tror jag listat ut något jättesmart. Tidigare har jag tänkt att man ska inte ha några fraktavgifter, inga expeditionsavgifter, inga fakturaavgifter osv. Men nu har jag tänkt om.

Nu börjar vi få returer och då upptäcker jag att vi inte får något betalt för det arbete vi lägger ner. (Våra returer är 90% storlek XL där personer hoppas komma i våra grejer men inte fixar det för de är alldeles för stora, hade utgått från storlekstabellen hade de inte beställt).

Dessutom har vi fraktavgift till utlandet och då blir beställningarna lite större. Istället för att handla produkter för 80 spänn handlar man för 250 eftersom fraktavgiften är 39 kr oavsett.

Min tanke är alltså att man tjänar på expeditionsavgift genom att:
1. Beställningarna blir av större värde
2. Man får lite ersättning vid returer
3. Vi kan sänka priserna något på visa produkter och ta in produkter av mindre värde i butiken. (Vi kan inte skicka något som kostar 30 kr idag men med en expeditionsavgift på 29 spänn skulle det iaf inte bli olönsamt).

Förlusten kommer kanske när någon tycker det blir för dyrt men vi konkurrerar ändå inte med pris. Dessutom börjar vi få bra recenssioner på hittabutik och trustpilot. Inte många men ändå några.

Är det någon som har erfarenhet av att införa expeditionsavgift? Närjag gjort prisförändringar tidigare så tycker jag inte att det spelat någon roll.

Någon som har andra funderingar, jag skulle tycka det var intressant att höra vad ni gjort, planerat att göra eller bestämt för att inte göra.

Mvh
Richard
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017