Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Blåst av arbetsgivaren

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-06, 08:28 #1
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar

Reg.datum: Feb 2006
Tänkte bara rådfråga er vad som kan göras (Off Topic). En kamrat till mig som är ny i Sverige fick via arbetsförmedlingen "Praktik jobb" där tanken bakom denna satsning är att få ut folk på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen står för lönen under sex månader och därefter är det upp till arbetsgivaren om denna önskar anställa personen i fråga. Problemet med min kamrat är att han inte känner till de svenska lagarna och vad som är praxis vid löneutbetalning.
Nu har det visat sig att han fick en bråkdel av den lön arbetsförmedlingen hade utlovat honom. Boven i dramat är arbetsgivaren som helt enkelt räckt över några tusenlappar varje månad över disk, där varken löne specifikation eller kontoutbetalning registrerats. Lönen har varit olika stor varje månad men aldrig de 15 000 arbetsförmedlingen utlovat. När de sex månaderna löpte ut visade sig en revisor upp och bad min kamrat skriva under de olika lönespecifikationerna för de gångna sex månaderna. När han väl deklarerat har det visat sig att trots de papper som han skrev på så har han blivit blåst på minst 20 000 kr. Arbetsgivaren bortförklarar saken med att han betalade arbetsgivaravgifter för den tid han var där samt andra omkostnader så som försäkring m.m. för de saknade pengarna.

Någon som vet hur man kan gå tillväga för att komma tillrätta med detta fusk? Revisorn är uppenbarligen lika inblandad i detta som arbetsgivaren.

Kan nämna att arbetet utfördes i en liten butik.
Aron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 09:13 #2
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Hej
Kontakta facket och rådfråga dom om vad ni ska göra.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 15:06 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Mycket underligheter här. Först är det AF som utlovar lön vilket är helt vansinnigt om det är fråga om en anställning där staten går in med stöd. Det är arbetsgivaren som upplyser om lönen i anställningsbeviset i så fall även om den informationen också ska stå med i de papper som arbetsgivaren skickar till AF.

Sen så är den överenskomna lönen den summa man får före skatt, precis som på vanliga jobb. Arbetsgivaravgifter, försäkringar etc. ska arbetsgivaren stå för utöver det.

Arbetsförmedligen kan nog inte göra så mycket men de ska absolut informeras. Jag skulle också ha kontaktat Skatteverket. Sen är det nog en polisanmälan som ska göras.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 17:26 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Absolut rapportera till Arbetsförmedlingen och Skatteverket, att utnyttja människor i svagare ställning är genomruttet. Dessutom, om det visas sig att det faktiskt gått rätt till, så är det ju bara positivt.

Sen är ju frågan vad han egentligen fått för åtgärd?

Praktik: Ingen formell lön betalas, utan det räknas som en "åtgärd" och Försäkringskassan betalar ersättning, oftast motsvarande A-kassa.

Steg 3 jobb: Personer som varit arbetslösa längre tider, alternativt har olika hinder för att få jobb, kan få ett steg 3 jobb. Även här betalas "lönen" ut genom Försäkringskassan som en åtgärd.

Nystartsjobb: Helt vanlig anställning, men arbetsgivaren får en ersättning för att anställa just den personen. Kan handla om långvarig arbetslöshet, funktionshinder, nyanländ invandrare etc.

På din beskrivning låter det ju som att det har varit ett Nystartsjobb, och i så fall har arbetsförmedlingen ingen "makt" över lönen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 19:51 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Till att börja med låter det ju lite underligt med en arbetsgivare som betalar ut lönen kontant och utan kvitton på det. Arbetsgivaren kan inte bevisa vad som betalats ut och helt plötsligt står ord mot ord.

Finns det ett anställningsavtal? Vad står där? Vad står det på lönespecarna då? Är det inte så att dessa 20 000 kr som "saknas" kan var preliminärskatt?

Om det verkligen är så att han blivit blåst av arbetsgivaren så informera arbetsförmedlingen och gör en polisanmälan till att börja med. Är han fackligt ansluten kan säkert facket hjälpa till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 19:59 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Jag har jobbat på skatteverket i 7 år, känner många där fortfarande, de blir nog glada för ett tips om en skatterevision....

Invandrarre är en grupp som kan få dessa bidrag eftersom de generell har lite svårare än svensson att få jobb.

Arbetsgivaren har skyldighet att utfärda anställningsavtal och arbetsgivaravgifter är som sagt inte den anställde om ska betala utan arbetsgivaren.

När arbetsgivaren får bidrag så är det just det; bidrag inte något arbetsgivaren ska tjäna pengar på. 15000 är dessutom en skitlön även om den är brutto.

Åtgärder:
- Anmäl till skatteverket
- Anmäl till arbetsförmedlingen
- Anmäl till polisen för bedrägeri alternativt stöld (av lönen)
- Förvisso ett avtalsbrott, stäm i tingsrätten
- Anmäl till facket
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 20:29 #7
Supermoderator

Supermoderator

Jag förmodar att du menar netto och för att jobba i en butik är det väl rätt ok om man får ut 15 000 kr varje månad. Det är många som får mindre.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-06, 20:41 #8
Westmans avatar

Westmans avatar

Anders Larsson, exakt. Men däremot är ju AF med och beviljar stödet så om det skulle bli fråga om att dra tillbaka stödet så ska jag ärligt säga att jag inte vet om det är SKV eller AF som är rätt part. (SKV om det är fråga om "skatterabatter")
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-07, 00:00 #9

Citat:
Originally posted by Westman@Aug 6 2009, 19:41
Anders Larsson, exakt. Men däremot är ju AF med och beviljar stödet så om det skulle bli fråga om att dra tillbaka stödet så ska jag ärligt säga att jag inte vet om det är SKV eller AF som är rätt part. (SKV om det är fråga om "skatterabatter")
Den här arbetsgivaren har troligen inte redovisat skatt över huvud taget....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017